Tatt for urent PR-trav

Tatt for urent PR-trav
Tatt for urent PR-trav
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk Rikstoto har brutt regelverket for markedsføring av spill på minst to punkter, viser en rapport fra Lotteritilsynet. - Jeg synes ikke vi er tatt i urent trav, sier Rikstoto-direktøren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Illustrasjonsfoto:
Erlend Aas / Scanpix

Rikstoto drev i 2006 aggresiv og villedende markedsføring av Lyntoto, mener Lotteritilsynet.Rikstoto drev i 2006 aggresiv og villedende markedsføring av Lyntoto, mener Lotteritilsynet.

Det er Lotteritilsynet i Førde som har fått i oppgave å sjekke om Norsk Rikstoto etterlever det nye regelverket for markedsføring av spill. I en første gjennomgang av den private stiftelsens praksis første halvår 2006, retter tilsynet kritikk på tre punkt.

Det er særlig PR-innsatsen for Lyntoto-kupongene som får gjennomgå.

- Jeg opplever ikke det slik at vi blir tatt i urent trav, sier likevel administrerende direktør for Norsk Rikstoto, Harald Dørum, til ABC Nyheter.

- De avvik vi har avdekket mener vi er i strid med regelverket, sier derimot seksjonsleder Jan Petter Sæbø i Lotteritilsynet.

Til tross for kritikken mener Rikstoto-direktøren at Lotteritilsynet har foretatt en nyansert fremstilling av stiftelsens markedsføring første halvår 2006, og viser til at tilsynet innrømmer at det for dem også handler om å prøve og feile da det ikke er enkelt å gjøre denne typen bedømmelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men jeg er sterkt uenig i at vi er tatt med buksene nede, sier Rikstoto-direktøren som viser til at tilsynet i denne perioden ikke fikk inn noen klager på Rikstoto.

Vanskelig jobb

Seksjonsleder Sæbø innrømmer også at det har vært en vanskelig jobb å tolke reglene, og at det første året kanskje bør ses på som en prøvetid for Lotteritilsynets nye oppgave som vokter av regelverket for markedsføring av spill. Rapporten for første halvår ble sendt Landbruksdepartementet (LMD) i august i fjor, men ble først offentlig onsdag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det første punkt som kritiseres, er en annonse i Dagbladet hvor Rikstoto i en oversikt hevder at Lyntoto er «den enkle veien til pengene». Om dette skriver tilsynet: «å hevde at spel er ein enkel veg til pengar er etter tilsynet si vurdering både villeiande og utilstrekkeleg rettleiande».

- Jeg opplever ikke det slik at vi blir tatt i urent trav, sier Rikstoto-sjef Harald Dørum. Foto: Scanpix- Jeg opplever ikke det slik at vi blir tatt i urent trav, sier Rikstoto-sjef Harald Dørum. Foto: Scanpix

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dørum er fortsatt ikke enig med Lotteritilsynets vurdering av den konkrete annonsen i Dagbladet.

- Overskriften kan ikke leses uavhengig av den påfølgende brødtekst, sier han. Dørum mener Rikstoto er i god dialog med tilsynet på dette punktet.

Det andre punktet er Rikstotos Lyntoto-kupong i ICA-butikkene. Her reagerer tilsynet på ordbruken for tre ulike spillmuligheter. Tekster som «Bli mangemillionær på lørdag», «Bli millionær på onsdag» og «Bli litt rik hver dag», mener de er direkte reklame og «ein meir aggressiv måte å marknadsføre seg på».

Når det gjelder disse kupongene viser Dørum til at de ble utformet og laget før det nye regelverket. Han mener at de er helt nødvendige fordi butikkjeden ikke har andre spillsystemer eller bonglesere. Det er derfor kupongenes strekkoder som angir innsats og spilleform.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Manglende rapport

Rikstoto kritiseres også mildt for ikke å ha rapportert inn Lyntoto-annonsen og ICA-ordningen til Lotteritilsynet i det som kalles Rikstotos markedsføringsoversikt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Selskapet har kanskje ikke hatt tilstrekkelige systemer for å registrere all markedsføring. Det er selvsagt uheldig at ikke all markedsføring blir rapportert, men vi ser på dette som en glipp som vi aksepterer i innkjøringsperioden, sier tilsynets Jan Petter Sæbø.

- Dagbladannonsen kan jeg ikke svare på, men når det gjelder ICA så kom det ikke med fordi den ikke er noen ny aktivitet i 2006, men tilhørte vår portefølje i butikken fra før retningslinjene ble utarbeidet, lyder forklaringen fra Rikstoto-direktør Harald Dørum.

Et tredje punkt som berøres er Rikstotos bruk av direkte reklame i posten til alle som ikke har reservert seg mot uadressert reklame. Her innrømmer Lotteritilsynet i etterkant at de nok har tolket reglene for strengt, for denne typen markedsføring faller utenfor det regelverket de er satt til å kontrollere.

- Det får derfor være opp til departementet å vurdere om det skal regulers på noen måte, sier Sæbø.

For tiden driver tilsynets menn og avslutter sin gjennomgang av andre halvår 2006. Seksjonsleder Sæbø mener at den jobben vil være avsluttet innen fjorten dager.