Red Bulls rå elsparkesykkel

Formel 1 og elsparkesykler er ikke helt det samme, men noen ganger er de som kjører de høyst ulike kjøretøyene like aggressive.
Formel 1 og elsparkesykler er ikke helt det samme, men noen ganger er de som kjører de høyst ulike kjøretøyene like aggressive. Foto: Red Bull Racing

Nå kan du kutte svingene like skarpt som Max Verstappen, men det spørs om du vinner VM.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.

ELSPARKESYKLER: Å treffe apexen og kutte svinger i bygater og på landeveien er ikke alltid like lurt, uansett hvor fristende det er.

Men fristelsen blir neppe mindre på en RBS#01 eScooter fra Red Bull Racing, laget som Max Verstappen nylig vant sitt andre verdensmesterskap med i Formel 1.

Finishen på Red Bull Racing RBS#01 eScooter er helt i toppsjiktet. Foto: Red Bull Racing
Finishen på Red Bull Racing RBS#01 eScooter er helt i toppsjiktet. Foto: Red Bull Racing

Tåler 120 kilo

Red Bull påstår selv at den elektriske sparkesykkelen av karbonfiber er lett, men egenvekten på 23 kilo er en del.

Farten er ikke all verden, men 750 watt og 80 Nm er litt. Toppfarten er elektronisk begrenset til 45 km/t og rekkevidden pr. oppladning (fem timer) er 60 kilometer. RBS#01 tåler brukere på opptil 120 kilo, som er praktisk om du har forsynt deg godt i julen.

Fem timer tar det å lade RBS#01. Rekkevidden er 60 kilometer. Foto: Red Bull Racing

60.000 på nett

RBS#01 eScooter skal tåle en trøkk på 3G og klare å forsere humper med 25-graders vinkler.

LED-lykt i front og LCD-display på styret er standard. Tradisjonell gaffel er det ikke, i stedet er det én svingarm som hjulene er festet til. Samt eksponert karbonfiber i høyglans finish.

Alu-felgene på 11 x 5,5 og 6,0 tommer har halvglatte dekk, som visstnok er brede nok til virkelig å lene seg inn i svingene. Prisen på nett er 6.000 dollar, snaue 60.000 kroner.