Varsler høyere bilavgifter

Biler større enn Passat-klassen skal få høyere bilavgifter (foto: Colourbox).
Biler større enn Passat-klassen skal få høyere bilavgifter (foto: Colourbox).
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pBare i år har staten tapt 3,8 milliarder kroner i bilavgifter på grunn av en kraftig økning i salget av mer miljøvennlige biler med lavere avgifter. Det kan bety at det går mot høyere bilavgifter.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Se også

Bilavgifter
Kalkulatoren beregner hvilke avgifter som en ny bil blir belastet med. Her ser du størrelsen på de forskjellige engangsavgiftene. Disse er vektavgift, motoreffektavgift og co2-avgift (eventuelt slagvolumavgift). I tillegg kommer merverdiavgiften.

Bilkostnadskalkulator
Kalkulatoren hjelper deg til å beregne de årlige utgiftene på bilen. Her finner du felter for alle kostnadskomponenter på bil.

Biler større enn en standard Passat vil bli ilagt en luksusskatt ifølge Aps Torgeir Micaelsen, som leder finanskomiteen. I tillegg vurderer regjeringen avgifter på bruk av bil for å kompensere for tapet, skriver Dagens Næringsliv.

Så langt i år har staten fått inn vel 3,8 milliarder kroner mindre i motorvognavgifter enn til samme tid i fjor. Noe av nedgangen kan forklares med lavere bilsalg, men det faktum at nye norske biler har fått vesentlig lavere CO2-utslipp, fører til at statens avgiftsinntekter, provenyet, går betydelig ned.

– Dette bekymrer meg litt. Slik velferdsstaten utvikler seg, trenger vi hver eneste kroner vi kan få til barnehager, helse og omsorg. Og vi skal opprettholde provenyet på bilavgiftene. Men jo bedre teknologien blir, desto mer krevende blir det å kreve inn penger, sier Micaelsen til avisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det betyr innstramminger og økte avgifter.

– Vi må stramme til, og resultatet blir at «Standard-Passaten» blir dyrere. Biler større enn dette blir ilagt en luksusskatt, sier Micaelsen.

Teknologirådet, som har satt sammen en ekspertgruppe som har sett nærmere på miljø- og bilavgifter, mener det må utredes flere måter å avgiftsbelegge bilbruken på. En mulighet er å innføre GPS-overvåking av bilbruken, slik det er foreslått i Nederland.

CO2-utslippet fra den norske personbilparken utgjør rundt 9 prosent av det samlede utslippet i Norge. I det norske klimaforliket er målet å senke CO2-utslippet her i landet med 25 prosent innen 2020. (©NTB)