Roser bio-avgift og klimapolitikken

Fornøyd Flåthen: Avgift på biodrivstoff og norsk klimapolitikk får skryt av LO-leder Roar Flåthen. Foto: Thomas Vermes
Fornøyd Flåthen: Avgift på biodrivstoff og norsk klimapolitikk får skryt av LO-leder Roar Flåthen. Foto: Thomas Vermes
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pRoar Flåthen er fornøyd både med avgift på biodrivstoff og norsk klimapolitikk for øvrig, gjør han klart overfor ABC Nyheter.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Nyheter: Mens striden om biodrivstoff-avgift raser i Stortingets finansdebatt i dag, holdt LO-leder Roar Flåthen tett om den saken i sin tale til Fagforbundets landsmøte - der han for øvrig viet klimapolitikken stor plass.

Nå klargjør han sitt syn på dette og Norges klimapolitikk for øvrig, kort før han selv setter Kursen for FNs klimatoppmøte i København, som del av den norske delegasjonen.

Bra vedtak, dårlig prosess

Statsminister Jens Stoltenbergs partipisk i biodrivstoff-striden overfor stortingspolitikere ikke bare fra Ap, men også regjeringspartnerne SV og Sp, har vakt reaksjoner.

I en meningsmåling i VG faller Ap hele 7 prosentpoeng i oppslutning.

Hva mener så LO-leder og Ap-sentralstyremedlem Flåthen om statsminister Stoltenbergs håndtering av striden om biodrivstoffavgift?

- Jeg syns de hadde en altfor dårlig prosess, men er enig med statsministeren i spørsmålet om avgiftspolitikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Når prosessen ikke var så god, kunne de brukt litt lenger tid på å fase inn, legger Flåthen til.

Han understreker at regjeringen nå har fått til 40 millioner kroner mer i tillegg til 100 millioner som fra før er bevilget til utvikling av annen generasjons drivstoff.

Ny frist absolutt?

Norge skal ikke ha allverdens dårlig samvittighet for et par gasskraftverkDet er imidlertid stor usikkerhet om regjeringens mottrekk mot kritikken som har oppstått. Kravet om at minst 5 prosent av drivstoffet som selges i Norge, fra 1. januar 2011 skal være biodrivstoff, ser vanskelig ut å få til i praksis for oljebransjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Innblandings-kravet er for øvrig en del av klimaforliket på Stortinget, men er ikke blitt effektuert av regjeringen før dette initiativet nå.

- Oppfatter du fristen på 1.1.2011 for 5 prosent innblanding av biodrivstoff, som et pålegg som må følges, eller et mål?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Opptrappingen til 3,5 neste år, fra kravet om 2,5 prosent nå, er teknisk mulig. Men å få innblandingen opp til 5 prosent, krever at du må løse tekniske utfordringer, svarer Flåthen.

Tvang til dyrere diesel?

- Oljeindustrien sier at målet ikke kan oppnå bare ved innblanding i vanlig diesel, men i tilleg må skje med salg også av 100 prosent biodrivstoff. Det blir dyrere enn vanlig diesel når avgiftsfritaket faller bort. Hvordan og hvem skal få bilistene til å kjøpe dyrere drivstoff?

- 5-prosentskravet har noen problemstillinger som må diskuteres Det er en målsetting og ambisjon, men det må gjøres en del ting for å få det til i praksis. Både fra bransjen og myndighetene, slår LO-lederen fast.

Utslippene opp, Flåthen tilfreds

Norge vil ifølge prognosene slippe ut 57,3 millioner tonn klimagasser neste år, mot Kyotoavtalens grense for Norge på 50,1.

Det er skyhøyt over Klimaforliket på Stortinget, som ettter innenlandske utslipp til 42-44 millioner tonn i 2020.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Du hørtes svært fornøyd ut med norsk klimapolitikk i din tale til Fagforbundets landsmøte. Hva sier du til at Norge grovt overskrider sine Kyoto-forpliktelser?

- Kyotoavtalen sier også at du også kan kjøpe klimakvoter i utlandet, sier Flåthen, som mener at media og andre svartmaler norsk klimapolitikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Norge har ikke kullkraftverk å stenge. Vi har bare fornybar energi. Vår innsatsfaktor for å få ned utslippene, er annerledes enn i Europa, framholder han.

- Vår klimainnsats tøffere

Flåthen framholder stor satsing på å utvikle rensing og lagring av CO2 på Mongstad, å få gods over fra vei til bane, satsing på kollektivtrafikk og andre positive klimatiltak i Norge.

- Du sier at noe kan gjøres framover, men Norge har jo økt sine klimautslipp betydelig?

- Det er jo selvsagt en utfordring. Men jeg syns innfallsvinkelen blir helt feil. Ingen gidder å skrive om det som er bra, at vi har 93 prosent vannkraft, at vi har lagt ned forurensende produksjonslinjer, som å legge ned 400-500 arbeidsplasser på Karmøy, sier Flåthen til det og legger til:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vår innsats for å få ned utslippene er mye tøffere enn i Europa.

Ingen dårlig samvittighet

- Du snakker om ren norsk kraft. Var det da riktig å sette i gang gasskraftproduksjon på Kårstø i en periode med overskudd av vannkraft, og øke Norges årlige utslipp med ytterligere 1,2 millioner tonn?

- Du må huske på at det har skjedd endringer som har gitt mer regn og vann de siste åra, som gjør at vi får mer energi. Kårstø ble besluttet da det gikk mot mer og mer underskudd på kraft, innleder Flåthen.

- Ja, vi har bygd gasskraftverk. Men vi har sagt at vi skal bruke masse penger på å rense. Norge skal ikke ha allverdens dårlig samvittighet for et par gasskraftverk, mener LO-leder Roar Flåthen.

Følg Fagforbundets landsmøte på Fagbladet her.

Kommentér: Svartmaler media Norges klimapolitikk?