Luftig for folk flest

DUELL: VW Golf kabriolet møter samme variant av Renault Megane. Foto: Øivind Skar
Artikkelen fortsetter under annonsen

VW Golf er igjen å få kjøpt som kabriolet. Den vant både vår test og kabrioletkjøpernes hjerter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Bilene i tall

VW Golf kabriolet

Pris fra: Kr. 323.300

Pris testbil: Kr. 365.470

L/B/H: 4,25/1,78/1,42 m

Bagasjerom (VDA): 250 l

Tilhengervekt: 1200 kg

Motor: 1,2 l/105 hk

Drakraft: 175 Nm

Forbruk (EU): 0,57 liter

CO2-utslipp (EU): 132 g/km

0-100 km/t (målt): 12,4 sek

Toppfart: 188 km/t

80-0 km/t (målt): 23,7 m

Støy 80 km/t (målt): 64 dBA

4x4: Nei

Garanti: 5 år

Renault Megane kabriolet

Pris fra: Kr. 369.900

Pris testbil: Kr. 384.400

L/B/H: 4,49/1,81/1,43 m

Bagasjerom (VDA): 258/561 l

Tilhengervekt: 750 kg

Motor: 1,5 l/110 hk

Drakraft: 240 Nm

Forbruk (EU): 0,48 liter

CO2-utslipp (EU): 124 g/km

0-100 km/t (målt): 14,7 sek

80-0 km/t (målt): 23,4 m

Støy 80 km/t (målt): 65 dBA

4x4: Nei

Garanti: 5 år


Vår mening om testbilene

Renault Megane

Bak rattet: 7,0

Plass: 4,5

Bagasje: 4,0

Komfort: 8,0

På veien: 7,0

Ytelser: 6,5

Forbruk/CO2: 6,5

Sikkerhet: 8,5

Utstyr: 8,0

Pris: 7,5

Sum (100): 67,5

VW Golf

Bak rattet: 8,0

Plass: 5,0

Bagasje: 5,0

Komfort: 8,0

På veien: 8,0

Ytelser: 6,0

Forbruk/CO2: 6,0

Sikkerhet: 8,5

Utstyr: 7,0

Pris: 8,5

Sum (100): 70,0

Sommerbilen skal helst ha to seter, bakhjulsdrift, stofftak og bensinmotor. Den skal lukte blomster, gjøre lange sommerkvelder til minner for livet, for så å pakkes pent bort den dagen høsttåka kommer sigende.

Slik var det i hvert fall i ikke så altfor gamle dager.

Så kom det foldbare ståltaket og dernest kom dieselmotoren – og forfallet var totalt. Likevel har disse to fenomenene, og særlig det foldbare ståltaket, gjort kabriolet til helårsbil for mange i Norge.

Her går vi Volkswagen Golf og Renault Megane nærmere etter i sømmene. Dette er de to nyeste kabrioletmodellene for folk flest.

Les også: Lynrask miljø-BMW

VW Golf

Endelig er Golf tilbake som kabriolet etter å ha vært savnet i flere år. Og ikke unaturlig vinner den testen, ettersom Volkswagen tross alt bygde den første Golf kabriolet for mer enn 30 år siden. Bestselger som kabriolet er den også blitt i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Golf kjører best av de to og oppleves morsomst å ratte. Bensinmotoren med 1,2 liters sylindervolum og 105 hestekrefter passer greit, men skulle vi kjøpt bilen, ville vi lagt på til 1,4 liter/122 hk og investert i VWs fantastiske DSG direktesjaltede girkasse.

På grunn av stofftaket blir Golf mer en sommerbil enn en helårsbil – selv med isolering og bra støydemping i taket. Pluss for at taket tas av og på i byfart.

Bilens største problem befinner seg i baksetet, der mangel på beinplass i prinsippet gjør det til et nødsete. Men seteryggene kan med et enkelt håndgrep i bagasjerommet legges ned 50/50 for å øke en den forholdsvis begrensede bagasjeplassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Første Golf i sitt slag

Renault Megane

Nye Renault Megane er andre generasjon med ståltak. Bilen var en bestselger for noen år siden. Det er ikke kabrioletvarianten lenger, og forklaringen kan ligge i at bilen faktisk ikke gir kjørelyst.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med ståltaket fungerer den derimot greit som helårsbil, har bedre plass i baksetet enn Golf og et langt større bagasjerom så lenge taket befinner seg på. Så snart taket pakkes sammen, fyller det mesteparten av bagasjerommet. Bilen må dessuten stå stille når taket skal av og på.

Testbilen inneholder den girkassen vi savnet i Golf, men i kombinasjon med 1,5 liter/110 dieselmotor er ikke dette mye til kosebil om sommeren.

Les også:

Nå er det tid for åpen bil

Fra coupé til kabriolet

Bilekspert: Derfor er tyske biler best

Les mer om motor

Les flere nyheter