Skulle lage superhjelm – pengene gikk til biler og strippeklubber

Den skulle bli verdens mest avanserte hjelm, og pengene strømmet inn. Men de gikk ikke til utvikling...
Den skulle bli verdens mest avanserte hjelm, og pengene strømmet inn. Men de gikk ikke til utvikling...
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tusenvis av motorsyklister investerte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Har du kjørt litt motorsykkel, har du sikkert tenkt tanken om hvor fint det ville vært med et såkalt HUD-display som man får på svært mange biler i dag. På den måten trenger du aldri se ned på instrumentene, og kan dermed være fokusert på veien.

Det tenkte også Skully Helmets i USA. I flere år har de jobbet med å utvikle en digital hjelm, hvor all info ville være via HUD-display. I tillegg skulle bakovervendte kameraer overføre bilder, slik at man ikke trengte speil, og man kunne også få navigasjonskart prosjektert i displayet.

For å aktivere de ulike funksjonene skulle man bruke stemmestyring. Det hele hørtes svært så imponerende ut, og I 2014 fikk de Aprilia, fra Piaggo-gruppen, med som støttespiller. Det viste at Skully sin hjelm ble tatt svært seriøst, og på ulike nettsider har man kunnet bestille Skully AR-1 (som hjelmen heter) for 1.500 dollar, helt siden 2014.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

979 prosent mer enn målet

For å finansiere utvikling av hjelmen, satset man på crowdfunding (nettverksfinansiering/folkefinansiering) gjennom IndieGogo. Dette ga over 2,5 millioner dollar fra 1.940 ulike mennesker som sendte selskapet penger.

Superbilen som passer alle

Det var mye mer enn målet på 250.000 dollar, og burde således ha vært en solid innsprøytning for prosjektet. Men selv om hjelmen kunne bestilles allerede i 2014, så ble den stadig forsinket. Først var det mai 2015, så ble det noen måneder mer, osv. Noe som hadde sine grunner…

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Her ser man tydelig hvordan HUD-displayet ser ut inni hjelmen.
Her ser man tydelig hvordan HUD-displayet ser ut inni hjelmen.

Søksmål levert

For noen uker siden ble brødrene Marcus og Mitch Willer (som co-startet selskapet), kastet på dør av styret. Det skriver nettstedet techcrunch.com. Nå har også Skully Helmets lukket dørene. Samtidig har brødrenes tidligere assistent Isabelle Faithauer saksøkt både brødrene og selskapet, for å ha brukt de nettverksfinansierte pengene til egne formål.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De skal gi oss en bil helt uten ratt og pedaler

Hun påstår at brødrene presset henne til å drive falsk bokføring for å lokke investorer, og for å vise at pengene som kom inn gikk til forskning, mens de i virkeligheten gikk i lommene på brødrene.

Av sløseri fra brødrenes side viser hun til en Dodge Viper, enda en Dodge Viper (etter at den første ble vraket), en leid Lamborghini for en helgetur, betaling for husleien til brødrenes leilighet i San Francisco, fire motorsykler, utallige restaurantmiddager, dyre malerier, ukentlig rengjøring i leiligheten, besøk på strippeklubben «De Ja Vu», samt 80.000 dollar i cash til en ikke-navngitt co-grunnlegger av selskapet (som ble bokført som en tur til Kina).

Nesten klar for salg?

Som om ikke dette var nok, kommer det også fram i søksmålet at brødrene ifølge Faithauer behandlet henne dårlig, og som et eksempel kan man nevne at de hele tiden refererte til hennes autistiske sønn som en «hund». Hun ble sagt opp i desember 2015, og søker erstatning for manglende overtidsbetaling, feil oppsigelsesgrunner, samt de ovennevnte forhold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det som gjør saken ekstra trist, er at Skully visstnok kom svært langt med arbeidet sitt, og noen få hjelmer ble levert til forsøkspersoner for evaluering. Disse rapportene var visstnok positive. Det er dermed mulig at selskapet var like ved å få hjelmen i produksjon, men at brødrenes svindel gjorde at man slapp opp for penger. Kanskje er ikke siste ord sagt for hjelmens del.

Dette er verdens mest solgte bil