Mykle-rubin på riksturné

Mykle-rubin på riksturné
Mykle-rubin på riksturné
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pEllen Horns aller første teaterrolle var i Agnar Mykles dukketeater. Som sjef for Riksteatret byr hun til vinteren på en urpremiere av Mykles «Sangen om den røde rubin». </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Første februar inntar den mytiske romanskikkelsen Ask Burlefot riksscenen. Da har Morten Bergesens dramatisering av Agnar Mykles kontroversielle roman «Sangen om den røde rubin» premiere i Oslo, med turnépremiere i Svolvær ti dager seinere. Siste stopp for Riksteatrets rubin blir i Lillehammer, 30. april.

- Når man overfører et stykke fra bokform til scene må man ta noen valg. Man må velge bort noe og finne et bestemt fokus. I denne oppsetningen har jeg stilisert det til Ask Burlefots sommermøte med Embla i en park. Her møter han også sin egen stemme, forteller Bergesen.

Tør å leve

Hovedrolleinnehaver Mattis Herman Nyquist uttrykker sin beundring for Mykles legendariske romanskikkelse Ask Burlefot, som ifølge Nyquist «har alt i seg».

- Vi lever våre liv i en ramme, men samtidig drømmer vi om å bryte ut. Ask Burlefot tør å bryte ut, han tør å prøve livet. Og det beundrer jeg ham for, sier Nyquist.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Også Burlefots Embla, her spilt av «Himmelblå»-stjernen Line Verndal, innrømmer en dyp fascinasjon for Agnar Mykle.

- På videregående skrev jeg en særoppgave om bøker som ble sensurert på grunn av pornografisk innhold, og en av bøkene jeg fokuserte på var selvsagt Mykles «Rubin». Så jeg var lett å be når dette tilbudet dukket opp, ler Line Verndal.

Debuterte hos Mykle

For Riksteatrets sjef Ellen Horn blir premieren spesiell på en annen måte. Da hun som ung startet sin skuespillerkarriere var det som stemmen til en av Mykles «Ali Baba»-figurer i hans dukketeater.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og som et minne fra den gang ble en teaterplakat fra Mykles stykke prosjisert på veggen, med Agnar Mykles navn øverst og Ellen Horns nesten nederst. Og mellom dem befant seg også June Mykle, kona til Agnar.

Betalte dyrt

Agnar Mykle var for øvrig med i Riksteatrets aller første styre, og på programpresentasjonen onsdag var også Mykles første (og mangeårige) redaktør Gordon Hølmebakk tilstede. Han er ikke i tvil om hvor i den norske litteraturhistorien han vil plassere Ask Burlefot.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Du har Peer Gynt. Så har du Ask Burlefot, fastslår Hølmebakk og tilføyer:

- Beskyldninger om plagiat og sterkt kritisert for sin modellbruk og usedelighet i boka. Mykle måtte dessverre betale en høy pris for å ha skapt Ask Burlefot.

Mye av det som er sagt og skrevet om forfatteren er ifølge Hølmebakk feil. Men at Mykle hentet mye fra sitt eget liv til Ask Burlefot er Hølmebakk ikke i tvil om.

- Mykle var flink til å slette sine spor, men det er virkeligheten slik han erfarte den som han beskriver i «Sangen om den røde rubin».

Fra Juni til Martha

Det andre store stykket i Riksteatrets vårmeny er Petter Næss oppsetning av teaterklassikeren «Hvem er redd for Virginia Wolf». Det får premiere i Oslo 23. februar og turnepremiere i Larvik fire dager etterpå.

Stykket markerer også Anette Hoffs comeback på teaterscenen. Etter mer enn ti år som Juni Anker-Hansenn i tv-suksessen «Hotell Cæsar», skal hun nå bekle rollen som Martha, en av teaterets mest kjente kvinneskikkelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er med både stor ærefrykt og appetitt jeg sa ja til dette tilbudet. Jeg startet dessuten min teaterkarriere på Den Nationale Scene i Bergen, så det blir utrolig artig å komme tilbake dit med dette stykket. Jeg er livredd, men overlykkelig, sprudler Hoff som i Næss oppsetning får Ingar Helge Gimle som sin ektemann George som hun kan slenge infam verbal dritt til.

Rikholdig riksmeny

Neste år har Riksteatret Den Nationale Scene i Bergen som samarbeidspartner, og derfra har man også «fått» stykket «Kunst», Yasmina Rezas internasjonal komediesuksess, her i regi av DNS-sjef Bjarte Hjelmeland. «Kunst» har turnépremiere på Stord 12. april.
På den øvrige vinter- og vårmenyen til Riksteatret står også barneoppsetningen «Ali Baba og de førti røverne», med premiere i Oslo 4. mars og turnépremiere i Kongsvinger 9. mars. Ti dager seinere får Øyvind Jørgensens danseforestilling «Eventyrdans» premiere i Oslo, med turnépremiere tre dager seinere, i Tromsø 22. mars.
Riksteateret byr også på en ny runde «Let It Rock!», hvor Frode Alnæs, Paal Flaata og medmusikere gjør en musikalsk reise gjennom rockens historie. Stykket får nypremiere i Namsos 16. januar.