Én av to MC-førere har vært i ulykke eller farlig situasjon på grunn av veifeller

- Veieierne, både kommuner, fylkeskommuner og staten, har et spesielt ansvar for å minimere risikoen for at motorsyklister og andre trafikanter opplever farlige situasjoner eller ulykker som en følge forhold ved veien, sier Jan Harry Svendsen, produkteier NAF MC
- Veieierne, både kommuner, fylkeskommuner og staten, har et spesielt ansvar for å minimere risikoen for at motorsyklister og andre trafikanter opplever farlige situasjoner eller ulykker som en følge forhold ved veien, sier Jan Harry Svendsen, produkteier NAF MC
Artikkelen fortsetter under annonsen

Halvparten av alle MC-førerne har vært i en ulykke eller opplevd farlige situasjoner som følge av grus, hull eller andre «feller» på veien.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er høye tall og det er tall som bekymrer, sier Jan Harry Svendsen, ansvarlig for MC i NAF i en pressemelding.

En fersk undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF viser at dårlig vedlikeholdte veier øker risikoen for MC-førere. Hele 15 prosent sier de har vært utsatt for en ulykke som skyldtes grus, hull eller andre mangler ved veien. 35 prosent har opplevd farlige situasjoner av samme årsak.

- Vedlikeholdsetterslepet på veiene våre er enormt. Dårlige veier kan skape trafikkfarlige situasjoner. Det er NAF sin undersøkelse blant MC-førere en bekreftelse på, sier Svendsen.

Krever mer til vedlikehold

Bare å dekke etterslepet på vedlikehold er anslått å koste 100 milliarder kroner, en regning hverken fylkene eller staten har en troverdig plan for hvordan de skal dekke. Dette bekymrer NAF, som krever at mer penger bevilges til veivedlikehold.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Veieierne, både kommuner, fylkeskommuner og staten, har et spesielt ansvar for å minimere risikoen for at motorsyklister og andre trafikanter opplever farlige situasjoner eller ulykker som en følge forhold ved veien, sier Svendsen i NAF.

Etter veifeller er det farlige situasjoner i forbindelse med forbikjøring flest MC-førere oppgir å ha vært utsatt for. Totalt svarer 50 prosent av motorsyklistene at de har opplevd farlige situasjoner eller ulykker som MC-førere.

Høysesong for MC

Våren er høysesong for motorsyklister over hele landet, da tar man ut motorsykkelen som har stått lagret gjennom vinteren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- For MC-folket er det årets høydepunkt, men det er også en farlig tid. NAFs oppfordring er at å kjøre forsiktig og tar høyde for at det kan være skader i veien og grus som ligger i veibanen etter vinteren. Som motorsyklist er man utsatt og det må man ta hensyn til, sier Svendsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svendsen sier at mange også er rustne etter mange måneders pause fra motorsykkelkjøring.

- Å kjøre motorsykkel krever trening. Mange, også NAF, tilbyr ulike kurs for å øke sikkerheten og for å “banke rust”. Vi anbefaler så mange som mulig til å delta på denne typen av kurs fordi vi vet at de som har deltatt ikke bare blir en tryggere motorsyklist, men at det også øker gleden av å kjøre motorsykkel.