Pris som en dieselhybrid

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så langt har kostnadene tatt livet av alle forsøk på å utvikle brenselcellebiler. Nå mener Mercedes at de har funnet nøkkelen til å gjøre bilene konkurransedyktige.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har sagt at når brenselcellebilene settes i masseproduksjon i 2015, skal de ikke koste mer enn tilsvarende godt utstyrte diesel/elektriske hybridbiler. Varigheten vil være som for ordinære biler. Det vil si 250.000 til 300.000 kilometers levetid, sier Arned Niestroj i et forsøk på å berolige de mange som fortsatt stiller seg kritisk til biler med brenselceller.

Niestroj er konvoileder for Mercedes-Benz World Drive, og også mangeårig medlem i Daimlers hydrogenteam.

Tiår med utvikling har ikke bare presset prisen og størrelsen på komponentene ned. Masseproduksjon vil føre til dramatisk fall i prisen på brenselceller. Samtidig øker påliteligheten til cellene. Første gang vi kjørte en brenselcellebil, fylte teknikken en hel buss. 25 år senere får den plass i gulvet på en kompaktbil.

Mange arbeider med brenselcellebiler. General Motors har minst like lang erfaring som Mercedes, men tror ikke prisen på kjøretøyene kommer til å falle like raskt som Mercedes hevder den vil gjøre.

Også Toyota og Honda kjører omfattende forsøk med brenselcellebiler.