
71 grader nord i Porsche Taycan: – Høres kanskje ikke ut som en glimrende idé

Bli med til verdens nordligste ladestasjon som ligger i Norge, gjennom et landskap preget av reinsdyr og snøscootere.
Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.
750 km gjennom et dypfryst landskap i elbil høres kanskje ikke ut som en glimrende idé, men Porsche har søkt opp hvor verdens nordligste ladestasjon befinner seg, og arrangerer roadtrip. Kursen settes mot tettstedet Mehamn som ligger på 71 grader nord, og GPS-en beregner et par stopp for å fylle på batteriet underveis.

Arctic Machine
Veien er dekket med et solid lag av blank is, uten spor av strøsand eller salt. Turen starter i en Porsche Taycan 4S Cross Turismo skodd med piggfrie vinterdekk, og det avanserte firehjulstrekket kommer virkelig til sin rett under disse kjøreforholdene.

Utenfor Kiruna øker fartsgrensen til 100 km/t, en hastighet brøytebilen ser ut til å være komfortabel med. «Arctic Machine» kommer susende bak en diger vifte av snø , og det er ikke noe særlig mer enn to fjær fra transportnæringens skytsengel mellom plogskjæret og sidespeilet når den passerer.
En millimeter nok
Det sies at alt blir en vane, og etter noe hundre kilometer på islagte veier er ikke lenger møtende vogntog med påfølgende tåkelegging noe som hever pulsen.

De som kjører langtransport her oppe har åpenbart tatt til seg lærdomen til Anne Grete Preus, og demonstrerer at av og til en er en millimeter nok. Da forholder det seg litt annerledes med de firbente beboerne i dette vakre ville landskapet. Solen gnistrer i den kritthvite snøen, og bruker trærne som blyant for å tegne skarpe skygger som kan minne om gevir.
Kamuflert reinsdyr
Brått river en av skyggene seg fri og kommer spaserende oppover langs brøytekanten. Et nærmest perfekt kamuflert reinsdyr har blitt nysgjerrig på den lave sportsbilen, og kommer bort til passasjersiden for å hilse på.

Etter et kort møte med den hvite reinen bykser den av gårde, og forsvinner blant busk og kratt. Det føles nesten som en vennlig påminnelse om dette er deres rike, og det blir flere anledninger til å studere de vakre dyrene på nært hold.
Forbruket imponerer
Porsche Taycan 4S Cross Turismo har 105 kWh brutto og 97 kWh netto batterikapasitet, og blandet forbruk skal ligge på mellom 18,8 og 22 kWh per 100 km. Første stopp blir Esso-stasjonen i Kautokeino, og etter rundt 320 km i jevnt høy hastighet og tildels svært blå temperaturer, er det smått imponerende med et forbruk på 24,7 kWh per 100 km.

Noe annet som imponerer er komforten om bord. Setene har en mengde justeringsmuligheter, og er store nok med skikkelig støtte under knehasene. Batteriet fylles opp av Ionity og magen fylles med baconpølse, før ferden går videre mot Lakselv.

Ikke blysåle
De to elmotorene yter maksimalt 440 kW, eller 598 hk, og 710 Nm. 0-100 km/t tar 3,8 sekunder med launch control, men på de islagte veiene gjelder det å bytte ut blysålene med de mykeste tøflene. Etter bare noen minutter kjører en av de lokale innbyggerne forbi på høye side, oppå brøytekanten.

Det er ikke snakk om noen ekstrem offroader, men derimot et kjøretøy som er svært så hensiktsmessig på disse vidåpne viddene. Snøscootere har sitt eget veinett her nord, preget inn i landskapet av generasjoner med reindrift og urgamle leirplasser. Sånn sett føles det riktig å besøke disse områdene i biler som forstyrrer naturen minst mulig.
Nostalgi
Men det er ikke alle bilene i konvoien som går på batteri. Sjefen for ekspedisjonen Mayk Wienkötter har benyttet anledningen til å ta med en Porsche 911 Dakar som følgebil. Parkert på kanten av Norge med utsikt over Barentshavet er det vanskelig å ikke falle for denne mesterlig utførte øvelsen i markedsrettet nostalgi.

Lesere som vokste opp på 1970 og 80 -tallet vil nok huske kornete tv-bilder av en rallyrigget 911 på høye hjul, som hoppet gjennom sanddynene. Den gangen var det vanlig med reklame for tobakk og alkohol på bilene, noe som selvsagt ikke er tillatt i dag.
Akselerasjon målt i puls
Porsche har allikevel fanget essensen til datidens bensindrevne helter i eksotiske land, og destillert det til noe du kan drømme seg bort i på øde landeveier. Modellen tar utgangspunkt i Porsche 911 Carrera 4 GTS, med en bokser-sekser på 3,0 liter som yter 480 hk og 570 Nm.

Topphastigheten oppgis til 240 km/t og 0-100 km/t skal ta 3,4 sekunder. Det er lett å presentere batteridrevne kandidater med mer imponerende statistikk, men ikke like enkelt å finne noe som får pulsen til å akselerere like raskt.
Gjenlyd utover vidda
En stolt rad av lyskastere med «Hella»-logoen på panseret ville aldri sluppet gjennom EUs nåløye, men den kule takgrinden med reservekanner og snøtruger har integrerte LED-lys som gjør samme nytten.

Baksetene har måttet vike for et veltebur, og setene er støpt i karbon uten mulighet for alskens moderne justeringer. På et tidspunkt kommer Mayk susende forbi i venstre fil med snøføyka som et os fra fortiden, og det hese brølet fra eksosrørene gir gjenlyd utover vidda.
Kongekrabbe og baconpølse
Etter 750 kilometer er det veldig godt å komme frem til Mehamn, der kokken i de lokale rorbuene serverer fersk kongekrabbe med hjemmebakte rundstykker og godt tilbehør.

Neste dag er det jo selvsagt viktig å få dokumentert at det går an å lade her på 71 grader nord, før kursen settes sørover igjen mot Kiruna. Hjemturen går i en Porsche Macan 4, og det blir en baconpølse på Esso i Kautokeino denne gangen også.
