Legevakt bryter loven

Illustrasjonsbilde: Scanpix
Illustrasjonsbilde: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Legevakten for Sarpsborg og Rakkestad sikrer ikke god nok behandling av pasienter som ikke forstår norsk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Legevakten som er ansvarlig for 56 000 inbyggere og rundt 34 000 henvendelser i året bryter dermed kommunehelsetjenesteloven. Dette ble kjent i helsetilsynets tilsynsmelding.

Her skriver de at «kommunene sikrer ikke forsvarlig tilgjengelighet, utredning og behandling av pasienter som ikke forstår norsk.»

Bruker pårørende

Selv om det finnes en oversikt over tolker på legekontorene og Sarpsborg kommune har prosedyre for å tilkalle tolk er ikke prosedyren innarbeidet blant de ansatte på legevakta.

Intervjuene helsetilsynet foretok viser at legevakten av og til bruker tolker, men at det er stort sett bare skjer hvis pasienten ikke har med ledsager. Det vanligste er å bruke nære pårørende. Til tross for at de ansatte mener denne praksisen kan være uheldig og at pårørende helst ikke skal brukes.

Flere merknader

Helsetilsynet kritiserer også tilgjengeligheten på telefon og skriver at «etter vår vurdering ligger vi her helt på grensen til å konkludere med avvik. Vi ser på risikoen for svikt som relativt stor».

Ikke alle som ringer kommer gjennom på telefon og legevakten har ingen oversikt over hvor ofte og i hvilke perioder det skjer.

Til slutt skriver tilsynet at kommunene også har et forbedringspotensial i forbindelse med observasjon av pasienter på observasjonsrom.