Billigere bildrøm

Rimeligere: Med firesylindret dieselmotor blir CLS tilgjengelig for flere. Foto: Øyvind Skar
Rimeligere: Med firesylindret dieselmotor blir CLS tilgjengelig for flere. Foto: Øyvind Skar
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nytt motoralternativ gjør lekre Mercedes CLS 200.000 kroner rimeligere enn forgjengeren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er naturligvis en smakssak, men vi mener fortsatt at den vakreste bilen fra Mercedes heter CLS. En skulpturell firedørs kupé, ganske stor og til nå ganske så dyr. Så lekker er den, at Volkswagen uten skrupler kopierte konseptet – med stort hell.

Men tilbake til Mercedes CLS, som etter å ha blitt solgt i 170.000 eksemplarer (hvorav 350 i Norge) nå fornyes tvers igjennom. Den er blitt litt større og mye mer avansert. Det som ikke leveres med i standardpakken befinner seg naturligvis på den omfangsrike utstyrslisten.

Hva slags bil snakker vi om?

Firedørs kupe basert på E-klasse. Det er bare å sikle, CLS tar seg enda bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Maskulin og myk samtidig.

Hvordan er den å kjøre?

Dette går på skinner. Og det går lekent og fort med bakhjulsdrift. 408 V8-hester under panseret holder i alle fall til å skremme opp naboen og nærmeste UP-patrulje. Sannsynligvis holder det også med fire dieseldrikkende sylindere (204 hk og 500 Nm i drakraft). I hvert fall regner importøren med at de aller fleste velger en av dieselvariantene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er første gang Mercedes putter en firesylindret motor inn i en bil på dette nivået. Og det blir ikke siste gang.

Om du krysser av i de viktige utstyrsrubrikkene, tar bilen seg av det du ikke behersker. Og du holder deg i det minste på veien. For eksempel styrer CLS deg inn på veien igjen eller bremser ned om du er litt uoppmerksom.

Mulighet for firehjulsdrift på flere av variantene bedrer framkommeligheten på vinterføre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er under panseret?

Valget består av to varianter som drikker diesel (204 og 265 hk) og to bensinmotorer (306 og 408 hk) Den minste dieselmotoren klarer seg med 0,51 liter drivstoff per mil.

Holder ikke standardmotorene lover AMG en CLS 63 med 517 hk.

Hva gjør den spesiell?

Det aller meste. Noe er nevnt, men la oss henlede oppmerksomheten på den matte lakken som i kombinasjon med spesialtilpasset skinn, treinteriør og noe annet utstyr leveres for 62.000 kroner ekstra. Et must, spør du meg. Pakken bør bli den mest etterspurte, og vi tror matt lakk i årene framover kommer til å stå på manges ønskeliste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

CLS ser ut til å bli den første bilen i verden som kan leveres med alle dynamiske lysfunksjoner i LED-teknologi, selv nærlys, fjernlys og blinklys.

Hva er bilens svakheter?

Knapt annet enn prisen. Selv med 200.000 i prisreduksjon befinner vi oss på drømmestadiet, det vil si på et nivå der de færreste handler ny bil.

Hvem passer den for?

Alle som ser seg ikledd diskré bileleganse, og som samtidig ikke plages av dårlig økonomi.

Hva koster den?

250 CDI: Kr 749.000,-

350 CDI: Kr 945.000,-

350 bensin: Kr 1.015.000,-

500 bensin: Kr: ikke kjent.

Legg ellers på 50.000 kroner for firehjulsdrift (leveres ikke til 250 CDI). Bilen leveres kun med sjutrinns automatgir.

Konkurrenter?

Finnes det egentlig noen? Kanskje Audi A7, Jaguar XF, BMW 5 GT og Porsche Panamera.

Når i Norge?

I februar. Rimeligste variant først i mai. Men den er verdt å vente på.

Se flere bilder

NY MOTE: Flotteste bil i klassen! For noen lapper ekstra mattlakkerer Mercedes bilen for deg. NY MOTE: Flotteste bil i klassen! For noen lapper ekstra mattlakkerer Mercedes bilen for deg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

RIMELIGERE: Med firesylindret dieselmotor blir CLS tilgjengelig for flere. RIMELIGERE: Med firesylindret dieselmotor blir CLS tilgjengelig for flere.

UTHEVET: Skjermene er kraftig uthevet for å markere styrke. UTHEVET: Skjermene er kraftig uthevet for å markere styrke.

BAK RATTET: Dette er CLS anno 2011. BAK RATTET: Dette er CLS anno 2011.

408 HK: Foreløpig blir 500 V8 kraftigste CLS. 408 HK: Foreløpig blir 500 V8 kraftigste CLS.

FIRESETER: To sitter veldig godt bak, selv om takhøyden kan bli i snaueste laget. (Foto: Mercedes) FIRESETER: To sitter veldig godt bak, selv om takhøyden kan bli i snaueste laget. (Foto: Mercedes)

KONSEPTET: Slik så interiøret ut på konseptbilen fra 2003. KONSEPTET: Slik så interiøret ut på konseptbilen fra 2003.

ANALOG: Analogt ur à la Maserati fra 1980-årene. (Foto: Mercedes)ANALOG: Analogt ur à la Maserati fra 1980-årene. (Foto: Mercedes)

SNART I NORGE: Allerede i februar dukker ny CLS opp på norske veier. SNART I NORGE: Allerede i februar dukker ny CLS opp på norske veier.