Test av BMW M 1000 XR: Jagerfly på to hjul!

BMW M 1000 XR er laget for lange og lynkjappe turer.
BMW M 1000 XR er laget for lange og lynkjappe turer. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW M 1000 XR er den villeste pakken av en motorsykkel vi noensinne har kjørt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bravo Mike Whiskey, taxing. Mike 1000 X-Ray Romeo is ready for take-off.

Det er følelsen du sitter igjen med når du tar på deg hjelmen og stiger opp på BMWs nyeste hyper-touringmaskin. BMW M 1000 XR – som vi heretter kaller MXR for enkelthets skyld – er et jagerfly av en motorsykkel. En høyreist sportstourer som trives like godt på en bedagelig langtur med sidevesker, som på en knallhard banedag på Rudskogen.

Synet av dette ingeniørkunstverket er fryktinngytende nok i seg selv. Spisse kanter. Mørke farger. Hissige fronlykter. Høyreist sal. Karbonvinger og -felger forteller at denne sykkelen er laget for fart – og det er det ingen tvil om at den leverer.

Hvem som bør kjøpe MXR får du vite lenger ned i artikkelen. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Hvem som bør kjøpe MXR får du vite lenger ned i artikkelen. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Fordufter i bevegelse

De 201 hestekreftene gjør at sykkelens så vidt over 220 kilo fordufter totalt når den er i bevegelse. Det er som å sette seg inn i – eller snarere stige opp i – cockpiten på et jagerfly. Testkjøreren av denne testen er 185 cm på strømpelesten og får bare så vidt begge hælene i bakken fra normal sittestilling.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jagerflysammenligningen fortsetter å skinne når fartsmonsteret kommer seg opp i fart. Som om ikke akselerasjonen i ett gir er nok, gjør quickshifteren at tiden mellom girskiftene gjennomføres på brøkdelen av et sekund og gir et tilsynelatende konstant drag gjennom samtlige gir.

Quickshifter kan for de uinnvidde sammenlignes med Porsches lynraske dobbelclutch, som gir sømløs akselerasjon. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Quickshifter kan for de uinnvidde sammenlignes med Porsches lynraske dobbelclutch, som gir sømløs akselerasjon. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Kan miste lappen i førstegir

Lyden av Akrapovic-eksospotten som smeller mellom hvert girskift får det til å kile langt inne i beinmargen og egger deg fram mot neste sving.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her flyr du lavt og kan miste lappen i førstegir – som alene går til langt over høyeste tillatte fart på norske veier, når du presser opp mot rødlinjen på 14.500 omdreininger.

Når du føler det er på tide å gire opp, ligger du bare rundt 8.000 omdreininger – og det er her festen starter. Lyden i eksosen endrer markant karakter og sykkel og fører kommer over i en flytlignende tilstand. Det er her MXR er skapt for å kjøres. Svingene farer forbi i en voldsom fart, eksospotten hyler og vi må erkjenne et primalsk rop eller fire under vår testhelg som heldigvis ble velsignet med sol og tørre veier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

MXR har fått M-bremsene til racingmonsteret M1000RR, samt karbonvingene som skaper marktrykk for økt stabilitet og redusert løft på forhjulet. Vi merket ikke noe særlig til dette og befant oss stadig på ett hjul i vårsolen, uten at vi klager på det. Det kommer også som et naturlig resultat av at man sitter såpass oppreist i salen og blir skjøvet godt bakover i salen når de 200 gampene får løpe fritt.

På jagerflyskolen er det et sitat som blir gjentatt: «Det finnes gamle piloter, og det finnes dristige piloter. Men det finnes ingen gamle, dristige piloter».

Det samme kan sies om MXR – er du ung og (dum)dristig og ikke vet å holde igjen høyrehånden, er risikoen for at du ikke blir gammel, stor.

