Reisebrev fra kultur-Norge:Med Grieg i kofferten

Med Grieg i kofferten
Med Grieg i kofferten
Artikkelen fortsetter under annonsen

I anledning 100-års markeringen for Edvard Griegs død, drar hans bysbarn ut i verden for å gjøre komponisten bedre kjent.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Reisebrevet er skrevet av Kristin Svarstad.

Hun jobber til daglig i stiftelsen MusicaNord med program- og webdesign/-tekst. Hun er med på turneen til de tidligere sovjetiske republikkene. Reisen startet 11.00 fra Bergen søndag formiddag og ankomst var i Tbilisi 04.00 natt til mandag. Den første konserten er mandag kveld.

ABC Nyheter følger noen av dem gjennom dette reisebrevet fra Georgia og Aserbajdsjan.

Er det riktig å feire en manns død? Det er uansett et faktum at det er Grieg-jubileum i år. Hundreårsdagen for vår mest kjente og kjære komponists bortgang vil bli markert både i inn- og utland. Hovedstaden i den griegske verden, Bergen, ser hele året 2007 som en anledning til å vitalisere og aktualisere Grieg-arven.

Ved slike markeringer drypper det også på lokale kulturaktører. MusicaNord, et lite, men aktivt konsertselskap med over 1.000 konserter bak seg i sin 16 år lange eksistens, har blitt invitert til å avholde flere konserter i fjernere strøk. Eksotiske Georgia og Aserbajdsjan ønsker Griegs tilstedeværelse på selveste 17. mai. For anledningen representert ved de erfarne artistene Michael Süssmann, fiolin og Signe Bakke, klaver.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På tross av flerfoldige tilbakelagte mil over fiolinstrenger og klaviatur, er disse eksotiske strøkene av det tidligere Sovjetunionen til nå ukjent territorium for både Süssmann og Bakke. Kanskje det eldste medlemmet av truppen, den 250 år gamle Bergonzi-fiolinen, har vært i disse områdene før. Den har blant annet vært i den geniforklarte fiolinisten Joseph Joachims eie på 1800-tallet, og hvem vet, kanskje han på en av sine turneer gjestet disse landene på grensen mellom Europa og Asia.

Signe Bakke innrømmer at hennes kjennskap til Kaukasus-området er rimelig beskjedent. Førsteamanuensisen ved Grieg-akademiet har en fyldig merittliste å vise til: Hun vant Ungdommens pianomesterskap 18 år gammel, debuterte i aulaen 23 år gammel og har siden det hatt konserter både i inn- og utland. Festspillene i Bergen, Olavsfestdagene i Trondheim, Ultima og Autunnale. Men ingen konserter i Asia – hittil…

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakke beskriver seg selv som en nysgjerrigper av natur. Hun ser nå med skrekkblandet fryd på anledningen til å gjøre et nytt geografisk bekjentskap – et frynsegode ved yrket sitt som hun setter stor pris på. Hun forteller om litt kontakt med unge musikkstudenter fra området; da fikk hun inntrykk av et seriøst musikkliv med høy kvalitet. Nå ser hun fram til å finne ut om forventningene stemmer med virkeligheten.

Siden en av konsertene vil bli avholdt på selveste 17.mai, har hun tenkt å ikle seg bunad, men er litt usikker i forhold til den verdifulle søljen og sølvet – går det an å ha det i håndbagasjen med alle disse restriksjonene for flyfarten? Noen av nålene er jo ganske skarpe. Og det kan være en viss risiko å legge kostbarhetene i kofferten også – tenk om den tar seg en tur til Usbekistan i stedet?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bekymringer for klesdrakten er for Michael Süssmanns del heller minimale. Menn har det enkelt sånn. Noen nye hvitskjorter, svart sytråd og nål i tilfelle rømningslystne knapper rett før konsertene tar til. Ikke for det, til 17.mai-festen kunne det kanskje være behov for smoking, men da begynner kofferten å bli litt overmett.

