MDG-topp sier nei til miljøbensin

Gamle amerikanske biler og andre eldre kjøretøy som er avhengige av å kjøre på 98 oktan bensin, kan få problemer i fremtiden. Et nytt forslag kan endre på det. Illustrasjonsbilde: Joakim Ottersen
Gamle amerikanske biler og andre eldre kjøretøy som er avhengige av å kjøre på 98 oktan bensin, kan få problemer i fremtiden. Et nytt forslag kan endre på det. Illustrasjonsbilde: Joakim Ottersen

– Vil være å kutte av en viktig gren vi sitter på.

(Denne artikkelen ble først publisert hos Broom)

Det er ikke hver dag vi hører om MDG-politikere som brenner for bensinbiler, men førstekandidat for Østfold MDG, Johan Rud, gjør nettopp det.

Politikeren er nemlig amcar-entusiast på sin hals, og nå vil han gjøre sitt for at gamle bensinslukere skal kunne kjøres – også i fremtiden.

Vil sikre tilgang til riktig bensin

Nærmere bestemt handler det om å bevare 98 oktan bensin i sin originale form, uten innblanding av bioetanol.

Slike blandinger kan gi litt mindre utslipp, men er noe gamle motorer ikke er særlig glade i.

I verste fall kan det ende i motorhavari.

– Veteranbilentusiaster, båtfolk og frivillige over hele landet er en viktig del av det norske fellesskapet. De tar vare på historiske kjøretøy og bidrar til levende lokal kultur og kompetanse. Å gjøre det umulig for dem å få tak i drivstoffet de trenger, ville vært å kutte av en viktig gren vi sitter på, sier Rud.

Amcar-entusiasten har derfor tatt initiativ til å utforme et helt spesielt forslag om å bevare 98 oktan etanolfri også i fremtiden, som har fått støtte i partiet. Det ferdig utformede forslaget er nå på høringsrunde i Stortinget.

E10-bensin: – Kan i verste fallødelegge deler av motoren

MDG-listetopp Johan Rud har utformet et forslag som nå er på høringsrunde i Stortinget. Foto: MDG
MDG-listetopp Johan Rud har utformet et forslag som nå er på høringsrunde i Stortinget. Foto: MDG

Enorm respons

– Forslaget innebærer at 98 oktan bensin unntas fra dagens krav om innblanding av biodrivstoff, slik at denne drivstofftypen kan fortsette å være tilgjengelig for de som trenger den, sier Rud, og legger til:

– Klimapolitikken må være smart og treffsikker. Når utslippene fra disse kjøretøyene er neglisjerbare, og konsekvensene for kulturarv og beredskap kan være store, er det helt riktig å sikre tilgang på 98 oktan uten innblanding av etanol.

Responsen har så langt vært enorm, med nesten 2000 høringssvar sendt innen fristen. Ifølge MDG pleier saker normalt å få under ti høringssvar.

Rud er ikke overrasket.

– Det viser hvor viktig det er å være blokkuavhengige. Sammen med et godt politisk håndverk kan MDG fra en slik posisjon få til ting som fra både høyre- og venstresiden virker umulig, avslutter han.

Behandlingen av saken er satt opp til 12. juni.

På denne bensinstasjonen er det øfte kø – det er ikke uten grunn