
Vi har aldri betalt mer – likevel øker gjelden

Nå er den på over 70 milliarder.
(Denne artikkelen ble først publisert hos Broom)
Det blir stadig flere veistrekninger med bompenger i Norge, samtidig øker satsene jevnt og trutt.
I fjor satte vi ny bompengerekord: Bilistene betalte inn hele 15,5 milliarder kroner. Det viser foreløpige tall fra Statens vegvesen.
Men samtidig økte gjelden i bompengeselskapene med 7 milliarder kroner i fjor. Den er nå på totalt 72,1 milliarder kroner.
Stadig flere prosjekter
– Dette må til slutt betales av bilistene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Hun legger til:
– Bompengerekorden på 15,5 milliarder kroner i fjor er bare toppen av isfjellet. Økende gjeld i bompengeselskapene betyr at politikerne godkjenner stadig flere prosjekter som finansieres med bompenger.
NAF er blant dem som har tatt til orde for at bompengene bør avskaffes:
– Vi mener samferdsel må finansieres som alle andre områder der det offentlige må investere, nemlig med offentlige midler, sier Handagard.
Her kan det koste 20.000 årlig å bruke bilen
Bitt seg fast
I tillegg til økende bompengegjeld, er det nå en rekke prosjekter der politikerne har vedtatt at bilistene skal betale bompenger, før veiene er ferdige. Av 63 bompengeprosjekter, er 12 prosjekter der det kreves inn bompenger før veien er klar (parallellinnkreving) og 11 er bomringer rundt byene.
– Bompenger har dessverre bitt seg fast som den finanseringen som raskest gir politikerne resultater. Det er klart at når bilistene bidrar med så mye, blir statens og kommunens forpliktelser mindre og eventuelle økte kostnader kan enkelt skyves videre, sier Handagard.
I år skal over 7 milliarder bompengekroner brukes på prosjekter i byvekstavtalene i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø.
Kjørte gratis i bomringen i tre år – så slo politiet til

Mange kjører omveier
En undersøkelsen gjort av KNA viser at mange kjører omveier for å unngå bompenger. En gruppe skiller seg tydelig ut her: Dobbelt så stor andel av de med anstrengt økonomi som øvrige bilister blir tvunget over på sideveiene.
20 prosent av alle bilister jevnlig kjører omveier for å unngå bompenger. Andelen bilister med anstrengt økonomi som sier de gjør dette er 36,8 prosent, mens tallene for øvrige bilister er 18,4 prosent.
Generalsekretær i KNA, Børre Skiaker, mener det er all grunn til å rope varsko om bompengesatsene.
– En stor del av begrunnelsen for nye og mer trafikksikre veier er nullvisjonen: Null drepte og hardt skadde i trafikken. Når vi, etter å ha bygget nye, raskere og mer trafikksikre veier, priser veiene så høyt at bilistene ikke vil bruke dem, er veiene for dyre, sier Skiaker.