- Useriøst av DnB Nor

Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tilbys mikrorenter på innskudd og uoversiktlige programmer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er vanskelig for småbedriftene å finne frem i jungelen av programmer bankene tilbyr bedriftskunder, skriver Dagens Næringsliv.

Da Christian Rafn og Chris Ottesen i konsulentselskapet Sunne Organisasjoner skulle skifte selskapsform fra aksjeselskap (as) til norskregistrert utenlandsk foretak (nuf), ville de samtidig samle kundeforholdet i DnB Nor som de hadde et privat kundeforhold til fra før.

- Har de noe å skjule?

Banken som Ottesen har hatt et kundeforhold til i 45 år, hadde imidlertid lite å by på da han og Rafn ønsker å bli bedriftskunder.

- Renten på innskuddskonto, skattetrekkskonto og plasseringskonto var 0,1 prosent. Jeg synes dette er på grensen til useriøst fra Norges største bank. Vi liker heller ikke «gratis første år»-lokkemiddel. Det er som om de ikke tåler å si den reelle prisen med en gang. Da tenker jeg: Har de noe å skjule?. Vi sa blant annet klart ifra at vi ikke trengte kredittkortet som lå inne i programmet. Da fikk vi bare beskjeden: «ikke bruk dem da vel». De dytter på oss produkter vi ikke trenger, sier Rafn til DN.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå har Rafn og Ottesen valgt å gå tilbake til den banken de har hatt hele tiden, og som ifølge dem leverer bedre betingelser enn DnB Nor.

- Bør være veldig oppmerksom

Administrerende direktør Tom Bolstad i Bedriftsforbundet, interesseorganisasjonen for små- og mellomstore bedrifter, kjenner godt til strategien banker og forsikringsselskaper bruker i bedriftsmarkedet og personmarkedet for å knytte kundene tettere til seg i ulike programmer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vårt råd til våre medlemmer er å være veldig oppmerksom på hva som ligger bak denne strategien. Blant annet kan det være produkter i pakkene som ikke er konkurransedyktige på pris, mens det banken fremhever, er de produktene de er konkurransedyktige på, sier Bolstad til DN.

En oversikt over betingelsene for småbedriftskunder hos de største bankene, viser at DnB Nor ikke er alene om å tilby relativt beskjedne betingelser. Det er imidlertid ikke lett å sammenligne bankenes betingelser. I kundeprogrammene inngår gjerne fordeler, som invitasjoner til seminarer, rådgiving, kredittkort, ambassadeservice, rabatt på aviser og billigere bredbånd.

Les også:

DnB Nor anker knusende nederlag

Småsparer knuste DnB Nor i retten

Renterus i lang, lang tid