Norsk tipping har også brutt regelverket for markedsføring av spill:Snubler i egen tippe-PR

Snubler i egen tippe-PR
Snubler i egen tippe-PR
Artikkelen fortsetter under annonsen

I seks reklamekampanjer har Norsk Tipping brutt regelverket for markedsføring av spill. Det viser en rapport fra Lotteritilsynet som ABC Nyheter har fått innsyn i. - Vi tar dette alvorlig, sier tipped

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Heller ikke Norsk Tipping har klart å etterleve det nye regelverket for markedsføring av spill. På seks konkrete punkter påviser tilsynsmyndighetene brudd på reglene. Det er dobbelt så mange påpakninger som Norsk Rikstoto, men alvorlighetsgraden er mindre.

Norsk Tipping AS, som er et heleid statlig selskap under kulturminister Trond Giske, må rette seg etter Lotteritilsynets syn. Kommunikasjonsdirektør Peer Jacob Svenkerud mener at det ikke er snakk om noen påpakning.

- Nei, vi føler det ikke slik. Vi tar dette alvorlig, men det er ikke snakk om noen påpakning. Tilsynet påpeker forhold ved noen enkeltkampanjer, sier han til ABC Nyheter.

Taktisk hemmelighold

Det er lagd to rapporter fra Lotteritilsynet som omhandler markedsføringen for både Norsk Tipping og Rikstoto første halvår 2006. Disse rapportene ble avlevert de respektive departementene i fjor høst, men holdt hemmelige inntil nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det spekuleres derfor i om departementene til de to statsrådene Trond Giske (Ap) og Terje Riis-Johansen (Sp) først ønsket å få avvikle den muntlige høringen ved EFTA-domstolen som omhandlet spillselskapenes framtid i Norge, før rapportene ble offentlige. Påviste brudd på markedføringsreglene kunne i domstolen brukes som juridiske argumenter for at selskapene ikke bidro til å hemme spillavhengighet, slik staten har argumentert i saken mot det britiske spillselskapet Ladbrokes.

Norsk Tippings direktør vil ikke kommentere denne siden av saken.

- Det har jeg ingen formening om, sier han.

Vil følge tilsynet

Konkret påpeker Lotteritilsynet at markedsføringen har bidratt til en oppfatning om at deltagelse i spill fremmer personlig lykke og har oppmuntret til impulsiv deltagelse i Norsk tippings spill.

Tippedirektøren sier selskapet nå skal rette seg etter Lotteritilsynets vurderinger.

- Vi skal jobbe etter de etiske retningslinjer som er lagt, sier Svenkerud.