Karbonfelger, vinger, feite kalippere fra MXRs racingbror M-dobbel-R og M-emblemer gir et aggressivt inntrykk. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Karbonfelger, vinger, feite kalippere fra MXRs racingbror M-dobbel-R og M-emblemer gir et aggressivt inntrykk. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Tekniske støttehjul

BMW har også lastet opp med et utall tekniske hjelpemidler som hjelper deg med å – vel... ikke avgå med døden. Aller mest vil du nok sette pris på wheelie-kontroll, for forhjulet har en tendens til å ville reise seg bare du tenker tanken. Det gjelder fra første til tredje gir, og muligens også fjerde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Leningssensitiv traction-kontroll gir også hjelp når du trenger det. Testsykkelen hadde montert på banedekk som trenger langt høyere hastigheter enn det som er lovlig på norske veier for å bli varme, og vi var noe engstelige for å ikke ha godt grep på en kald vårdag. Likevel fikk vi ikke opp melding på skjermen om at den noen gang slo inn under vår testhelg.

Som ekstra dryss har tyskerne også lagt inn lean angle-indikator som viser deg hvor langt ned du legger deg i svingene. Den kan virke noe mot sin hensikt – det blir enkelt å ville konkurrere mot seg selv og stadig pushe lenger og kjøre utover sine ferdigheter. Fiffig å holde et øye med indikatoren likevel. Den store skjermen viser deg også hvor hardt du presser M-bremsene, og gir deg et innblikk i hvor fort du egentlig kunne kjørt inn mot neste sving.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De forskjellige modusene gjør at MXR drastisk endrer karakter. Vi startet i regnmodus for å gjøre oss kjent med sykkelen, men kom oss raskt over i Road-modus. Her er sykkelen komfortabel, demperne myke og motorresponsen ettergivende. I Dynamic-modus (BMW-språk for Sport) våkner sykkelen til live, mens den i Race Pro 1 slipper løs alt den har. Her kan du også stille inn akkurat hvor høyt du hvil forhjulet skal løfte seg før elektronikken slår inn, mengde traction-kontroll og mye mye mer.

MXR gjør alt fra langtur og banekjøring til melkehandling. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
MXR gjør alt fra langtur og banekjøring til melkehandling. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Snill som en katt

Til tross for alle disse voldsomme skildringene av hvor ubeskrivelig rask denne motorsykkelen er, kommer vi samtidig ikke over hvor lett og håndterlig den føles. MXR er tilgivende når du tuter av gårde i bygryten og skal kjøpe et par melk og et brød fra butikken, eller kjører i kø i lav fart. Varmeholker, cruisekontroll og en kraftig TFT-skjerm gjør kjøreturen komfortabel og oversiktlig, også når solen lyser direkte på skjermen. Du trenger ikke kjempe med clutchen og ShiftCam-girkassen gjør at motoren maler som en katt, selv når du aner en viss kvelningsfare.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nevnte girkasseteknologi sørger også for sterkt dreiemoment fra lave turtall, som gjør at motoren føles mye kvikkere og responsiv enn en klassisk firesylindret motor.

Vi blir overrasket hver gang vi tester BMWs toppmodeller over hvor godt bunndrag tyskerne har klart å presse ut av motorblokken. Firesylindrede sykler er tamme som kattunger ved lavt turtall – men ikke hos BMW. De kan snarere sammenlignes med to ord som ikke vanligvis går godt sammen: en smørmyk V-Twin.

Dette er en touringmaskin som drar deg opp på bakhjulet oftere enn du kanskje ønsker selv. Foto: BMW
Dette er en touringmaskin som drar deg opp på bakhjulet oftere enn du kanskje ønsker selv. Foto: BMW

