Håver inn på sydenturen din

SUKSESSFAMILIE: Melas-familien står bak noen av de største turistbaserte virksomhetene i Ayia Napa. Her er gründer George Melas (i midten) og Anthony Melas (t. h) sammen med familiens advokat George Pittatzis. Foto: Privat.
SUKSESSFAMILIE: Melas-familien står bak noen av de største turistbaserte virksomhetene i Ayia Napa. Her er gründer George Melas (i midten) og Anthony Melas (t. h) sammen med familiens advokat George Pittatzis. Foto: Privat.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når du åpner lommeboka i Ayia Napa på Kypros, er det sannsynlig at pengene går i lomma til denne velstående familien.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om Ayia Napa

* Det heftige utelivet er Ayia Napas fremste kjennetegn. Byen er samlingssted for festglad ungdom fra Storbritannia, Skandinavia og Europa for øvrig.

* Rundt det gamle klostertorget midt i sentrum ligger et titalls diskoteker, hundretalls barer og like mange tavernaer, kafeer og restauranter.

* Det er fem-seks langgrunne sandstrender bare i Ayia Napa. Strendene strekker seg både øst- og vestover fra havnen. Strendene på vestsiden er mest besøkt.

* Aktiviteter som tilbys, er vindsurfing, vannski, fallskjermflygning, pedalbåter, bananbåter, små seilbåter, snorkling og dykking.

* Midt i alle festlighetene i Aya Napa sentrum ligger byens paradoks: Det venetianske klostret fra 1500-tallet, hvor det fremdeles bor et lite antall nonner.

* Den gamle fiskerhavnen er en annen attraksjon. Her serverer tavernaene fisk og skalldyr som angivelig skal være dagens fangst fra de små, fargerike fiskebåtene i havnen.

* Mellom to og tre millioner turister besøker Kypros hvert år.

Kilde: Altomreiser.no.

AYIA NAPA (ABC Nyheter): Flesteparten av de 50 000 norske turistene som besøker Kypros hvert år, bor i området rundt Ayia Napa på sørkysten.

Her finner du alt som forventes av en klassisk sydenferie: flotte, langgrunne strender, båtutflukter, alskens vannaktiviteter, snorkling, dykking og et rikt utvalg restauranter og barer. For å nevne noe.

Og mens du nyter den velfortjente ferien, tjener andre penger.

– Jeg synes ikke vi er dyre.

Anthony Melas (28) lener albuene på det blanke, svarte skrivebordet. Tv-skjermen bretter seg ut på veggen foran ham. Skrått til høyre bykser akvariefiskene rundt– akkurat som barna i bassengene utenfor.

Anthony Melas er sønn av den suksessrike forretningsmannen George Melas. Sammen med brødrene Linos og Finos eier George Melas en rekke innbringende etablissementer på ferieøya Kypros, blant annet vannparken Waterworld, radiostasjonen Radio Napa, musikkselskapet 3fifty7, et gokart-anlegg og fire nattklubber. I tillegg kommer samarbeidsbedriftene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

28 år gamle Anthony er medeier i Melas-gruppen. Han er også kjent som hiphop-artisten Sniper, og er produsent og administrerende direktør for musikksatsingen 3fifty7. Når pappa George er utenlands, tar Anthony seg av alle forretningene.

Pengemaskin

Han tar imot ABC Nyheter på kontoret sitt en trapp opp fra inngangen til vannparken. Den London-fødte 28-åringen er vennlig og velartikulert, men fotografering vil han ikke være med på.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Han er ikke klar for det, forklarte assistenten hans på telefon noen timer tidligere.

Mens hotellkjeden Tsokkos tjener stort på innkvartering, har familien Melas blitt rik på fritids - og underholdningsaktiviteter.

– Vi er sannsynligvis den største pengemaskinen i vårt segment. Jeg vil si at klostrene er større attraksjoner, men du betaler ikke for å gå inn dit, sier Anthony Melas.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han sier at familien drar inn ti millioner euro i året, nesten 80 millioner kroner, på ferierende skandinaver, briter, tyskere og andre turister.

– Mellom 2000 og 3000 går på nattklubbene våre hver kveld, og like mange besøker de andre stedene våre på dagtid. Hvis du kommer til Ayia Napa, er det 70 prosents sjanse for at du går innom en av våre forretninger uten at du selv vet det, forklarer Melas.

– På 90-tallet var alle nattklubbene eid av oss. Vi lagde et selskap med et par andre forretningsmenn og leide alt ut. Dessverre var ikke alle så åpne som oss i forhold til å holde det gående. Derfor bestemte vi oss for å beholde noen av klubbene, som er de største i dag.

