- Beklagelig hendelse

FÅR KRITIKK: Nordhordland legevakt i Manger kommune brøt kravet til forsvarlig virksomhet, ifølge Helsetilsynet i Hordaland. Ni år gamle Linn Tiril Tillfjord døde etter flere feilvurderinger av helsepersonellet ved legevakten. Foto: Miriam Schjetlein/privat
FÅR KRITIKK: Nordhordland legevakt i Manger kommune brøt kravet til forsvarlig virksomhet, ifølge Helsetilsynet i Hordaland. Ni år gamle Linn Tiril Tillfjord døde etter flere feilvurderinger av helsepersonellet ved legevakten. Foto: Miriam Schjetlein/privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men legevaktsjefen er ikke enig i at rutinene deres er for dårlige.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Legevakten brøt helsepersonelloven

§ 16.Organisering av virksomhet som yter helsehjelp og internkontroll

Virksomhet som yter helsehjelp, skal organiseres slik at helsepersonellet blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter.

Departementet kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser om organisering av virksomhet som yter helsehjelp og om internkontroll.

§ 4.Forsvarlighet

Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig.

Helsepersonell skal innrette seg etter sine faglige kvalifikasjoner, og skal innhente bistand eller henvise pasienter videre der dette er nødvendig og mulig. Dersom pasientens behov tilsier det, skal yrkesutøvelsen skje ved samarbeid og samhandling med annet kvalifisert personell.

Ved samarbeid med annet helsepersonell, skal legen og tannlegen ta beslutninger i henholdsvis medisinske og odontologiske spørsmål som gjelder undersøkelse og behandling av den enkelte pasient.

Departementet kan i forskrift bestemme at visse typer helsehjelp bare kan gis av personell med særskilte kvalifikasjoner.

§ 7.Øyeblikkelig hjelp

Helsepersonell skal straks gi den helsehjelp de evner når det må antas at hjelpen er påtrengende nødvendig. Med de begrensninger som følger av pasientrettighetsloven § 4-9, skal nødvendig helsehjelp gis selv om pasienten ikke er i stand til å samtykke, og selv om pasienten motsetter seg helsehjelpen.

Ved tvil om helsehjelpen er påtrengende nødvendig, skal helsepersonell foreta nødvendige undersøkelser.

Plikten gjelder ikke i den grad annet kvalifisert helsepersonell påtar seg ansvaret for å gi helsehjelpen.

Kilde: Lovdata

- Vi har ingen problemer med å forstå at denne hendelsen er beklagelig. At et barn dør på denne måten er helt forferdelig, og det skulle vi for en hver pris unngått. Det er jo derfor vi driver døgnåpen legevakt. Du kan skrive at vi legger oss flat, sier sjef ved Nordhordland legevakt, Grethe Fosse, til ABC Nyheter.

Les også: Linn Tiril (9) døde etter legevakt-tabbe

Men legevaktsjefen vil ikke være med på at rutinene ved legevakten er for dårlige, slik Helsetilsynet har konkludert med.

- Jeg er enig i at vi må forbedre rutinene våre, men ikke i at rutinene våre er for dårlige. Jeg vil si at rutinene er ganske brukbare og at vi har en robust, god legevakt. Jeg stiller meg bak måten vi arbeider på og jeg stiller meg bak at vi kan bli bedre.

- Hvordan kunne denne hendelsen skje?

- Det er åpenbart at det kritiske punktet i denne hendelsen er det øyeblikket da mor ringte til vår legevakt, og vi ikke greide å oppfatte alvorligheten i saken. Der må vi bli bedre, det er det ingen tvil om.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Helsetilsynet har konkludert med at NLV har brutt helsepersonellovens § 16, 4 og 7 (se faktaboks til høyre).

Tok ikke kontakt med familien

Det finnes ingen lydlogg fra den aktuelle natten fordi lydopptakeren var slått ut av et lynnedslag. Helsetilsynet har derfor støttet seg til samtaler med de involverte. Mor og vakthavende sykepleier har forklart seg ulikt om hvorvidt mor opplyste om at Linn Tirils oppkast var svart.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I sitt forsvar har legevaktledelsen pekt på at mor burde ha forklart symptomene bedre. Det blir bastant avvist av Helsetilsynet, som minner om at det er helsepersonellet sitt ansvar å stille relevante spørsmål til innringer.

- Ansvaret for at de faktiske forhold blir avklart ligger alltid hos helsepersonellet og ikke hos pårørende, sier fylkeslege i Hordaland, Helga Arianson.

Familien Tillfjord hørte ingenting fra Nordhordland legevakt etter datterens dødsfall. Først da mormor Turid Tillfjord skrev en klage og sendte kopi til Helsetilsynet i Hordaland, tok legevaktsjefen kontakt. I svarbrevet til familien tok legevaktsjef Grethe Fosse tilsynelatende ingen selvkritikk på vegne av legevakten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tvert imot skrev hun at prioriteringene i saken ble gjort i «henhold til medisinsk indeks og faglige vurderinger». At legevaktsjefen stilte seg bak måten hendelsen ble håndtert på, ble av Helsetilsynet sett på som et uttrykk for en «akseptert og etablert praksis».

- Ikke verdensmestre

Når ABC Nyheter tar kontakt etter at Helsetilsynets vedtak er klart, sier legevaktsjefen derimot at hun hele tiden har tatt selvkritikk.

- Min uttrykksform har dessverre vært slik at de ikke har oppfattet at jeg beklaget. Det er en beklagelig misforståelse. Vi tar selvfølgelig selvkritikk og har brukt mye tid på å forbedre oss. Vi er ikke verdensmestre i å håndtere vanskelige telefonhenvendelser, men vi gjør så godt vi kan. Dessverre er helsevesenet skrudd slik sammen at det noen ganger går veldig galt, som i dette tilfellet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men for å sette saken i perspektiv; Det året denne moren ringte hadde vi 32.000 telefonhenvendelser til vår legevakt. I de ti årene vi har drevet legevakten er dette første gangen vi har opplevd noe så katastrofalt og jeg håper det blir den siste, sier Fosse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvorfor tok dere ikke kontakt med de pårørende etter hendelsen?

- Legevakten har ikke ressurser til å drive praktisk oppfølging, der har hver enkelt kommune sin kriseberedskap. Men jeg har stilt meg spørsmålet om vi burde tatt kontakt med familien i spesielle saker. Det kan godt hende at vi i hvert fall finner ut at vi skulle ha skrevet et brev i ettertid.

- Hva vil du si til familien?

- Vi beklager selvfølgelig på det sterkeste på alle mulige måter, og jeg kan gjerne krype inn til familien og be om unnskyldning viss det er det.

Legen: - Ingen kommentar

Fosse vil ikke kommentere Helsetilsynets vurdering av sykepleieren som ikke kontaktet lege slik hun lovte, eller legen som ikke rykket umiddelbart ut, selv om Helsetilsynets gjennomgang viste at det ikke var andre som trengte øyeblikkelig hjelp i det aktuelle tidsrommet. ABC Nyheter har vært i kontakt med både legen og vakthavende sykepleier, men ingen av dem ønsker å kommentere saken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Legevaktsjefen er i ferd med å skrive et brev til fylkeslegen hvor hun redegjør for hvilke endringer hun har iverksatt på Nordhordland legevakt. Etter hendelsen kalte legevaktsjefen alt involvert helsepersonell inn til evalueringsmøte.

- Vi jobber hele tiden med å bli bedre på å håndtere telefonsamtaler og har undervisning og fagmøter. Fra dag én har vi brukt all tid på å se på hendelsen for å forbedre oss innenfor de ressursene vi har.