Bonnier Amigo forsvinner

Plateselskapet Bonnier Amigo er solgt og vil få nytt navn, men de nye eierne forsikrer at de vil ha med Karpe Diem videre. (Foto: Scanpix)
Plateselskapet Bonnier Amigo er solgt og vil få nytt navn, men de nye eierne forsikrer at de vil ha med Karpe Diem videre. (Foto: Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pMedieselskapet Bonnier har kvittet seg med plateselskapet Bonnier Amigo. Framtiden uviss for den norske avdelingen. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

OSLO (ABC Nyheter): - Selskapet vil gjennomgå en strukturell forandring, og vi kan ikke bortse fra at det kan bli aktuelt med noe nedbemanning. Vi må sørge for at driften blir bedre tilpasset dagens situasjon, sier Cai Leitner, direktør for Bonnier Amigo i Norge og Danmark. Han bekrefter også at selskapet vil forandre navn.

- Når Bonnier nå er ute av selskapet, så er det vel i alles interesse at selskapet skifter navn.

Nordens største

Bonnier Amigo har siden starten i 1999 vokst til å bli Nordens største uavhengige plateselskap. I fjor hadde selskapet 56 ansatte i Norge, Sverige, Danmark og Finland og en omsetning på drøye 150 millioner kroner. Lønnsomheten har likevel ikke vært på det nivå som Bonnier AB ønsker for sine ulike divisjoner, og dette oppgis som grunnen til at Bonnier AB nå har kvittet seg med Bonnier Amigo.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Platebransjens situasjon er en helt annen nå enn da Bonnier Amigo ble startet i 1999. Men vi har tro på at vi kan leve godt med lavere avkastningskrav enn de Bonnier AB har, og vi ser dette i et langsiktig perspektiv, sier Leitner, som sammen med plateselskapets toppsjef Fredrik Ekander har gått inn som eiere i det nye selskapet.

Beholder artister, søker nye samarbeidspartnere

Blant selskapets mest kjente norske artister er Paperboys, Madcon, Karpe Diem og Henning Kvitnes. Ifølge Leitner vil disse bli med over i det nye selskapet.

- Vi satser på å bli enda mer aktive på artistfronten, og vi sikter også på å inngå en strategisk allianse med andre aktører for ytterligere å styrke vår posisjon, sier Leitner. På spørsmål hvorvidt de allerede er i samtale med framtidige samarbeidspartnere og hva slags samarbeid de ønsker å få til, er han imidlertid taus.

- Det kan jeg ikke si noe om på nåværende tidspunkt, men jeg regner med at mye kan være klart i løpet av januar.

Bonnier Amigo eier også Tuba Records med hundre prosent, foruten at selskapet fungerer som skandinavisk distributør for en rekke indieselskap. Ifølge Leitner vil denne virksomheten "fortsette som før".