– Må anta at ingen har overlevd

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Alt tyder på at flyet gikk ned i det sørlige indiske hav, heter det i en pressemelding fra Malaysia Airlines om skjebnen til flight MH370.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et kinesisk og et australsk fly gjorde mandag morgen nye funn under søket etter det savnede flyet.

I en uttalelse fra Malaysia Airlines heter det: «Vi beklager å måtte anta uten noen form for rimelig tvil at MH370 har gått tapt og at ingen av de som var om bord har overlevd. Vi må nå godta at alle tilgjengelige beviser tyder på at flyet gikk ned i det sørlige indiske hav», melder Sky News på Twitter.

– Basert på nye analyser konkluderer britiske Inmarsat at MH370 fløy langs den sørlige korridoren, og at flyets siste posisjon var midt over Det indiske hav, vest for Perth, sa Malaysias statsminister Najib Razak under en pressekonferanse mandag ettermiddag.

Se også: Flyet styrtet sør i Indiahavet

– Dette er et fjerntliggende koordinat, lang fra mulige landingssteder. Det er derfor med dyp sorg jeg må informere dere om at, ifølge disse nye dataene, gikk MH370 ned i det sørlige indiske hav.

Razak varslet en ny pressekonferanse tirsdag med ytterligere detaljer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Sky News kalte Malaysia Airlines mandag inn til et hastemøte med familiene til de 227 passasjerene som er savnet etter at flyet forsvant.

Tolv besetningsmedlemmer er også savnet.

Bakgrunn: Nye funn i søket etter savnet Malaysia Airlines-fly

Kilder opplyser at slektningene vil bli fløyet til Australia om bord på et charterfly.

Malaysia Airlines' MH370-flygning tok av fra Kuala Lumpur rett etter midnatt 8. mars og skulle etter planen ha landet i Beijing omtrent seks timer senere. Men maskinen meldte aldri sin ankomst i vietnamesisk luftrom, og siden har flyet og de 227 passasjerene og 12 besetningsmedlemmene vært savnet.

Det antas at flyets kommunikasjonssystem ble slått av med vilje, og at flyet deretter endret kurs og fortsatte å fly i inntil sju timer. Det var fint vær i området, og det ble ikke oppfanget noe nødsignal.

Selv om de nye opplysningene gir svar på hvor flyet gikk ned, er det fortsatt ingen som kan gi noen forklaring på hvordan flyet endte opp vest for Perth, når det i utgangspunktet skulle motsatt vei. Og fortsatt er det ikke plukket opp noen deler som stammer fra Boeing 777-maskinen.