Viktig og morsom

I GODT DRIV: Småbil med langturegenskaper. Foto: Øyvind Skar
I GODT DRIV: Småbil med langturegenskaper. Foto: Øyvind Skar
Artikkelen fortsetter under annonsen

På papirspråket er formatet A1 digert og A8 ganske lite. Hos Audi er det stikk motsatt. Men den minste kan bli viktigst.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Formatet – eller størrelsen – forteller ikke alt om en bils viktighet. Audi ville neppe ha brydd seg om å bygge småbiler med knappe fortjenestemarginer, hadde det ikke vært for EUs krav til bilprodusentene om å få CO2-utslippet fra nye biler ned til et gjennomsnitt på 120 gram.

Dette gjør man det ved å pøse ut små biler, for å kunne opprettholde produksjonen av de store, tørste og prestisjetunge modellene med solide marginer.

I skyggen av A2

Audi A1 flytter ikke grenser slik aluminiumsbilen A2 gjorde for ti år siden. Men den er en moderne, lettkjørt og morsom småbil bygd over samme tekniske lest som VW Polo og Skoda Fabia. Selv om bilen ikke er mer enn 3,94 meter lang, litt kortere enn Polo, oppleves den som nummeret større i førersetet. Har du derimot lang overkropp, så hold deg unna baksetet på grunn av knapp takhøyde. Særlig enkelt å komme inn og ut er det heller ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Naturligvis kjører A1 bra og er større, men ikke like morsom å ratte, som konkurrenten Mini. Citroën DS3 kan også vise seg å bli en ekkel konkurrent, i hvert fall sørover i Europa.

Mini som konkurrent

Mini fra BMW regnes som viktigste konkurrent, men sannheten vil nok være at A1 først og fremst er bilen for dem som gjerne kjører kompakt premium uten å ville skille seg for mye ut. Sannsynligvis blir A1 en større trussel for flere av VW-konsernets små bilmodeller enn for Mini. Til det er Mini for unik og tvers igjennom spesiell.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

A1 blir – som Mini – etter hvert til en hel modellserie. Varianten med fem dører slippes neste år og kan fort bli en storselger i Norge. Audi medgir allerede at motorsterke GT-varianter kommer, og elektriske utgaver testes allerede. Regn også med en kabriolet.

Hyggelig fra-pris

Siden det norske avgiftssystemet i praksis «favoriserer» premiumbilene, selges Audi A1 fra 186.700 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er motorprogrammet:

* 1,2 liter/86 hk bensin – 160 Nm

* 1,2 liter/105 hk bensin (fra oktober)

* 1,4 liter/122 hk bensin – 200 Nm

* 1,6 liter/90 hk diesel – 230 Nm

* 1,6 liter/105 hk diesel – 250 Nm

Opplevelsen av kvalitet med flott finish og godt materialvalg følger også Audi A1. Den er premium tvers gjennom, men først etter flere avkrysninger i ekstrautstyrslisten. Og da nærmer prisen seg også premium, den kryper fort opp mot bilklassen over.

Må utstyres

Slik er det dessverre med både Audi, BMW og Mercedes. Produsentens fortjeneste ligger ikke først og fremst i selve bilen, men det nærmest nødvendige ekstrautstyret som fete felger, navigasjon, skinnseter, panoramasoltak, og xenon pluss med diodekjørelys.

Også på A1 lyser det lang vei om eieren egentlig har råd til Audi eller ikke. Med ikke la slikt prestisjefjas ta fra deg å vurdere en fin bil i en viktig kamp mot redusert utslipp de neste årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fakta

Pris fra: Kr 187.700,-

L/B/H: 3,95/1,73/142 cm

Bagasjerom (VDA): 270 – 920 l

Bensinmotorer: 86/122 hk

Dieselmotorer: 90/105 hk

Forbruk (EU): 0,38 l/mil

CO2-utslipp (EU): Fra 99 g/km

Antiskrens: Ja

4x4: Nei

Garanti: 3 år

EuroNCAP*: Ikke testet

Konkurrenter: Mini, Citroën DS3, Fiat 500, VW Polo, Ford Fiesta og Audi A3.

I Norge: August

Se flere bilder