Michael Süssmanns er kunstnerisk leder i MusicaNord og har andre bekymringer. Fem år gammel startet han sin fiolinkarriere, da foreldrene hans emigrerte fra Israel til Bergen. Faren hans skulle besette en vikarstilling som bratsjist i Bergen Filharmonien. Stillingen ble varig og Süssmann vokste opp i Bergen, i et hjem som levde for musikken. Han debuterte syv år gammel og fikk senere en solid skolering ved Kongelig musikk-konservatorium i Brüssel og Musikkhochskole i Zürich. Han har virket både som konsertmester og konsertfiolinist og drevet pedagogisk virksomhet. Gjennom MusicaNord har han arrangert Lysøen-, Fløien- og Grieg in Bergen-konsertene, som har vært til glede for både Bergens innbyggere og utallige turister.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utenlandsreiser har det blitt en del av gjennom årene. Süssmann har også gjort seg noen ubehagelige erfaringer: Ved et tidligere besøk i Moskva fikk han problemer da han skulle frakte den verdifulle Bergonzien med seg hjem i håndbagasjen – det oppsto tvil om fiolinens identitet. Russerne i tollen registrerte at det var et gammelt, kostbart instrument, og det måtte en del fakser og telefoner til for å bevise eierskapet, og fiolinen til slutt trygt var på vei hjem igjen til Norge sammen med sin eier. Så denne gangen har Süssmann forberedt seg på slike eventualiteter og har laget et eget dokument som skal fungere som instrumentets «pass», slik at fiolinen trygt kan reise til og fra uten identifikasjonsproblemer.

Forberedelsene til reisen er vel sånn noenlunde under kontroll. På forhånd har det blitt øvd og øvd – etter gjentatte prøver er musikken lagret under huden, i hver muskel og hver knokkel. Kroppene klager over behandlingen, men når ikke frem. Programmet er lagt, og det kan se ut til å bli litt av et maraton. Det er planlagt tre konserter i løpet av en kort uke, en i Tbilisi og to i Baku - den første allerede samme dagen som ankomst. I tillegg kommer noen besøk på musikkinstitusjoner i Baku.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konsertprogrammet i seg selv er ganske krevende. Süssmann og Bakke skal fremføre Griegs tre fiolinsonater, som danner en syklus i hans kammermusikalske produksjon. I den første sonaten, Op 8 (nr 1), stifter vi bekjentskap med den unge, friske og energiske komponisten som allerede her viser en mesterhånd, fremdeles litt utemmet. I den neste sonaten, Op. Nr. 13, kommer Griegs store kjærlighet til folkemusikken frem. Alle satsene, spesielt nr. 1 og 3, har folkemusikkmotiver. Det går hele 19 år til den siste, den store C-moll sonaten. Karakteren her er helt annerledes, den er grave, alvorlig, og viser den modne kunstners overskudd, innsikt, og ikke minst fullendte kontroll.

Artikkelen fortsetter under annonsen

C-moll sonaten anses for å være Griegs mest dramatiske kammermusikalske verk. Det er få som fremfører disse tre sonatene i løpet av samme konsert, da det er et så stort og musikalsk krevende spenn i utviklingen fra den unge til den modne Grieg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les andre del av reisebrevet her.

Fakta:

Georgia og Aserbajdsjan er nabostater og ligger begge i Kaukasus-fjellene, som skiller Europa fra Asia. Georgia, med hovedstaden Tbilisi, ligger vest for Aserbajdsjan med grense mot Svartehavet, og er historisk et gammelt, kristent kongedømme fra rundt 300 e.Kr.

Landet har gjennom tidene vært underlagt skiftende herredømmer. Georgia frigjorde seg fra Sovjet på samme tid som Aserbajdsjan og sikter nå mot vest i håp om NATO-medlemsskap fra 2008.

Da Aserbajdsjan ble selvstendig, som den første staten som løsrev seg fra Sovjetunionen i 1991, ble det på ny satset på oljen. I begynnelsen av det 20. århundre var hovedstaden Bakus oljefelter de største i verden, og sto for halvparten av verdens totale oljeproduksjon. Den norske stat har en norsk ambassade i Baku, og ambassaden er MusicaNords offisielle vert for Grieg-turneen.

(Kilde: Wikipedia)