Crowncruiser: 60 prosent sterkere og 40 prosent lettere

MULTIPURPOSE: The Crown Cruiser skal være sykkelen som sender deg hurtig på jobb, og deretter sikkert ut i trail-løypene.
MULTIPURPOSE: The Crown Cruiser skal være sykkelen som sender deg hurtig på jobb, og deretter sikkert ut i trail-løypene. Foto: Crowncruiser
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skillet mellom sykkel, moped og motorsykkel blir stadig mindre, takket være elektriske drivlinjer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Premium.

Du har sikkert sett det. De elektriske motorsyklene som, ironisk nok, helt lydløst har dukket opp overalt. Kanskje ikke så rart at det fenger, all den tid motorsykler er lette saker, iallefall målt mot en bil. Dermed krever det heller ikke den mest formidable batteripakken for å suse gjennom verden tilnærmet lydløst, og farten som motorsykler er kjent for blir heller ikke akkurat svekket av en elektrisk drivlinje.

Så har du elsykkel, som er blitt en slags merkelig hybrid mellom sykkel og moped. Veldig kult i noen miljøer, avskydd i andre.

KUL? Designet er det vanskelig å hate, selv for den verste sykkelmotstander. Foto: Crowncruiser
KUL? Designet er det vanskelig å hate, selv for den verste sykkelmotstander. Foto: Crowncruiser

Men er ikke alt dette snart samme greia? Frihetsfølelsen og mobiliteten i det minste.

Det kan virke sånn, eller i det minste er det endring på gang, om du vurderer en CrownCruiser. Sykkelen er bygget på en monocoque-ramme, eller kort fortalt en selvbærende ramme, i carbonfiber, og skal være 60 prosent sterkere og 40 prosent lettere enn aluminium.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Støttet av dronningen

Designet er en blanding av futurisme og steam-punk. Med en 750 watt motor bak. Det skal gi en toppfart på rundt 50 kilometer i timen, og en rekkevidde på 160 kilometer om du sykler i rundt 25 kilometer. Ypperlig til pendling, tenker du, men selskapet bak har tenkt større. De hevder sykkelen skal føles som en motorsykkel, kunne kjøre trails som en offroader og ha alle finessene til en high performance e-sykkel. Og den håndlages altså, og kan tilpasses ulike syklisters spesifikasjoner.

Produksjonen er forøvrig backet av både det britiske kongehuset og den britiske regjeringen.

Nuvel. Høres dyrt ut, tenker du. Vel, tja. Den vil koste fra rundt 65.000 kroner, men er foreløpig i prototypestadiet. Målet er levering før jul for de første syklene, og for å få fart på produksjonen kan du sikre deg en til ca halv pris, eller altså rundt 30.000 kroner pluss moms og frakt.

Prosjektet kan du lese mer om på crowncruiser.bike.