Vil ikke gi elbilene forkjørsrett over fjellet

MÅ VENTE: Eiere av elbiler, som Nissan Leaf, må fint finne seg i å vente på kolonnekjøring – på lik linje med alle andre.
MÅ VENTE: Eiere av elbiler, som Nissan Leaf, må fint finne seg i å vente på kolonnekjøring – på lik linje med alle andre.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fryktet de kunne sette hele kolonnen i fare.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andelen elbiler på norske veier øker kraftig. I fjor rullet det ut hele 18.000 nye elbiler. Elbilene blir en stadig større del av den totalt bilpaken, det gir konsekvenser man kanskje ikke har tenkt over i utgangspunktet.

I et land som Norge, med en rekke fjelloverganger og stedvis langt mellom mulige ladestasjoner, innebærer dette også en del nye hensyn å ta når det kommer til avvikling av trafikken.

Les også: Sjokkert over Tesla-feberen i Norge

Ny instruks

I fjor høst ble det kjent at Statens vegvesen jobbet med en ny instruks for kolonnekjøring på vinterfjellet - spørsmålet var om elbilene skulle vinkes forbi "vanlige" biler.

Her handlet det egentlig ikke om et ønske om å gi elbilene en ekstra fordel, fremfor bensin- og dieselbilene.

Nei, utfordringen var snarere hvilke konsekvenser det ville få hvis elbilene måtte stå og vente så lenge at batterikapasiteten kanskje ikke holdt til å gjennomføre kolonnekjøringen. Med påfølgende fare for stopp og farlige situasjoner, både for dem selv om andre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Den beste elbilen i kulda

Sjåførens ansvar

Nå skal Vegdirektoratet ha konkludert i saken. Ifølge Anlegg & Transport har man gjort avklaringer i forbindelse med pågående arbeider med instruksen for midlertidig stenging og kolonnekjøring.

- Vi ser det slik at føreren av elbil selv må sørge for å ha nok «drivstoff» til reisen over fjellet, inkludert det som brukes ved å vente i kø, sier avdelingsdirektør Randi Harnes i Vegdirektoratet, til Anlegg & Transport

Les også: Elbil gikk for kort - får igjen pengene

Får ikke forkjørsrett

Dermed må elbilene finne seg i å vente, som de fleste andre.

De som har prioritet i forbindelse med kolonnekjøring, er utrykningskjøretøyer som er ute på oppdrag. Buss i rute skal også ha fortrinn, her kommer hensynet til mest mulig effektiv kollektivtrafikk inn.

Men å argumentere med at man må slippe fram på grunn av dårlig rekkevidde, det skal altså ikke kunne føre fram på vinterfjellet.

Les også: Nå kan mange elbileiere få seg en overraskelse