Facebook kan avgjøre valget

Facebook kan avgjøre valget
Facebook kan avgjøre valget
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske politikere har hevet seg på Facebook-trenden og bruker det populære nettstedet som kanal for kampanjer for seg selv og mot politiske motstandere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kommunevalget nærmer seg og de politiske partiene er i ferd med å spisse sine hovedbudskap før valgkampen. På det populære sosiale nettverket Facebook er imidlertid valgkampen i full gang. Noen steder er marginene så små for et systemskifte at lokale kandidater mener at kampanjer via Facebook kan avgjøre valget.
- 1516 flere stemmer til SV ved valget for 4 år og vi vill hatt et A/SV-byråd i Oslo, sier Ivar Johansen, bystyremedlem for SV. Derfor kan Facebook være en - av flere - brikker som kan avgjøre Oslo-valget.

Jobber for systemskifte

Johansen administrerer en gruppe som heter «Kommunevalget 2007 - Blårussen ut av Oslo», for gruppe for de som ønsker et maktskifte i Oslo og få et bystyreflertall basert på SV, Arbeiderpartiet, Sp og RV. Men for Johansen er ikke det å være på nett bare knyttet til valgkamp, men en del av rollen som folkevalgt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg ønsker å være tilstede i alle kanaler, for å nå de som har synspunkter og engasjement i forhold til det som skjer i byen.

En annen som ønsker systemskifte, men fra rødt til blått, er Venstres gruppeleder i bystyret i Trondheim, Fredrik O. Carstens. Han administrerer en gruppe som heter "4 år med Rita er nok". Rita Ottervik er ordfører fra Ap i Trondheim.
- Vi håper jo å samle flest mulig til kamp for en ny ordfører. Og det har jo startet ganske bra med over 60 innmeldt på under to døgn, sier han.

Han tror at internett blir veldig viktig for alle partier i valgkampen.
- Dette gjelder ikke bare Facebook, men for eksempel nettsteder som YouTube, blogger og nettaviser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Personlige kampanjer

Det kjøres også personlige kampanjer for å få enkeltpersoner valgt inn. En som bruker det sosiale nettverket til å promotere seg selv er Jon Ole Whist, bystyrekandidat fra Høyre i Oslo, med gruppen "Jon Ole Whist inn i bystyret".

Artikkelen fortsetter under annonsen

- "Alle" er der og derfor blir Facebook en enkel måte å fortelle venner og bekjente at jeg stiller til valg på, sier han. Alternativet hadde vært å bruke e-post, og det tror jeg mange opplever som mer personlig og kanskje også litt mer "plagsomt".

Whist ser nytten i å kunne kommunisere med alle som har meldt seg inn i gruppen som støttespillere til han kandidatur. Han mener at kanaler gjennom nye medier, som Facebook, kan være med på å få flere unge til urnene.
- Jeg tror dette er en kommunikasjonskanal som er med på å bringe demokratiet nærmere velgerne. Jeg håper at Facebook får flere unge til å gå til urnene, om de stemmer Høyre eller SV er ikke det viktigste, det viktigste er at de bruker stemmeretten sin, sier han.

Leder i Kongsberg Arbeiderparti, Bjørn Tore Ødegården, tror også på det sosiale nettverket som en kanal for å treffe unge velgere.
- Dette nettverket har en stor overvekt av medlemmer i aldersgruppen som tradisjonelt har lav valgdeltagelse. Facebook er et nettsamfunn i eksplosiv vekst og det er naturlig å bruke dette som en av flere kanaler på nettet, sier han, men legger til at de ikke kommer til å bruke store ressurser på dette.

Ødegården administrerer en gruppe som vil ha Vidar Lande som ordfører i Kongsberg. Han håper at politisk tilstedeværelse og aktivitet i nettsamfunn som Facebook kan bidra til bevisstgjøring og mobilisering på valgdagen.
- Vi håper selvfølgelig på stemmer til Arbeiderpartiet, men om noen finner at de er totalt uenige med oss er det også fint. Da bruker de forhåpentlig en annen valgliste.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lager små flodbølger

JoStein Moen er kommunikasjonsrådgiver og tidligere politisk rådgiver for statsminister Jagland. Han administrer gruppen "Rød grønt Sør-Trøndelag" og ser på Facebook som en fin kanal for spredning av informasjon, også politisk.

- Jeg tror jeg vil bruke til å Fjesbok til å lage noen grupper for å fremme kandidaturet til folk jeg mener bør inn i fylkesting og kommunestyrer, og melde meg inn i grupper med samme formål. Dermed markerer vi styrke og lager små "flodbølger" som viser at våre folk har folk i ryggen

Moen har også brukt nettverket til å mobilisere til et møte om FrP-koden med Magnus Marsdal, og mer enn 40 stykker har takket ja til invitasjonen.
- Det er helt genialt, og blir en viktig kanal fremover. Folk kan bli sin egen "Spin doctor", noe folk sikkert synes er litt gøy.

Han tror partiene vil etablere mer hemmelige kanaler på Facebook og lignende for mer intern informasjon, men blir overrasket dersom de ikke ser på ulike strategier for sosiale nettverk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Åpenhet gir tillitt

Facebook gir mulighet for lukkede nettverk, men alle de nevnte gruppene er åpne for alle og kan lett infiltreres av politiske motstandere. Men denne åpenheten ser ikke ut til å bekymre noen.
- Vi er for åpenhet og har ingen ting å skjule. Heller ikke ovenfor våre politiske konkurrenter og motstandere. Vi er selvfølgelig ikke så korka at vi legger ut eller diskuterer valgkampstrategi på Facebook, sier Bjørn Tore Ødegården.

Ivar Johansen mener åpenhet inviterer til tillitt.
- Jeg ser bare positivt på det at en slik gruppa er åpen for alle, slik som jeg også ønsker å ha en åpnere kommune. Åpenhet inviterer også til tillit, sier han.

Jon Ole Whist innrømmer at han er medlem av politiske motstanderes grupper.
- Jeg har politiske motstandere som er medlemmer av min gruppe, og jeg er selv medlem av motstanderes grupper, sier han.

- Jeg vil neppe legge ut hele valgkampplanen min, men jeg tror det er viktig at jeg legger ut mine hovedpunkter, og at politiske motstandere legger ut sine hovedpunkter, da får velgerne en reell mulighet til å sette seg inn i de valgene de har.
---

Man må være medlem av Facebook for å følge lenkene til gruppene i denne artikkelen.

Les også:

Valgkamp online