Oslo-Monaco på hydrogen:– De sa det var umulig, så vi gjorde det

OMGITT AV LUKSUS: Monaco er dyre biler og høy partyfaktor. Likevel var sannsynligvis Zeros håndbygde Hyundai ix 35 Fuel Cell Electric Vehicle den dyreste foran Hotell de Paris denne natten.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Miljøstiftelsen Zero har kjørt hydrogenbil fra Oslo og til Monaco – uten å medbringe ekstra drivstoff.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Hydrogenbiler

* En brenselcelledrevet hydrogenbil er i utgangspunktet en elektrisk bil hvor brenselcellene omdanner hydrogen til strøm. Enkelt sagt: Bilen medbringer kraftverket som produserer strømmen.

* Ut av eksosrøret kommer det kun rent vann.

* Siden bilene er elektriske er de så godt som lydløse.

* Hydrogen kan produseres nær sagt hvor som helst, men det kreves mye energi om det skjer via elektrolyse. En liter hydrogen holder til cirka 100 km kjøring. Som i alle andre biler påvirkes forbruket av farten og kjørestilen.

* Ingen bilprodusenter masseproduserer hydrogendrevne brenselcellebiler i dag. Alle som ruller på veiene inngår i uttesting av teknologien.

* Hyundai kan trolig allerede fra neste år tilby biler til alle som ønsker å delta i testprosjekt med hydrogen på tanken.

* Daimler og Toyota har sagt at de vil starte begrenset masseproduksjon av slike biler i 2015.

* Hydrogenbiler nyter godt av de samme insentivene som elektriske biler. De er avgiftsfrie, kan kjøre i kollektivfeltene, parkerer gratis på offentlige p-plasser og betaler ikke bomavgifter.

– De sa det ikke var mulig, så vi gjorde det!

Zeros Marius Bornstein og Bjørnar Kruse slikker sol ved Middelhavet etter 2260 kilometers kjøretur. Fem døgn har det tatt. Fem tidvis nervepirrende døgn, som har inkludert politianmeldelse i Sveits. Men til slutt rullet de to hydrogendrevne brenselcellebilene opp foran det berømte kasinoet i Monte Carlo.

Å kjøre fra Oslo til bilsportens hovedstad ved Middelhavet uten følgebil og drivstoff på slep, var gjennomført. Til stor oppmerksomhet fra gjestene på kasinoet, og det nesten like berømte Hotell de Paris tett ved, kunne champagneflasken sprettes et par timer over midnatt.

Les også: Bøtene du kan glemme å klage på

Norge som testland

Hydrogen er et av satsingsområdene til Zero, og miljøorganisasjonen har bidratt aktivt til å sette Norge på verdens hydrogenkart. Få land i Europa tilbyr flere tankemuligheter for hydrogen enn Norge, og av samme grunn har både Mercedes og Hyundai valgt Oslo som testarena for sine hydrogenprosjekter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men selv om hydrogen i de fleste land ikke kan kjøpes over disk, har det vokst fram forsknings- og testmiljøer som gjør det mulig å kjøre hydrogenbiler innenfor begrensede områder i Europa.

Derfor ønsket Zero å sjekke om det faktisk var mulig å kjøre Europa på langs uten å medbringe drivstoff i egen tankbil.

Gjorde det umulige mulig

– Ingen hadde gjort dette før, så vi ville forsøke. Hydrogen handler om høna og egget. Uten tilgjengelig drivstoff får vi ingen biler, og uten biler ingen fyllestasjoner. Så vi sjekket ut alle muligheter for å tanke, og skaffet oss nødvendige kontakter, sier Bjørnar Kruse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi regnet på avstander og aktuell fart, kalkulerte alternative ruter og konkluderte med at dette kunne gå. Bilvalget falt på Hyundai ix 35 Fuel Cell Electric Vehicle, fordi den har størst tankkapasitet og dermed størst rekkevidde. Bjørnar hadde testet ut bilen og bevist at den kunne kjøre minst 500 kilometer på full tank, supplerer Marius Bornstein.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Snart avdekkes hybridbil uten batteri

Gjennom Europa

Med fulle tanker la de to Hyundaiene ut fra Oslo, kjørte via Göteborg og med ferje til Kiel, før bilene igjen ble tanket ved en stor og moderne fyllestasjon i Hamburg. Neste stopp var i Köln, hvor det kun lot seg gjøre å fylle halv tank. I teorien skulle det ikke være mulig å nå neste tankstasjon i Karlsruhe, men det gikk med et nødskrik. Derfra var det bare å kose seg ned til Freiburg, hvor Europas mest moderne fyllestasjon, drevet av solceller, befinner seg.

Neste etappe til Grenoble via Genève ble mer spennende. I Sveits ble Zeros hydrogenpionerer politianmeldt for å ha kjørt for sakte på motorveien. Dessuten hadde de lagt ut på en etappe som skulle vise seg å være helt på grensen av bilenes rekkevidde. 20 kilometer til tom tank sto det på telleren, da teamet til stor oppmerksomhet rullet inn hos Air Liquide som, uten å si et høyt, hadde rigget opp en tankstasjon for Zero.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Da vi forlot Grenoble visste vi at det ville gå, at turen skulle la seg gjennomføre på fem dager, sier Bornstein.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Hyundai tar nytt grep

I Napoleons hjulspor

Å følge i Napoleons fotspor på Route Napoleon (N85) over Alpene var sånn sett bare en lydløs (hydrogenbiler drives med elmotor) sjarmøretappe forbi melkehvite alpetopper med finale foran kasinoet i Monte Carlo.

Konklusjonen er klar: Infrastrukturen for hydrogen må bli bedre, og stasjonene mer tilgjengelige, før man kan forvente et gjennombrudd for hydrogendrevne biler. Med bedre infrastruktur vil det la seg gjøre å krysse Europa like greit med hydrogen på tanken som med fossilt drivstoff.

– Vi ser at Norge faktisk har kommet lengst i Europa i å tilrettelegge for vanlig bruk, samt betaling med kredittkort på hydrogenstasjonene. Ingen av stasjonene i Europa har kortbetaling, selv om mange av dem i prinsippet er åpne for publikum. De er alle en del av pilotprosjekter, som enten befinner seg inne på svært lukkede områder eller krever egne kort. Men det er kanskje ikke så rart, det finnes jo fortsatt ikke hydrogenbiler å få kjøpt, så behovet har så langt begrenset seg selv, sier Kruse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere produsenter klare

Men det er i dag. Både Daimler (Mercedes-Benz), Hyundai og Toyota er nærmest klare til å serieprodusere hydrogendrevne brenselcellebiler fra 2015. Mercedes har til og med gått så langt som å antyde at en kompaktbil med brenselceller ikke skal koste mer enn en godt utstyrt C-klasse.

Og siden hydrogenbiler i likhet med andre elbiler ikke betaler noen avgifter i Norge, kan Norge bli et svært interessant land for H2 biler, akkurat som det er blitt verdens største privatmarked for elektriske biler.

Les også:

Se Up for denne bilen!

Mer elektrisk fra Nissan

- Bensinmotorer vil dominere

Les våre biltester

Les mer om bil

Les flere nyheter