Luftig for folk flest
VW Golf kabriolet
Pris fra: Kr. 323.300
Pris testbil: Kr. 365.470
L/B/H: 4,25/1,78/1,42 m
Bagasjerom (VDA): 250 l
Tilhengervekt: 1200 kg
Motor: 1,2 l/105 hk
Drakraft: 175 Nm
Forbruk (EU): 0,57 liter
CO2-utslipp (EU): 132 g/km
0-100 km/t (målt): 12,4 sek
Toppfart: 188 km/t
80-0 km/t (målt): 23,7 m
Støy 80 km/t (målt): 64 dBA
4x4: Nei
Garanti: 5 år
Renault Megane kabriolet
Pris fra: Kr. 369.900
Pris testbil: Kr. 384.400
L/B/H: 4,49/1,81/1,43 m
Bagasjerom (VDA): 258/561 l
Tilhengervekt: 750 kg
Motor: 1,5 l/110 hk
Drakraft: 240 Nm
Forbruk (EU): 0,48 liter
CO2-utslipp (EU): 124 g/km
0-100 km/t (målt): 14,7 sek
80-0 km/t (målt): 23,4 m
Støy 80 km/t (målt): 65 dBA
4x4: Nei
Garanti: 5 år
Vår mening om testbilene
Renault Megane
Bak rattet: 7,0
Plass: 4,5
Bagasje: 4,0
Komfort: 8,0
På veien: 7,0
Ytelser: 6,5
Forbruk/CO2: 6,5
Sikkerhet: 8,5
Utstyr: 8,0
Pris: 7,5
Sum (100): 67,5
VW Golf
Bak rattet: 8,0
Plass: 5,0
Bagasje: 5,0
Komfort: 8,0
På veien: 8,0
Ytelser: 6,0
Forbruk/CO2: 6,0
Sikkerhet: 8,5
Utstyr: 7,0
Pris: 8,5
Sum (100): 70,0
Sommerbilen skal helst ha to seter, bakhjulsdrift, stofftak og bensinmotor. Den skal lukte blomster, gjøre lange sommerkvelder til minner for livet, for så å pakkes pent bort den dagen høsttåka kommer sigende.
Slik var det i hvert fall i ikke så altfor gamle dager.
Så kom det foldbare ståltaket og dernest kom dieselmotoren – og forfallet var totalt. Likevel har disse to fenomenene, og særlig det foldbare ståltaket, gjort kabriolet til helårsbil for mange i Norge.
Her går vi Volkswagen Golf og Renault Megane nærmere etter i sømmene. Dette er de to nyeste kabrioletmodellene for folk flest.
Les også: Lynrask miljø-BMW
VW Golf
Endelig er Golf tilbake som kabriolet etter å ha vært savnet i flere år. Og ikke unaturlig vinner den testen, ettersom Volkswagen tross alt bygde den første Golf kabriolet for mer enn 30 år siden. Bestselger som kabriolet er den også blitt i år.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenGolf kjører best av de to og oppleves morsomst å ratte. Bensinmotoren med 1,2 liters sylindervolum og 105 hestekrefter passer greit, men skulle vi kjøpt bilen, ville vi lagt på til 1,4 liter/122 hk og investert i VWs fantastiske DSG direktesjaltede girkasse.
På grunn av stofftaket blir Golf mer en sommerbil enn en helårsbil – selv med isolering og bra støydemping i taket. Pluss for at taket tas av og på i byfart.
Bilens største problem befinner seg i baksetet, der mangel på beinplass i prinsippet gjør det til et nødsete. Men seteryggene kan med et enkelt håndgrep i bagasjerommet legges ned 50/50 for å øke en den forholdsvis begrensede bagasjeplassen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Første Golf i sitt slag
Renault Megane
Nye Renault Megane er andre generasjon med ståltak. Bilen var en bestselger for noen år siden. Det er ikke kabrioletvarianten lenger, og forklaringen kan ligge i at bilen faktisk ikke gir kjørelyst.
Artikkelen fortsetter under annonsenMed ståltaket fungerer den derimot greit som helårsbil, har bedre plass i baksetet enn Golf og et langt større bagasjerom så lenge taket befinner seg på. Så snart taket pakkes sammen, fyller det mesteparten av bagasjerommet. Bilen må dessuten stå stille når taket skal av og på.
Testbilen inneholder den girkassen vi savnet i Golf, men i kombinasjon med 1,5 liter/110 dieselmotor er ikke dette mye til kosebil om sommeren.
Les også:
Bilekspert: Derfor er tyske biler best