Aware Moto: Norsk rakettforsker fyrer opp smarte motorsykler

Aware Moto begynte med et lesesamarbeide på en MBA for Andreas Nergaard (t.v.) og Ole Kristian Nergaard Western.
Aware Moto begynte med et lesesamarbeide på en MBA for Andreas Nergaard (t.v.) og Ole Kristian Nergaard Western. Foto: Iván Kverme / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rakettforskeren fra Moelv har utviklet et kretskort på størrelse med en kortstokk, som monteres på få sekunder. Den gir motorsykkelen alt fra ulykkesvarsling, bedre lys og smarte støtdempere til prisen av en hjelm.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

MC: Biler har hatt smartfunksjoner lenge, men det har vært mangelvare på motorsykler. Andreas Nergaard skulle på en lang kjøretur og ønsket seg flere funksjoner. Da repliserte Ole Western: «Så lag det selv!».

Det var begynnelsen på et utfyllende samspill, og gründerselskapet Aware Moto som ble registrert på tampen av 2020.

– Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor ingen har gjort dette før, sier Nergaard og peker på motorsykkelen. Under setet sitter et lite kretskort montert rett i diagnoseporten. Det var montert på under ett minutt.

– Plug & Ride, gliser Western. Han har akkurat gitt motorsykkelen blåtann, tracker, sørget for at garasjeporten går opp ti meter før han kommer hjem, automatisk oppringing til ambulanse ved ulykke, kjørestilanalyse og mulighet til ekstrautstyr som smarte støtdempere, bedre lys og så videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nergaard fortsetter:

– Vi har allerede interesse fra partnere som ser at vår teknologi gjør det billigere og enklere å lansere nye, smarte funksjoner. Men vi har ikke tenkt til å ta bort oppmerksomheten fra opplevelsen med forstyrrende skjermer. Teslas store skjermer tar oppmerksomheten vekk fra kjøringen, og når folk tror at bilen kan kjøre selv blir veien farligere for oss som er mer sårbare. Når bilene blir mer selvkjørende kan vår teknologi sørge for at vi ikke blir oversett av den kunstige intelligensen. Den har ikke nødvendigvis det beste treningsgrunnlaget på svingete, norske veier og norsk trafikkultur.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Det endelige produktet designes av Eker Design og blir litt mindre. Foto: Iván Kverme / Finansavisen
Det endelige produktet designes av Eker Design og blir litt mindre. Foto: Iván Kverme / Finansavisen

En ekte rakettforsker

Nergaard er utdannet i informatikk, har jobbet i en rekke teknologiselskaper, har startet noen selv, var med da dotcom-boblen sprakk og har jobbet i et stort selskap. Det vil han ikke gjøre igjen. Og da han skulle legge ut på sin lange kjøretur kom pandemien, og kjøreturen ble vekslet inn i et fjernundervisnings MBA-studie for å ha noe å gjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Der møtte jeg Ole, så vi leste litt sammen og ble godt kjent. Vi har også felles interesse for motorsykler, og Ole er en bølle i bunnen. Han er fra Moelv, trimmet mopeder, lagde fjernstarter for bilen sin og hadde et optimistisk syn på hva han kunne gjøre selv på sine kjøretøy. I tillegg er han en ekte rakettforsker!

Western bekrefter alt sammen. Dog litt brydd over den ungdommelige kreativiteten på Moelv. Han har en bachelorgrad i romteknologi og kom inn i varmen hos Norsk Romsenter.

Det ga ham videre innpass på masterstudier ved International Space University i Frankrike. Senere har den tidligere mopedfikseren også studert i Kina og USA, og han skrev hovedoppgave for NASA.

– Det var ikke så lett å få jobb i NASA som nordmann, så det ble Kongsberg Defence & Aerospace i stedet.

Da akademikeren og rakettforskeren snakket om ting som manglet på motorsykkelmarkedet, ble løsningen et samarbeid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg var god på konsept og kunne lage skisser til hvordan det vi ønsket oss kunne løses, men Ole har både ferdigheter og interesse til å få det til i praksis, sier Nergaard.

Artikkelen fortsetter under annonsen
– Teslas store skjermer tar oppmerksomheten vekk fra kjøringen, og når folk tror at bilen kan kjøre selv, blir veien farligere for oss som er mer sårbare, sier Andreas Nergaard. Foto: Iván Kverme / Finansavisen
– Teslas store skjermer tar oppmerksomheten vekk fra kjøringen, og når folk tror at bilen kan kjøre selv, blir veien farligere for oss som er mer sårbare, sier Andreas Nergaard. Foto: Iván Kverme / Finansavisen

Har levd på vann og knekkebrød

I drøye to år har de levd på litt støtte fra Innovasjon Norge, vann og knekkebrød. Piloten er på det nærmeste klar.

– Hvor stort er markedet?

– I den vestlige verden er det rundt 50 millioner tunge motorsykler, og de kjører ikke motorsykkel fordi de må. Det handler om det inkluderende miljøet, kjøreopplevelsen og livsgleden. Bare i Norge er det 200.000 motorsyklister, og gjennomsnittlig levealder for en motorsykkel er 25 år. Vi vil jo helst beholde den gamle sykkelen, og betalingsvilligheten er høy for ekstrautstyr som for eksempel ulykkesvarsling, sier Nergaard.

– På ettermontert utstyr er det globale markedet på 100 milliarder kroner, presiserer Western, og legger til:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vår pris ligger på mellom 6000 og 7000 kroner. Med andre ord som en litt dyr hjelm. Vil du at ambulansen skal komme når du trenger det?

Gründerne ser ikke forskjell på det norske og internasjonale markedet, og om fem år er deres mål å ha en omsetning på 1 milliard kroner over hele verden.

– Når er planen å lansere dette?

– Vi har en avtale med Eker Design om å designe det ferdige produktet, og vil starte forhåndssalg i løpet av sommeren for levering før sesong neste år, sier Nergaard.

Han legger til at de presenterer seg for miljøet for første gang på MC-messen på Lillestrøm den første helgen i mars.

– Betinger dette hjelp fra eksterne investorer?

– Det vil i hvert fall hjelpe. Målet er å hente 5 millioner kroner, og vi tror mer på norske motorsyklister enn venturekapitalmarkedet. Norske venturefond har nok ikke kunnskapen og mandatene som skal til for å realisere verdien i vår nisje, men Kjell Inge Røkke kjører motorsykkel, hinter Western.

Ingen av de to har for øvrig rukket å fullføre MBA-studiet.