Norwegian med på søksmål mot EUs klimakvoter:Norwegian vil forby EU å kreve klimakvoter av flyselskapene

Bjørn Kjos vil klippe ned EUs klimakvoter for luftfarten. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix.
Bjørn Kjos vil klippe ned EUs klimakvoter for luftfarten. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian går sammen med andre europeiske lavprisselskaper til søkmål for å slippe klimakvoter for flytrafikk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Slik virker EUs klimakvotesystem:

EU og Norge har vedtatt et system for handel med klimakvoter som viktigste virkemiddel for å redusere klimautslippene.

EUs toppmøte desember 2008 vedtok et revidert EU-system for utslippskvoter (ETS) fra 2013, det vil si i perioden etter at den nåværende Kyoto-avtalen i FN har utløpt.

En ny klimaavtale skulle etter planen bli vedtatt i København desember 2009. Det mislyktes, og forhandlerne kom ikke langt på neste toppmøte i Mexico i 2010 heller.

Ifølge EU-vedtaket om et revidert ETS, skal bedriftene som omfattes av kvotesystemet måtte kjøpe et stigende antall kvoter for sine utslipp fra 2013 til 2020.

El-produksjon skal i utgangspunktet betale for alle sine utslipp fra 2013. Andre virksomheter skal i utgangspunktet få en fallende andel gratiskvoter fra 80 prosent i 2013, til 30 prosent i 2020 og ingen gratiskvoter i 2027.

Men virksomheter som er utsatt for konkurranse og kan flytte til utlandet, skal altså unntas.

Flytrafikken: I november 2008 vedtok EU å utvide kvotesystemet til luftfarten.

I desember 2009 ble klimavotesystemet for luftfart innlemmet i EØS-avtalen.

Les mer om EUs klimakvotesystem i luftfarten

Bjørn Kjos og hans flyselskap Norwegian går til kamp mot EUs krav til klimakvoter for flytrafikken.

Det skjer i en internasjonal strid om en av de mest klimaforurensende transportformene, fly, skal slippe unna krav om at forurenserne skal betale.

3. september gikk Norwegian, Ryanair og de øvrige åtte medlemmene av lavprisselskapenes organisasjon ELFAA til høyesterett i Storbritannia.

Norwegian og de andre lavprisselskapene kommer i sitt skriv til domstolen med sterke påstander om påbudet om at europeiske flyselskaper må betale klimakvoter for sine utslipp. Det skal angivelig:

  • bryte med EUs miljølovgivning
  • ikke ha fått en forsvarlig saksbehandling før det ble innført
  • virke diskriminerende.

Flyselskapene ber britisk høyesterett forelegge saken for EU-domstolen, den høyeste rettsinstansen i EU, til vurdering.

Les også: Slik ble vedtaket i ICAO - uenighet om suksess

I luftkrig mot USA og Asia

Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen bekrefter at Norwegian står bak den rettslige prosessen for å få slutt på luftfartens plikt til å kjøpe klimakvoter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- I Norwegian er vi er opptatt av like konkurransevilkår. I dag er ordningen slik at eksempelvis asiatiske og amerikanske flyselskap er unntatt EUs klimakvoteordning. Det mener vi er konkurransevridende, skriver Sandaker-Nielsen i en epost til ABC Nyheter.

Saken er at USA, Kina og andre land reagerte sterkt på EUs innføring av klimakvoter for alle fly som flyr til og fra flyplasser i EU, Norge og Island. Kongressen i USA gikk så langt som å vedta en lov som forbød amerikanske flyselskaper å kjøpe EUs klimakvoter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det utløste forundring hos EUs klimakommissær Connie Hedegaard.

EU måtte ta to skritt tilbake

For ett år siden valgte EU å gå to skritt tilbake:

Klimakvoter må bare kjøpes innad i det europeiske luftrommet. For flyvninger til andre kontinenter, skulle det ikke lenger betales for utslipp fra hele reisen, bare over Europa.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og på flyvninger inn og ut av Europa må bare europeiske flyselskaper betale kvoter for utslippene over europeisk luftrom. Kinesiske, amerikanske og andre flyselskaper slipper - inntil videre.

Det er denne forskjellsbehandlingen på interkontinentale ruter lavprisselskapene, som hovedsakelig opererer innad i Europa, bruker som argument.

For Norwegian blir spørsmålet stadig mer aktuelt i og med på satsingen på nye ruter til USA og Asia.

Les også: EU gir seg i strid om klimakvoter for fly

– Norwegian vil være miljøvennlig

- I Norwegian er vi opptatt av å gjøre det vi kan for å redusere utslippene, og det viktigste man som flyselskap kan gjøre for å få ned utslippene er å investere i en ny flyflåte, understreker informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

- Norwegian faser løpende inn fabrikknye fly med betydelig lavere utslipp, og vi mener myndighetene i større grad burde premiere selskap som bidrar til utslippsreduksjon, slik at det lønner seg å være mer miljøvennlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Er det ikke nettopp slik EUs klimakvoteordning fungerer – jo mindre utslipp, dess billigere for selskapet?

- Gratiskvoter gis på bakgrunn av CO2-utslipp i 2010, og ikke nødvendigvis reduksjon av utslipp, svarer Sandaker-Nielsen.

Utgiftene for selskapene påløper dersom de slipper ut mer CO2 enn mengden av kvoter de får gratis. Jo mer de utslippene reduseres, desto færre klimakvoter trenger de å kjøpe.

Fram til nå har EUs klimakvoter for øvrig vært så billige at de knapt har virkning for klimautslippene.

Les: - Klimakvoter nær kollaps som middel i klimakampen

Les også: EU krever global klimaavtale for flytrafikken - har ris bak speilet

Se filmen som gir deg 24 års klimakrangel på 83 sekunder

Les mer om klimastriden