Norske kampfly slapp bomber over Libya

To norske F-16-fly returnerte fredag ettermiddag til Souda Air base på Kreta etter at de for første gang under operasjonen over Libya brukte våpen. Flyene slapp styrte bomber mot libyske stridsvogner under det andre av to tokt fredag. Foto: Lars Magne Hovtun / Forsvaret / Scanpix.
To norske F-16-fly returnerte fredag ettermiddag til Souda Air base på Kreta etter at de for første gang under operasjonen over Libya brukte våpen. Flyene slapp styrte bomber mot libyske stridsvogner under det andre av to tokt fredag. Foto: Lars Magne Hovtun / Forsvaret / Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

De seks norske F-16-flyene som deltar i Libya-operasjonen, brukte fredag våpen for første gang. Flyene slapp styrte bomber mot stridsvogner på bakken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
F-16 Fighting Falcon

• Multirolle kampfly
• F-16 har bevist sine kvaliteter både i luft-til-bakke rollen og i luft-til-luft rollen. To F-16 i Norge står på 15 minutters NATO beredskap. Mulitrolleflyet F-16 beskytter Norges grenser i lufta.
• Produsent: Lockheed Martin Corp- Motor: 1 stk Pratt and Whitney F100-220E
• Skyvekraft: 27000 pund (12 246.994 kg)
• Lengde: 15,10 meter- Høyde: 5,10 meter
• Vingespenn: 10 meter- Hastighet: 2400 km/t Mach 2,05
• Maksimal flyhøyde: Over 50000 fot (15000 meter)
• Lastekapasitet: Maks "take off" vekt: 37500 pund (16875 kg)
• Rekkevidde: Over 2000 engelske mil ( 3230 km)

– Vi er nettopp ferdige med gjennomgangen, og jeg kan bekrefte at det er sluppet tre styrte bomber mot stridsvogner på bakken i Libya, sier oberstløytnant John Espen Lien, som er senior talsmann ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOK), til NTB.

Dagens siste tokt

Bombene ble sluppet under det andre av dagens to norske tokt over det nordafrikanske landet. Lien forklarer at hvert tokt har forhåndsdefinerte mål, i tillegg til at pilotene har ansvar for å se etter mål i bestemt områder.

Les også: Libyerne lider mens NATO-landene krangler

– Stridsvogner i bevegelse kan absolutt true sivile og faller dermed innenfor mandatet om å beskytte sivile i Libya.

Oberstløytnanten sier han ikke ønsker å gå inn på en vurdering av ødeleggelsene etter toktet. Han kan heller ikke si noe om hvorvidt det ble skutt mot de norske flyene.

Les også: Nye flyangrep mot Libya

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Som alltid når et tokt er avsluttet, ble pilotene debrifet da de kom tilbake til basen på Kreta klokken 18.20 norsk tid.

Begynner å finne formen

Lien sa tidligere fredag at det operative mønsteret er i ferd med å finne sin form og at det begynner å bli regularitet over de norske toktene.

Les også: Slik ble pilotene reddet

Samordning og tildeling av flyoppdrag skjer ved den amerikanske Ramstein-basen i den tyske delstaten Rheinland-Pfalz. Her er også norske offiserer stasjonert.

– Vi får oppdrag over bestemte områder en del timer i forveien. Hva det så utvikler seg til underveis, er ikke alltid godt å si. Derfor er flyene utrustet til å møte ulike situasjoner, både i luften og på bakken, sier Lien.

Les også: Bombingen stanser ikke Gaddafis stridsvogner

Han legger til at den operative delen av oppdraget er i god rute, uavhengig av den pågående diskusjonen i NATO om den politiske styringen.

Forsidefoto: Forsvarets mediearkiv.