Test BMW x3

KLASSELEDER: Ny BMW X3 er klassens gullgutt. Foto Øyvind Skar
KLASSELEDER: Ny BMW X3 er klassens gullgutt. Foto Øyvind Skar
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange hater SUV-enes noe arrogante vesen. Men du føler deg unektelig som en konge på veien i BMWs nye X3.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Flere biltester

Biltestoversikt - oversikt over de siste testene
Her finner du en oversikt over de biltestene som er publisert de siste åtte månedene på de viktigste bilnettstedene.

Biltestoversikt
Her kan du enkelt finne biltester i det svenske og norske markedet. Her finner du hvert enkelt bilmerke me lenker de forskjellige nettstedene.

Biltester på ABC Penger:

Herlig, men dyrt

SkodaYeti mot Citroen Picasso: Hendig format - mye plass

Tysk skalp til Hyundai

Bra bil - svak merkevare

Test: Alfa Romeo Giulietta

De kuleste av de kule

Små, lekre og kjappe

Test BMW x3

Test: Opel Astra Stasjonsvogn

Opel Amper: Kan bli historisk

Test Audi1: Viktig og morsom

Luftetur på business class

BILKALKULATORER:

Bilkostnadskalkulator
Kalkulatoren hjelper deg til å beregne de årlige utgiftene på bilen. Her finner du felter for alle kostnadskomponenter på bil.

Co2-utslipp bil
Kalkulatoren regner ut hvor mange kilo co2 bilen slipper ved den kjøredistandsen du oppgir.

Drivstoffavgifter
Kalkulatoren beregner hvor mye avgiftene utgjør på bensin og diesel.

Engangsavgifter bil
Kalkulatoren beregner hvilke avgifter som en ny bil blir belastet med. Her ser du størrelsen på de forskjellige engangsavgiftene. Disse er vektavgift, motoreffektavgift og co2-avgift (eventuelt slagvolumavgift). I tillegg kommer merverdiavgiften.

Engangsavgifer ved bruktimport
Beregn hvilke avgifter en bruktimportert bil blir belastet med. Avgiftene henger sammen med importprisen, alder, vekt, co2-utslipp (eventuelt slagvolumet).

Firmabilskatt
Regner ut hvor høy inntekt du får av firmabilen, og hvilken skatt det medfører. Kalkulatoren tar hensyn til hvilken marginalskatt du har. Gjelder for skatteårene 2010 og 2011.

Firmabil- eller privateid bil
Kalkulatoren hjelper deg med å regne ut hva som er best for deg av firmabil, eller å eie bilen privat. Her kan du også ta hensyn til hva du får i kjøregodtgjørelse, og eventuell lønnskompensasjon hvis du ikke velger å ta i mot en firmabil.

Kjøregodtgjørelse
Her kan du regne ut hva du kan få i skattefri kjøregodtgjørelse i løpet av året.

Muligens får SUV-ene mer juling enn de fortjener. Mange av dem framstår fortsatt som vulgære, men deres kjøreegenskaper og komfort blir stadig bedre, samtidig som forbruket kryper nedover.

BMWs nye X3 er en slik bil. Fortsatt må stige til for å komme opp i takboksen, men bevares så godt bilen kjører. X3 gjør deg nesten snill bak rattet. Og forbruket: 0,56 liter diesel per mil er det offisielle. Vi brukte 0,627 liter/mil i test.

Det er virkelig bra for en bil som veier 1725 kilo, har automatgir og kan trekke tilhenger på 2,4 tonn. Om nødvendig kan du laste hele 100 kilo på taket også.

Hva slags bil snakker vi om?

Tradisjonell og høybygd SUV. Den er 4,65 meter lang, altså litt større enn forgjengeren, og er bygd for å være litt bedre enn Audi Q5 og Mercedes GLK – de viktigste konkurrentene. BMW regner neppe Volvo XC60 som konkurrent andre steder enn i Norden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I motsetning til BMW X1, som leveres både med og uten firehjulsdrift, blir X3 i hvert fall foreløpig kun å få med drift på alle hjul. Men noen terrengbil er den ikke til tross for 21 cm bakkeklaring.

X3 bygges ikke lenger i Graz i Østerrike, men av BMW i USA.

Hvordan er den å kjøre?

Det finnes bare ett ord: Strålende. Her beviser BMW at de ligger en skjermlengde foran konkurrentene når det gjelder veigrep og kjøreopplevelse. Akkurat som for BMWs 5-serie er kjøreegenskapene grunn nok til å velge denne bilen.

Hva er under panseret?

Bilen vil i all hovedsak bli solgt med 2,0 liter/163 hk dieselmotor som yter 380 Nm i dragkraft. Det holder i de aller fleste situasjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva gjør den spesiell?

Kjøreopplevelsen i kombinasjon med komfort. Ingen over og ingen ved siden i denne klassen. Støynivået målte vi til beskjedne 62,5 dBA ved 80 km/t. Dette er på nivå med eksempelvis BMWs langt større 7-serie.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er bilens svakheter?

Ingen spesielle. Men vi skulle gjerne sett et lengderegulerbart baksete og en litt mindre fiklete volumknapp på rattet. Dette gjør faktisk Audi bedre i Q5.

Hvem passer den for?

Alle som liker å sitte høyt og mener de har behov for drift på alle hjul, samtidig som de blåser i at SUV kan oppfattes som usosialt og uansvarlig i forhold til miljøet.

Hva koster den?

Fra 532.500 kroner med 2,0 liter/163 hk motor og manuelt gir. Volumselgeren har naturligvis åtte trinns automatgirkasse, og koster fra 552.800 kroner før nærmest nødvendig ekstrautstyr for minst 100.000 kroner påplusses.

Konkurrenter?

Først og fremst Audi Q5, Mercedes GLK og Volvo XC60, men glem heller ikke Subaru Legacy og de større SUV-ene som Audi Q7, BMW X5, Mercedes ML og Volvo XC90.

Se flere bilder