Les også: Kypros i klemma

Ayia Napa har vært Europas kanskje fremste partydestinasjon på 2000-tallet. Hver sommer strømmer festsugne, unge nordmenn til øya i Middelhavet. Denne sommeren er intet unntak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– For ungdommer som skal feste, er Ayia Napa på topp, fortalte informasjonssjef Helen Begby i Apollo til ABC Nyheter i juni.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når ABC Nyheter tar tempen på utelivet en sen natt i juli, er det mindre enn fem meter mellom hver innkaster på klostertorget. Alle er vakre kvinner og staute menn i 20-årene. De følger etter oss et par meter og holder bydende frem flygeblader som sikrer en gratis shot inne på «sine» utesteder.

Arbeiderklassen

Mens det florerer av diskoteker og sjenkesteder som ikke tar inngangspenger, krever Melas-familien mellom 15 og 20 euro (120 til 160 kroner) for å slippe deg inn på sine nattklubber.

Anthony Melas påstår det er mer uro og slossing på stedene som gir vekk gratis drinker og shots.

– Når sier du stopp når det er gratis? Jeg synes alle skal få feste hvor de vil, men alle vet hva de får for pengene. Det er som når du flyr, du kommer frem raskere enn hvis du tar en båt. Likedan får du bedre service på et femstjerners hotell enn på et trestjerners.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han avviser kontant at det er for dyrt å feriere i Ayia Napa.

– Hvis vi er så dyre, hvorfor er det den lave arbeiderklassen som dominerer turismemarkedet i Ayia Napa? Hvorfor får vi fortsatt de samme folkene, spør Melas, før en ringelyd avbryter ham.

Melas trykker på en knapp under bordet. Assistenten kommer inn på kontoret med mineralvann.

PARTYSENTRUM: Rundt det gamle klostertorget midt i sentrum ligger et titalls diskoteker, hundretalls barer og like mange tavernaer, kafeer og restauranter. Foto: Øystein EianPARTYSENTRUM: Rundt det gamle klostertorget midt i sentrum ligger et titalls diskoteker, hundretalls barer og like mange tavernaer, kafeer og restauranter. Foto: Øystein Eian

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er viktig at Ayia Napa utvikler seg, sier Melas.

– De bygger en marina for yachter nå. Det betyr at folk som eier yachter, folk med penger, har et nytt sted å utforske. Vi må tjene slike kunder også. Det er som en gave og en forbannelse samtidig. Vi vil tilfredsstille alle med gode priser, men samtidig er det viktig at vi oppgraderer markedet for større og mektigere kunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nei, jeg synes ikke vi er dyre. Ibiza er dyrere. De har bedre infrastruktur for nattklubber og livsstil, men de har ikke landskapet og de samme stedene å besøke.

Spår vekst

– Hvem kan utfordre Ayia Napa?

Det er for sent å bygge opp et sted fra scratch. Jeg tror de eksisterende destinasjonene vil kjempe seg imellom, som de greske øyene, Ayia Napa, Ibiza og noen av de kroatiske øyene. Vi har Spania og Tyrkia også, men hva annet? Egypt og Dubai? Dubai prøver. De brukte alle de millionene, men fordi det var så kunstig kunne de ikke utfordre oss.

Finanskrisen skånet ingen, heller ikke Kypros. Turisttilstrømningen til øya falt med mellom ti og 20 prosent fra 2008 til 2009.

2009 og 2010 har vært de verste årene, men det blir ikke verre nå. De kaster så mye negativitet mot oss internasjonalt. Se bare på alle medieangrepene om krise og virus i fjor. Vi er fortsatt i live og gjør det vi gjør. Du tenner en fyrstikk og mørket forsvinner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slakter mediene

Melas rister på hodet over reportasjene som dokumenterer vill festing om bord på partybåtene i Ayia Napa. Overfladisk, mener forretningsmannen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– OVERFLADISK: Anthony Melas kan styre seg for presseoppslag som dette. Faksimile: VG Nett..– OVERFLADISK: Anthony Melas kan styre seg for presseoppslag som dette. Faksimile: VG Nett..

Du kan reise hvor som helst og finne folk som drikker seg fulle, hvor det er prostitusjon og vold. Vis meg himmelen på jord, og jeg skal reise dit, sier Melas.

«My people», svarer han når ABC Nyheter spør hva han synes om norske turister.

Det jeg beundrer med dem er at de ikke klager. De er veldig ydmyke, vel å merke så lenge de blir behandlet rettferdig. Nordmenn har en rettferdig tilnærming til livet. Dere har ikke noe imot å betale, så lenge dere får hva dere betaler for. Det liker jeg, sier Anthony Melas.