Høy sal

Kjører du med passasjer bakpå kan vi glede med at 100 hester pr. hode er mer enn nok. 0-100 gjøres fortsatt unna styggfort. Likevel: Vår passasjer klagde på særs høy sal, hun følte seg veldig utsatt for vind og var noe ubekvem. Det kan også være en tilvenningssak, men vi merket oss at sjåføren sitter godt plassert mellom tank og passasjersetet, hvilket gir gode forhold for sjåfør, dog muligens ikke perleforhold for din bedre halvdel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men sjåføren fant noe å klage på han også. MXR er en hyper-touringmaskin og er laget for fart, men også langkjøring. Da er det komfortabelt å sitte uten vind i ansiktet, og det har naturligvis de tyske ingeniører tenkt på og montert på en enkelt justerbar vindskjerm. Problemet er at da vi hevet vindskjermen, oppsto det en form for turbulens mellom skjerm og fører som gjorde at vindstyrken økte snarere enn det motsatte – som jo er ønsket effekt. Et lite trekk i margen fra oss der, men er du vant til å kjøre nakensykkel er dette fremdeles mindre utsatt. Det kan også være lavere sjåfører har en bedre opplevelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
MXR er laget for adrenalin-junkien som har dype nok lommebøker til å ha råd. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
MXR er laget for adrenalin-junkien som har dype nok lommebøker til å ha råd. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Hvem bør kjøpe MXR?

Om du er du i målgruppen for å kjøpe en MXR kan prisen fortelle deg en del. Competition-utgaven koster stive 439.150 kroner. Det er fremdeles mindre enn konkurrenten Ducati Multistrada V4 RS som starter på 507.000 kroner, og som har 20 hestekrefter mindre. MXR er en skikkelig midtlivskrise-sykkel som passer når du føler du trenger fart og spenning i en bedagelig hverdag, og samtidig har en lommebok med ganske mange hundre tusen til overs.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du hovedsakelig ønsker å kjøre langturer, men også er interessert i en sporadisk tur på bane for å få opp adrenalinpumpa, er dette sykkelen for deg. Vi tror sykkelen passer godt på langturer nedover i Europa med noe høyere fartsgrenser enn her i Norge, men klarer du å holde deg i tøylene er det ingen tvil om hvem som er på toppen av næringskjeden i sportstouring-segmentet på norske veier i 2024.

BMW M 1000 XR: Konklusjon

NØKKELINFO:

  • Motorkraft: 201 hk
  • Motorstørrelse: 999 cc
  • Dreiemoment: 113 Nm
  • Motortype: Væskekjølt 4-sylindret
  • Tankkapasitet: 20,1L
  • Setehøyde: 851 mm
  • Vekt: 223 kg
  • 0-100: 3,2 sek
  • Toppfart: 270+ km/t
  • Pris: Fra 363.100 kroner (439.150 kr for Competition)

DETTE LIKER VI

  • Sinnssyk akselerasjon og toppfart
  • Spinnvill kombinasjon av ytelse og komfort
  • Lettkjørt også i lave hastigheter, men...

DETTE LIKER VI IKKE

  • ... det fordrer at du er høy. Høy sal kan være utfordrende for lavere personer
  • Turbulens fra vindskjerm
  • Utsatt for passasjer

DESIGN: Sykkelen er høyreist og vinger, karbondetaljer og M-emblemer gir et aggressivt inntrykk.

FØRERMILJØ: MXR har en behagelig og oppreist sittestilling, og varmeholkene gjør ta du holder i timevis uten stopp.

KJØREEGENSKAPER: Sykkelen har en akselerasjon som ikke dabber av før langt over 200 km/t, den er sylskarp i svingene og demperne gir god følelse med asfalten. De kraftige bremsene gir selvtillit. Svingradiusen er også oppsiktsvekkende liten.

YTELSE: Dette er verdens kraftigste sportstourer og alt fra bunndrag til toppkraft er upåklagelig. MXR våkner på ordentlig fra 8.000 omdreininger og spesielt i Dynamic-modus og Race Pro.

PLASS: Her sitter sjåføren komfortabelt, men det er noe utsatt for passasjer. Mulighet for sidevesker er et stort pluss for langtur.

MYE FOR PENGENE: 440.000 kroner for en motorsykkel er svinedyrt, men du får enormt mye for pengene og: den er også langt billigere enn nærmeste konkurrent.

KONKLUSJON – 10/10: En utenomjordisk opplevelse gitt innpakningen. Du føler du skal på langtur, men har et racingmonster mellom bena. Fantastisk opplevelse!

Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.