Tilfeldige klubbkonger

Tilfeldige klubbkonger
Tilfeldige klubbkonger
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Fransk musikk suger!, utbryter Justice. Lørdag spilte franskmennene i Oslo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med fjorårets vel mottatte album «» («Cross») banet Justice seg vei helt opp til toppen av den internasjonale klubbtronen i 2007, riktig nok i kjølvannet av sine litt eldre landsmenn i Daft Punk. Denne helgen var Xavier de Rosnay (26) og Gaspard Augé (29) tilbake i Oslo for å spille for et fullstappet Rockefeller.

- Det er snålt det der med at vi har solgt ut for lenge siden, sier Xavier, som ikke helt synes å ha tatt inn over seg tanken på at han har blitt vaskeekte popstjerne.

Bare DJs - ikke musikere

- Stengt tatt er vi jo bare to DJs som har lekt oss litt med musikken vår, og så plutselig skjer det så enormt mye rundt oss, legger Gaspard til, også han tilsynelatende uten å helt ha skjønt hva som skjer med duoen.

«Alle» store artister ønsker tilsynelatende å jobbe med dem, men selv holder de kortene tett til brystet om hvem de faktisk skal jobbe med innen produksjon og remiksing.

- Vi har noe på gang ja, mer kan vi ikke avsløre, sier Xavier uten å røpe noen navn, selv om han tydelig brenner etter å røpe hemmeligheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra venstre: Xavier de Rosnay og Gaspard AugéFra venstre: Xavier de Rosnay og Gaspard Augé

Da Justice spilte på den nest største scenen på Øyafestivalen i fjor sommer, skapte de utvilsomt stor stemning i Middelalderparken. Enkelte tabloidaviser var fra seg av begeistring og trillet terningen til seks, men de litt mer jordnære blant anmelderne konkluderte med at det å se to DJ-er snurre plater på en stor utendørsscene slett ikke kan karakteriseres som en konsert i ordinær forstand.

- Det er vi faktisk tilbøyelig til å være helt enige i, sier Xavier. - Ikke det; vi hadde det jo kjempemoro på den svære scenen, men vi er jo tross alt bare to karer som liker å spille plater.

Han er den mest pratsomme av de to, mens Gaspard tenner seg en røyk og smugtitter uforståelig på «røyking forbudt»-skiltet på veggen i håp om at ingen overvåkningskameraer fanger ham med den tente sigaretten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen konkrete plateplaner foreløpig

Justice har foreløpig ikke lagt konkrete planer om å vende tilbake til studio for å spille inn neste plate. Men det skal de i gang med etter at turneen er over. I mellomtiden leker de seg hele tiden i sitt mobile studio, som de har fått installert på turnebussen.

- Det er veldig kult å reise på turné, men har ikke hatt så mye tid til å spille inn nytt materiale på grunn av all turnevirksomheten. Klubbformatet passer oss egentlig bedre enn store utendørsscener, fortsetter Xavier, og forventer at Rockefeller vil være en passelig arena for Justices uttrykk.

- Men det var artig å spille på Roskilde Festival, fremfor en enorm menneskemasse inne i et svært telt, mimrer Gaspard mens han leter etter et sted å stumpe sigaretten.

Det har egentlig aldri vært helt meningen at Justice skulle bli et turneband. De to unge DJ-ene laget bare en plate, og er overveldet over responsen som de har fått i kjølvannet av utgivelsen i fjor vår.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det var et sant kaos da vi startet å turnere i april i fjor, etter at platen var sluppet. Vi hadde egentlig ikke så god tid til å øve inn noe livesett, men etter første konsert hadde vi lagt en viss strategi etter to timers øving, understreker Xavier.

- Visst var det rotete, men likevel veldig kult, nikker Gaspard enig.

Spiller eget materiale

Justice har satt seg fore å spille eget materiale fremfor å mikse andres låter når de gjør sine liveshow. Dagens utgave av «live»-bandet Justice er med andre ord basert på egne låter som piskes opp og mikses på en måte som gjør at de skiller seg betydelig fra plateversjonene. I tillegg visualiseres uttrykket med effektive lys- og videoeffekter, slik at publikum skal få et inntrykk av at det skjer noe på scenen når de spiller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På toppen av klubbtronen akkurat nåPå toppen av klubbtronen akkurat nå

- Vi tar den ikke helt ut og gjør det enkelt. Vi er jo ikke akkurat Daft Punk heller, skynder Gaspard seg å forklare. - Vi bruker for eksempel ikke lasereffekter og annet high tech-utstyr, men foretrekker å holde det på et stramt, men visuelt nivå, gjerne bare med en farge på lyskasterne om gangen. For noe må man jo ha for at det skal bli effektfullt og moro for de tilstedeværende.

- Ja, det blir nærmest som et godt gammelt houseparty å regne, kanskje...?, legger Xavier litt måpende til, uten å trekke sammenligningene med den sagnomsuste 90-tallskulturen for langt.

- Vi liker å sammenligne showene våre med en heavy metal-konsert fra slutten av 70-tallet. Vi vil holde det simpelt og brutalt, tilføyer han.

Xavier og Gaspard innrømmer velvillig at de ikke ser på seg selv som de beste musikerne på kloden.

- Det har vi heller ikke hatt som mål å bli. Vi er heller ikke verdens beste produsenter. Vi ser snarere på oss selv som A&R-folk, understreker Gaspard. - Justice er vår lekegrind - vi elsker å være her hvor vi kan leke oss så mye vi orker med musikken, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Fransk musikk suger

På spørsmål om den hvorfor den franske klubbscenen er verdens beste, har de to Justice-gutta en enkel forklaring.

- Det er fordi alt annet suger i Frankrike! Det er utrolig mye fransk drittmusikk, noe som er spesielt tydelig hvis du sjekker andre sjangere. Fransk R&B, soul, rock, eller metal for den saks skyld er det bare å styre unna!, understreker Xavier.

- Vi har jo latt oss inspirere av ting vi har vokst opp med, vi som andre i vår generasjon, sier Gaspard. - Vi hørte for eksempel mye på Metallica og Jay-Z på 90-tallet, uten at dette nødvendigvis kommer så altfor tydelig frem i vår egen musikk. Men den hadde nok likevel blitt annerledes om ikke vi hadde disse tingene i bakhodet da vi laget den, mener han.

Justice spilte altså for et fullsatt Rockefeller lørdag kveld. I likhet med de øvrige skandinaviske stoppestedene på turneen, skapte de også her full fest i klubbmusikkens sanne ånd. Hvor ferden går videre for Xavier de Rosnay og Gaspard Augé må vi bare smøre oss med tålmodighet for å få svaret på. Men at dette ikke er det siste vi hører fra de nye franske klubbkongene, er helt sikkert.

- Vi kommer sterkt tilbake. Akkurat nå gleder vi oss til kveldens gig. Det skal bli en fest for de som kommer, avrunder og lover Justice, og ser endelig en mulighet til å ta seg en lengre røykepause før neste intervju.

Les plateanmeldelser her

Les mer musikk her

Les Full av fuzz her

Les Lennart her

Les Blues Groove her

Les Lyttelua her