Test Mazda 5: Frem fra glemselen
Flerbruksbilen Mazda 5 er kul både for føreren og familien. Leit at så få har oppdaget det.
Biltestoversikt - oversikt over de siste testene
Her finner du en oversikt over de biltestene som er publisert de siste åtte månedene på de viktigste bilnettstedene.
Biltestoversikt
Her kan du enkelt finne biltester i det svenske og norske markedet. Her finner du hvert enkelt bilmerke me lenker de forskjellige nettstedene.
Biltester på ABC Penger:
SkodaYeti mot Citroen Picasso: Hendig format - mye plass
BILKALKULATORER:
Bilkostnadskalkulator
Kalkulatoren hjelper deg til å beregne de årlige utgiftene på bilen. Her finner du felter for alle kostnadskomponenter på bil.
Co2-utslipp bil
Kalkulatoren regner ut hvor mange kilo co2 bilen slipper ved den kjøredistandsen du oppgir.
Drivstoffavgifter
Kalkulatoren beregner hvor mye avgiftene utgjør på bensin og diesel.
Engangsavgifter bil
Kalkulatoren beregner hvilke avgifter som en ny bil blir belastet med. Her ser du størrelsen på de forskjellige engangsavgiftene. Disse er vektavgift, motoreffektavgift og co2-avgift (eventuelt slagvolumavgift). I tillegg kommer merverdiavgiften.
Engangsavgifer ved bruktimport
Beregn hvilke avgifter en bruktimportert bil blir belastet med. Avgiftene henger sammen med importprisen, alder, vekt, co2-utslipp (eventuelt slagvolumet).
Firmabilskatt
Regner ut hvor høy inntekt du får av firmabilen, og hvilken skatt det medfører. Kalkulatoren tar hensyn til hvilken marginalskatt du har. Gjelder for skatteårene 2010 og 2011.
Firmabil- eller privateid bil
Kalkulatoren hjelper deg med å regne ut hva som er best for deg av firmabil, eller å eie bilen privat. Her kan du også ta hensyn til hva du får i kjøregodtgjørelse, og eventuell lønnskompensasjon hvis du ikke velger å ta i mot en firmabil.
Kjøregodtgjørelse
Her kan du regne ut hva du kan få i skattefri kjøregodtgjørelse i løpet av året.
Mens VW solgte 1420 av sin Touran i fjor, omsatte Mazda kun 231 av modell 5. Kanskje kan endringene som Mazda nå gjennomfører løfte det heller beskjedne salget av den alternative flerbruksbilen?
Den store smilegrillen gjør at nye Mazda 5 ser blid ut døgnet rundt. Bølgene langs siden skjønner vi derimot mindre av. De kan ikke være til for annen enn å fordyre reparasjoner av enhver småbulk.
Hva slags bil snakker vi om?
Flerbruksbil med syv seter som – i likhet med de fleste andre biler av samme type – fungerer aller best med tre passasjerer i tillegg til den som ratter bilen. Konfigurasjonen er to pluss tre pluss to. Alle er plassert i individuelle seter, hvor de fem bak enten kan klappes sammen eller legges ned. Her har Mazda valgt å beholde en bra løsning fra forrige modell.
Men ikke plasser tre voksne i den midterste seterekken.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHvordan er den å kjøre?
Overraskende bra. De fleste kan leve greit med Mazda 5. Til tross for høyden vagger bilen lite, og understellets stivhet gjør den faktisk en tanke sportslig selv om det egentlig er en selvmotsigelse for en flerbruksbil.
Hva er under panseret?
Det er her problemet melder seg for Mazda i Norge. Siden Europa ikke har så tung prioritet hos Mazda som verdensdelen burde hatt, kom Mazda 5 først med bensinmotorer på 115 og 150 hk. Siden biler med slike motorer knapt lar seg selge i Norge, må vi fortsatt vente noen uker på dieselvarianten med 1,6 liters motorvolum og 115 hk.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHva gjør den spesiell?
Dør- og seteløsningen. Mazda 5 er en av få flerbruksbiler med skyvedører bak. Skyvedører øker bilens vekt og pris, men gjør det langt lettere å komme inn og ut. Midtsetet i midtre seterad foldes sammen og stues bort under setet ved siden av. Denne løsningen er mer fiks enn praktisk.
Artikkelen fortsetter under annonsenMazda 5 kan leveres med elektrisk åpning og lukking av sidedørene.
Hva er bilens svakheter?
At den, som alle konkurrentene, egentlig er for liten til å kunne laste syv personer. Som vi har skrevet utallige ganger så fungerer den bakerste seterekken på alle bilene i denne klassen best for barn, og for voksne i høyden som erstatning for drosjekø på nyttårsaften.
Med tre seterader i bruk forsvinner nesten all bagasjeplass.
Mazdas interiør viser hvor Mazda har måttet spare for ikke å prise bilen ut av konkurransen. Mazda 5 flytter heller ingen grenser i forhold til sikkerhet.
Les flere tester:
SkodaYeti mot Citroen Picasso: Hendig format - mye plass
Hvem passer den for?
Alle med stor familie, behov for god plass eller som rett og slett liker å sitte kongelig høyt i trafikken.
Hva koster den?
300.500 kroner for rimeligste variant med bensinmotor (115 hk). Rund av til 307.700 kroner for dieselmodellen. Dette er midt-på-treet-priser sammenlignet med konkurrentene.
Konkurrenter?
Alle de andre fleksible bilene med Peugeot 3008, VW Touran, Peugeot 5008 og Ford C-Max som de viktigste.
Når til Norge?
I løpet av februar.
Tekniske data | Vurdering | ||||
Pris: | 307 700 | Bak rattet: | 7,5 | ||
Pris billigste: | 300 500 | Plass: | 8,5 | ||
L/B/H: | 458/175/161 cm | Bagasje: | 8,0 | ||
Bakkeklaring: | 13 cm | Komfort: | 7,0 | ||
Vekt: | 1415 kg | På veien: | 7,5 | ||
Bagasjerom (VDA): | 158 – 1597 l | Ytelser: | 7,5 | ||
Motor (volum/effekt): | 1,6 l/115 hk | Forbruk/CO2: | 7,0 | ||
Moment: | 270 Nm | Sikkerhet: | 9,0 | ||
Forbruk (EU/test): | 0,52 l/mil | Utstyr: | 7,5 | ||
CO2-utslipp (EU): | 138 g/km | Pris: | 7,5 | ||
0 – 100 km/t (test): | 13,7 sek | Sum (100): | 77,0 | ||
Tilhengervekt: | 1200 kg | ||||
Toppfart: | 180 km/t | ||||
Kollisjonsputer: | 6 stk. | ||||
Automatgir: | Nei | ||||
Antiskrens: | Ja | ||||
4x4: | Nei | ||||
Garanti: | 3 år | ||||
EuroNCAP*: | 5 stjerner | ||||
Data: | OFV/produsentene |