Byråds-nei til pendlerparkering for MCMotorsyklister raser etter P-avslag i Oslo

PÅ TO HJUL: Et samlet NMCU vil synliggjøre motorsykkelens berettigede plass i bymiljøet. Fra venstre, Kari-Anne Søreng, Geir Strand og Ole-Ragnar Tandberg. FOTO: NMCU
PÅ TO HJUL: Et samlet NMCU vil synliggjøre motorsykkelens berettigede plass i bymiljøet. Fra venstre, Kari-Anne Søreng, Geir Strand og Ole-Ragnar Tandberg. FOTO: NMCU Foto: NMCU / Dagsavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk Motorsykkel Union (NMCU) raser mot byrådet etter at de fikk avslag om etablering av pendlerparkering i sentrum.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– NMCU mottok fredag 20. oktober avslag på søknad om videre arealdisponering til MC-parkering for pendlere. Det betyr at de plassene NMCU fikk på plass etter godt samarbeid med bymiljøetaten og trafikketaten for cirka 15 år siden, nå raseres parkeringsplass etter parkeringsplass, og ingen nye kommer til, sier Kari-Anne Søreng, Fylkessekretær for NMCU i Oslo/Akershus, til Dagsavisen.

– Avtalene vi inngikk den gangen og det gode samarbeidet vi har hatt til nå, har tydeligvis ingen verdi for Byrådet. Det er meget overraskende og skuffende, sier hun videre.

Etter at byrådet begynte å rulle ut sin kongstanke «Bilfritt Byliv», har hverdagen blitt vanskeligere for MC-folket.

Motorsyklistene blir ikke tilbudt alternativer til plassene de mister.

Det tilbys ikke flere parkeringsplasser til redusert pris i parkeringshusene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nå blir det dyrere å kjøre inn i Oslo

– Ingen ønsker vel at flere bruker bil

Treffparkeringen på onsdager, som de har fått lov til å ha i sentrum i ett år til, betyr ingenting for pendlerne og tilreisende MC-turister da den kun gjelder noen timer onsdag kveld.

– MC er en del av løsningen. Ingen ønsker vel at flere bruker bil til sentrum i rush-tiden? Kollektivtilbudet må oppgraderes først, så kan andre tiltak ses på. Alle bor ikke langs kollektivtraseer.
Vi ønsker vel ikke flere hundre oppgitte og irriterte motorsyklister rundt i byen daglig på jakt etter parkeringsplasser som da vil være de samme plassene som bilistene anser som sine og som det også blir færre av?
De MC-parkeringsplassene vi har fått etablert i samarbeid med Oslo kommune tidligere, burde ikke kunne destrueres i et pennestrøk av nye politikere på jakt etter raske løsninger uten å sjekke om det virkelig bidrar til renere bymiljø eller ikke, sier Kari-Anne Søreng.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nå skal det bli enklere å bytte mellom buss og tog

Protest i Oslo sentrum

MC-entusiastene har i sommer hatt flere markeringer i Oslo sentrum, blant annet utenfor Rådhuset, hvor det møtte opp ett par tusen MC-entusiaster.

Der stilte flere politikere opp, og snakket varmt om motorsykkelkulturen.

I sommer møttes byrådsleder Raymond Johansen og politisk ansvarlig i NMCU, Geir Strand, utenfor Rådhuset for å snakke «sykkel».

«Fortsatt rom for kompromisser?»

– En MC eller moped tar mye mindre plass enn bil, og vi har lyttet til dem som har argumentert for dette, sa byråden da.

Geir Strand har sendt flere konkrete spørsmål til sentrale politikere i Oslo til denne saken, uten å få svar så langt.

– Spørsmålene er prinsipielt viktige for videre løp, sier han, og nevner tre sentrale spørsmål:

Skriver til dere for få en kommentar til avslaget, eventuelt få bekreftet at dette er siste ord i denne omgang?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er det fortsatt rom for å diskutere kompromisser slik at motorsyklistene kan ha pendlerparkering innenfor Ring1?

Det vi også lurer på, er hva Øvre Vollgate og Tollbugata (adresse fra søknad) skal brukes til, et ellers folketomt sted? Hva med en prøveordning, brukes den ikke legger vi den ned.

Les også: – Alle bor ikke langs kollektivtraseer

En motorsykkel er ikke en bil. den tar mindre plass, bruker mindre bensin og avlaster øvrig kommunikasjon. DEN kan benytte kollektivfeltene og avlaster bilfeltene. Den kommer seg raskere fram, tar liten plass i trafikken og kan forsere stillestående og saktegående køer ved å bruke plassen mellom bilene. En MC-parkering er langt mindre enn en vanlig parkeringsplass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– MC er en del av løsningen. Ingen ønsker vel at flere bruker bil til sentrum i rushtiden? Kollektivtilbudet må oppgraderes først, så kan andre tiltak ses på. Alle bor ikke langs kollektivtraseer, sier Søreng. NMCU mener at politikerne må se på motorsykler gjennom andre briller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Bilfritt Byliv» er nå under utarbeidelse. Politikerne må se at MC er en del av løsningen og ikke en del av problemet, sier Ole-Ragnar Tandberg, Leder i NMCU Oslo/Akershus.

– Den behandlingen NMCU nå opplever og det å ikke få svar på hvorfor søknaden om pendlerparkering er avslått, er overraskende og skuffende, avslutter han.

(Artikkelen er først publisert i Dagsavisen)