«Alle» vil på Facebook

«Alle» vil på Facebook
«Alle» vil på Facebook
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det herjer en Facebook-epidemi om dagen. Nå vil «alle» være med i nettsamfunnet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Suksess med Facebook
Den 22-år gamle tidligere Harvardstudenten Mark Zuckerberg har gjort stor suksess med Facebook. Google var villig til å bla opp femten milliarder for å kjøpe nettsamfunnet han skapte i 2004. Foto: AP Photo/Paul Sakuma.

Nettsamfunnet Facebook gjør det enkelt for brukerne å holde seg oppdaterte, opplyse folk om hvem du er og hva du gjør - samt å knytte kontakter med gamle og nye kjente.Nettsamfunnet Facebook gjør det enkelt for brukerne å holde seg oppdaterte, opplyse folk om hvem du er og hva du gjør - samt å knytte kontakter med gamle og nye kjente.

Nøyaktig hvor mange nordmenn som er registrert i nettsamfunnet Facebook, vites ikke.

Men av Norges 4.681.134 innbyggere er så langt 91.083 personer registrert med Norge som geografisk tilhørighet.

Skulle dette vise seg å stemme, vil det si at tett på to prosent av landets befolkning har meldt seg inn i det sosiale nettverket som for tiden brer om seg i rekordfart på Internett.

Grunnlaget for Facebook-eventyret ble lagt tidlig i 2004, da Harvardstudent Mark Zuckerberg bestemte seg for å lage et nettsamfunn for universitetsstudentene ved Harvard.

Dette viste seg å være en suksess, og i løpet av bare et døgn hadde 1200 studenter registrert seg som brukere. Senere fikk også studenter fra andre skoler enn Harvard tilgang, og selskapet Facebook ble etablert.

Siden 26. september i fjor har nettverket vært åpent for alle. Dermed har tjenesten spredt seg som ild i tørt gress. I dag har nettsamfunnet over 19 millioner registrerte brukere på verdensbasis. Over 91.000 av disse er norske brukere.

Så populær er Facebook at Google skal ha bladd opp 15 milliarder for å kjøpe tjenesten. Men gründer Mark Zuckerberg har så langt ikke vært interessert.

Siden, som er gratis å bruke, tilbyr brukerne å lage egen profil med personlig informasjon, bilder og interesser. Deretter kan brukeren opprette relasjoner til andre brukere, spore opp gamle bekjente, utveksle private og offentlige meldinger samt knytte seg til forskjellige typer grupper. Dermed gjør nettsamfunnet det enkelt å holde seg oppdatert, opplyse folk om hvem du er og hva du gjør samt å knytte kontakter med gamle og nye kjente.

I forrige uke viste også tjenesten at den kunne ha en viktig samfunnsmessig funksjon som informasjonskanal. Da den grusomme massakeren i Virginia var et faktum, var det svært mange pårørende som tydde til Facebook for å skaffe seg informasjon. Flere hundre grupper som omhandlet tragedien ble opprettet, og flere forum ble brukt for å gi elevene muligheten til å melde fra om at de var i live, informere om hvem som lå skadet på sykehus, eller bekrefte navn på de omkomne.

Det er trolig følelsen av at «alle» er med og at man ikke kan stå utenfor som har ført til at Facebook for tiden er det heteste nettsamfunnet i Norge. Både vanlige nordmenn og norske kjendiser har valgt å kaste seg med på bølgen - og har laget sin egen profil med informasjon om dem selv og oversikt over kontakter.

Men også her gjelder det å bruke hodet før man legger ut opplysninginformasjon om seg selv. Det er kanskje ikke alltid like lurt å vise hele verden festbildene av deg selv, eller skrive om da du skulket jobb eller skole og holdt deg hjemme - for å sjekke Facebook ...