Bra bil – svak merkevare

Citroen C4: Komfort og lang utstyrsliste er bilens styrke (foto: Øyvind Skar)
Citroen C4: Komfort og lang utstyrsliste er bilens styrke (foto: Øyvind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rullende forholdsvis stille over Øresundbrua gikk det opp for oss at Citroën med nye C4 har laget en fin bil. Problemet er navnet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aldri er det fred å få. Den ene gode bilen avløser den andre i et evig jag. Knapt noen bilklasse har løftet seg mer de siste fem årene enn nettopp den for de kompakte bilene. En bilklasse hver tredje nybilkjøper handler i.

Ingen bilklasse gir mer bil for pengene sett i forhold til pris, plass og sikkerhet. Citroën C4 kommer inn som en interessant nyhet her.

Hva slags bil snakker vi om?

Klassisk kombi med fire dører og stor bakluke. Andre varianter kommer senere. Med lengde på 4,33 meter er bilen middels stor, men større utvendig enn bestselger VW Golf. Den innvendige plassen oppleves bedre utnyttet enn i eksempelvis Mazda 3 som er større utvendig.

Hvordan er den å kjøre?

Bilen kjører bra, men den er ikke blant de morsomste i klassen å ratte, fordi styringen ikke er like presis som i Ford Focus. Derimot er det få som slår Citroën på komfort.

Hva er under panseret?

Tre dieselmotorer kommer i første omgang (90, 110 og 150 hk). Utstyrt med start/stopp-automatikk slipper den minste dieselmotoren ikke ut mer enn 99 gram CO2/km. Senere vil også tre bensinmotorer bli tilgjengelige.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva med sikkerheten?

Akkurat som forrige C4 har den nye modellen oppnådd fem stjerner i kollisjonstester hos EuroNCAP. Bilen scorer også svært høyt på beskyttelse av barn i bilen og på beskyttelse av fotgjengere ved påkjørsel.

Hva gjør den spesiell?

Ikke annet enn alt utstyret som kan leveres til bilen. C4 parkerer nesten av seg selv, hvis den kjøpes med parkeringshjelp. Bilen «ser» veiens kantlinjer og biler i speilenes blindsone. Videre kan automatgirmodellene gires med hendler på rattet, og skulle du gå tom for strøm på PC-en, så er det bare å plugge den i 220-voltuttaket i midtkonsollen. 408 liter bagasjerom er blant klassens aller største.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er bilens svakheter?

Intet ved bilen. Men mest kjøpte Citroën (C3) befinner seg på 43. plass på offisielle salgslister (OFV). Det er langt fra imponerende. C4 bærer i seg alt som skal til for å gjøre det bedre dersom importøren sørger for å styrke en heller svak merkevare. Vi kan bare gjenta at det ikke er bilenes skyld at Citroën selger såpass dårlig i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvem passer den for?

Alle som våger å gå utenfor den opptrukne sti i valget av en helt vanlig bruksbil. Synes du C4 blir for vanlig er det jo bare på vente på DS4.Hva koster den?Fra 216.000 kroner med 90 hk dieselmotor. Dette er litt rimeligere en billigste VW Golf, men litt dyrere enn Renault Mégane.

Konkurrenter?

Alle kompaktbiler med VW Golf som den statistisk sett aller viktigste. Men de reelle konkurrentene er jo Peugeot 308, Renault Mégane og Fiat Bravo.

Se flere bilder