Diverse artister: «People Take Warning!Murder Ballads & Disaster Songs 1913 - 1938 / 3 CD Tompkins Square (Import)BLUES GROOVE: Mord og katastrofer

Artikkelen fortsetter under annonsen

Musikken på samlingen «People Take Warning!» har ikke lange veien å gå før den tar del i sjelen til Ray Charles, Muddy Waters, Louvin Brothers, George Jones og Aretha Franklin, skriver ABC Nyheters mu

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Nyheters musikkspaltist Øyvind Pharo vil annen hver torsdag gi leserene et innblikk i bluesens historie og anbefale musikk. Øyvind er magister i litteraturvitenskap, forlagsredaktør, oversetter, musikkskribent med særlig interesse for blues, R&B, soul, hillbilly, rockabilly, country, garasje, gospel, soul, reggae og orgeljazz m.m.. Han var bidragsyter for PULS i perioden 1978 - 85 og for BEAT i perioden 1985 - 1999. Foruten sin spalte på ABC Nyheter skriver Øyvind også for rootsy.nu og Blues News.


De første plateinnspillingene av både blues og countrymusikk ble gjort på 1920-tallet, i perioden da radio ble utbredt og de ferske plateselskapene var blitt oppmerksomme på at både den svarte og hvite musikken fra landsbygda i sør hadde salgspotensial. Ettersom folk fra bygda søkte bedre betalt arbeid i industrien nord, øst og vest i USA, fikk de også kjøpekraft til å kjøpe plater som minte dem om hvor de kom fra. Slik ble forløperen til dagens countrymusikk døpt Hillbilly av musikkbransjen, og den svarte R&B/blues-musikkens forløper ble kalt Race musikk, og Gospel skulle utvikle seg av Sacred eller Spirituals. I denne perioden var det stor gjensidig påvirkning mellom svart og hvit musikk, mye av hillbilly-musikken var sterkt bluespreget, og mye av det som svarte utøvere framførte hadde røtter i opprinnelig anglo-skotsk-irske ballader.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Old Timey music, musikk fra gamle dager, ble bransjens sekkebetegnelse på denne tradisjonsmusikken som ble spilt inn på 20-30-tallet, og som er blitt felleseie innenfor amerikansk rootsmusikk. Country, rock'n'roll og blues tar utgangspunkt i denne musikken. The Carter Family, Jimmie Rodgers, Charley Patton, Son House ble spilt inn i denne første gullalderen for plateinnspillinger av amerikansk populærmusikk.

Det finnes drøssevis av antologier med musikk fra denne tida. Malen og målestokken for den slags utgivelser er selvsagt den gedigne Anthology of American Folk Music, opprinnelig laget som en 6 LPers antologi av den eksentriske multikunstneren Harry Smith for Folkways Records i 1952, og relansert som CD-samling i 1997. Denne samlingen lå delvis til grunn for musikken og tidsbildet i O Brother Where Art Thou-filmen. Denne såkalte Harry Smith-samlingen har vært musikk-Bibelen for alle som befinner seg innenfor folk og americana, fra Bob Dylan og John Fahey til Peter Case og Taj Mahal. Men slusene er blitt åpnet for mer av det samme. For noen år siden kom den utrolige 5 CDers boksen Goodbye, Babylon, hvit og svart forkynnelsesmusikk fra hele perioden 1900 til ca 1950, og nå er enda en gjennomdesignet, gjennomkommentert og skjønnsomt old timey-samling på markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

People Take Warning! med undertittelen Murder Ballads & Disaster Songs består av 70 låter, 30 av dem har aldri vært på CD. Utgiverne Tompkins Square har hyret Tom Waits til å skrive et velformulert og treffende forord til den 48 sider bookleten i liggende format med et maleri av Titanics forlis på omslaget. De tre CDene grupperer sangene tematisk etter «Man versus Machine» (katastrofer av alle slag, skipsforlis, togulykker, luftskiphavari, bilulykker), «Man vs. Nature» (oversvømmelser, branner, tornadoer, uår, gruveulykker, dødelige epidemier) og «Man vs. Man (&Woman too)» (sjalusidrap, dueller, drap på gravide kjærester).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alle sangene handler om virkelige hendelser. Tragiske krøniker og ballader fra en tid preget av brutalitet, lovløshet og rovdyrkapitalisme. Død og fordervelse er som kjent det nyhetsbransjen lever av. The bread and butter and t-bone steak of the news business, sier Tom Waits. Disse sangene er blitt til i farefulle tider, og det er vanlige folk som minnes de nylig avdøde. Waits karakteriserer mange av disse tekstene som bare hakket over graffiti, fordi de er blitt til så nært hendelsene. De avdøde lever videre i sangene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noe av musikken på samlingen er kjent fra andre CDer. Charley Pattons mesterverk «High Water Everywhere part 1 & 2» om Mississippi-flommen i 1927, likeså Kansas Joe & Memphis Minnie med «When the Levee Breaks» og Furry Lewis' «Kassie Jones Part 1 & 2» og «Billy Lyons and Stack O'Lee». Men en samling med dette temaet og denne perioden ville vært mangelfull uten disse sangene, de står som milepæler blant helt uramerikanske og genredefinerende bidrag fra andre mestere som Charlie Poole, Ernest Stoneman, Frank Hutchison, Fiddlin' John Carson og Blind Alfred Reed (kjent for sin påvirkning på Ry Cooder med «Farmer Is The Man Who Feeds Us All», ikke med på denne samlingen) for å nevne noen.

Kjent fra Harry Smith-samlingen er også den hardt banjospillende Appalachia-legenden Clarence Ashley med den horrorbefengte «Naomi Wise», balladen om unggutten som kaldt og rolig dreper kjæresten etter at han har gjort henne gravid. Den samme tematikken er i «Pretty Polly», en standardlåt i alle bluegrass- og old timey-repertoar, og i B.F. Sheltons «Darling Cora». «Tom Dooley», sangen som gjennom hit-innspillingen til Kingston Trio 1958, startet hele folk-fenomenet og dermed banet vei for Bob Dylan, har en lang forhistorie og dreide seg om konføderasjonssoldaten Tom Dula fra Wilkes County, North Carolina, som ble hengt i 1868 for mordet på kjæresten Laura Foster . Grayson & Whittiers versjon er fra 1929.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pass på, vokt dere, er mottoet for samlingen. De aller fleste av disse sangene har en slik advarsel og en moralisering i avslutningen. I de religiøse forkynnende sangene er det innlysende at de det går dårlig med, er ofre for Guds vrede gjengjeldelse. Når epidemiene og naturkatastrofene kommer er det Guds straff for menneskenes udyder. For de fattige kan det være en trøst at sykdommer også rammer de rike. Bortsett fra det så høres vekkelsesmøtet til Elder Curry om «The Memphis Flu» som Leon Russell sammen med Mad Dogs and Englishmen. Musikken her har ikke lange veien å gå før den tar del i sjelen til Ray Charles, Muddy Waters, Louvin Brothers, George Jones og Aretha Franklin.

Dessuten er bookletens kommentarer og sjeldne billedstoff en amerikansk historiebok så god som noen.

Karakter: 9 av 10