Billigmerket Dacia kan komme til Norge

NORSK TESTING: Renault-importøren tester ut Dacia Duster under norske forhold. Mye tyder på import. Foto: Øivind Skar.
NORSK TESTING: Renault-importøren tester ut Dacia Duster under norske forhold. Mye tyder på import. Foto: Øivind Skar.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dacia kan bli det nye billigmerket i Norge, men gjør det dårlig i kollisjonstest.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis Renaults forhandlere sier ja, blir rumenske Dacia (eid av Renault) det første nye billigbilmerket i Norge i dette århundret. Antydet pris for den 4,32 meter lange stasjonsvognen med firehjulsdrift og 110 hk dieselmotor: Ca 259.000 kroner. Men bilen oppnådde bare tre av fem mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.

Testes i Norge

Administrerende direktør Jan Traaseth i Renault Norge bekrefter at importøren for tiden tester ut et par eksemplarer av firehjulstrekkeren Dacia Duster.

– Vi kjører en høringsrunde med våre forhandlere. De har fått prøve bilen under ulike forhold, og om mange nok av dem sier ja, så drar vi i gang, sier Traaseth.

Traaseth sier at så langt er kun Duster 4x4 interessant. Motoren på 1,5 liter bruker Renault i flere av sine modeller, og firehjulstrekket har det meste felles med Nissan Qashqai. Det betyr lave investeringer for forhandlere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dacia: Billigbil med sikkerhetsbrist

Avgiftsgunstig

RIMELIG: Priset til rundt 260.000 kroner vil Dacia Duster bli et svært rimelig alternativ med dieselmotor og firehjulsdrift. FOTO: Øivind SkarRIMELIG: Priset til rundt 260.000 kroner vil Dacia Duster bli et svært rimelig alternativ med dieselmotor og firehjulsdrift. FOTO: Øivind Skar

Moderne teknologi under panseret gjør Duster avgiftsgunstig, opplyser Traaseth, og legger til at en avgjørelse om import vil bli tatt i løpet av mai. Blir svaret ja, regner Traaseth med årlig å selge minst 500 biler. Dacia vil, i likhet med Renault, bli garantert i fem år.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at det i klassen mellom 200.000 og 300.000 kroner tilbys få 4x4-modeller, og ingen på størrelse med Duster. Det gjør bilen spesielt interessant.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Om Dacias etter hvert ganske omfattende modellprogram sier Jan Traaseth:

– La oss begynne med én modell, så får det utvikle seg derfra.

Selv om Dacia eies av Renault, tror Jan Traaseth at merket vil bli oppfattet som nøytralt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

44-årig historie

ORIGINALEN: Logan (2004) var første helt nye bilmodell etter at Renault overtok styringen av Dacia. FOTO: Øivind SkaORIGINALEN: Logan (2004) var første helt nye bilmodell etter at Renault overtok styringen av Dacia. FOTO: Øivind Ska

Dacias historie går tilbake til 1968, da selskapet lisensbygde biler for salg i Romania og dets naboland, og særlig modeller fra Renault. I 1998 tok Renault over fabrikken og startet umiddelbart å utvikle nye modeller. Samtidig ønsket Renault å gjøre Dacia til et lavprismerke i utviklingsland. Høsten 2004 rullet første Dacia Logan ut av fabrikkanlegget som en enkel femseter sedan, priset rundt 50.0000 kroner. Knapt noen trodde at en slik bil var mulig å selge i Vest-Europa, og den norske Renault-importøren sa den gang kontant nei.

Mange skulle komme til å ta feil, og etter hvert som Renault utviklet flere Dacia-varianter, ble de stadig oftere å se i vest.Dacias modellprogram omfatter i dag Logan sedan, Logan stasjonsvogn, kompaktbilen Sandero og SUV-en Duster (med og uten 4x4). Til høsten utvides modellprogrammet med flerbruksbilen Lodgy (fem- og sjuseter).

Les også: Dacia: Billigbil med sikkerhetsbrist

Sikrere biler fra Kina

Sjekk hvor sikker bilen din er

Les alt om bil og motor