De bytter til elbiler – og sparer millioner
Vegvesenet kvitter seg med nesten 200 fossilbiler.
I regjeringens nye klimamelding heter det at offentlige etater kun skal velge nullutslipp på personbiler og mindre varebiler fra 2022.
Det kan få stor betydning i fortsettelsen av det grønne skiftet her til lands. En av dem som følger opp dette nå er Statens vegvesen. De bytter ut nær 200 fossilbiler - og sparer samtidig 13 millioner kroner årlig.
140 fossildrevne personbiler og 50 fossile varebiler blir nemlig nå erstattet av elbiler.
En avtale over fem år med leasingselskapet Leaseplan øker elbilandelen hos Statens vegvesen til 20 prosent.
Nærmere nullutslipp
– Vi har en gunstig leasingavtale på 140 elbiler, Polestar 2. De valgte bilene er miljø- og klimavennlige, med firehjulstrekk og tilhengerfeste. De er ikke for store og dyre, men selvfølgelig sikre, praktiske og lønnsomme, sier Kjetil Larsen fra Biladministrasjonen i Statens Vegvesen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTransportsektoren spiller en nøkkelrolle for å redusere klimagassutslippene, og fremover vil Statens vegvesen fortsette utskiftingen av fossile biler med elbiler. Etaten ruller dermed stadig nærmere en nullutslipps-bilpark.
Les også : Lurer du på hvem som har eid bilen før deg? Det får du svaret på nå
Millioner å spare
– Vi har store ambisjoner på klimafronten og er godt i gang med å bytte ut 140 av våre 450 personbiler på bensin og diesel. Da blir 35 prosent av personbilene våre utslippsfrie, sier Larsen.
– Vi bytter også ut nærmere 50 fossildrevne varebiler med elektriske, noe vi sparer rundt syv millioner kroner på i året. For de 140 personbilene er innsparingen seks millioner kroner i året. Total innsparing blir om lag 13 millioner per år, så dette er vinn-vinn med sparing av både miljø og penger, sier Larsen.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også : Skulle skifte hjul – oppdaget at bilselgere hadde gjort stor tabbe
Verre med spesialbiler
Statens vegvesen har også mange biler som det er montert mye spesialutstyr på. Her er det ikke nødvendigvis like enkelt å gå bort fra fossile drivlinjer ennå.
– Hverken disse, eller pickuper som brukes på anlegg, har foreløpig et godt el-alternativ på grunn av vektbegrensninger. Vi håper teknologien og rekkevidden kommer på plass i nær framtid, slik at vi får byttet ut enda flere biler på sikt, avslutter Kjetil Larsen.
Les også : Mener private reparasjoner kan gi livsfarlige biler
Artikkelen ble først publisert på broom.no