
Noen eiere er voldsomt misfornøyde

MG ZS EV solgte svært bra i starten.
(Denne artikkelen ble først publisert av Broom).
Den kompakte SUV-modellen MG ZS EV slo ned som en bombe på det norske markedet rundt årsskiftet 2019-2020. Her kom det en elektrisk SUV som var stor nok til å kunne fungere som familiebil – i alle fall om familien ikke var altfor stor.
Bilen hadde et design de fleste lett kunne like, og den ble sendt ut på markedet til priser som ga både kunder og konkurrenter hakeslipp!
Verdens første - nå er den borte fra Norge
MG4 overtar
Faktisk leverte begeistrede forhandlere denne femseteren til priser som startet i underkant av 230.000 kroner for grunnmodellen Comfort, og bare 20.000 mer for den mer påkostede Luxury-varianten. Snakk om respons!
Bare i løpet av 2020 solgte MG-forhandlerne over 3.700 ZS EV, og året etter fulgte godt opp; 2.537 biler i 2021. Salget var bra også i 2022, med snaut 1.500 biler, men etter det har den mindre og mer moderne - men fortsatt svært billige – MG4 overtatt som merkets bestselger i Norge.

Liten rekkevidde
Nå er interessen for ZS EV laber – det er bare registrert noen få eksemplarer i år, mens MG4 går unna som varme wienerbrød. Nå blir også ZS straks erstattet.
Så er det som alltid en historie bak. For MG ZS EV var det først og fremst «mye for pengene» som ga de høye salgstallene de første par årene. Folk fikk en relativt rommelig, lettkjørt og godt utstyrt SUV til priser de fleste opplevde som nesten utrolige.
I alle fall helt til de begynte å smake på baksiden av medaljen, som i dette tilfellet var en svært beskjeden rekkevidde på opptil 263 kilometer WLTP med et batteri på 44,5 kWt. Selv i 2020 var dette lite å slå i bordet med – og lading 0-80 prosent på 40 minutter var heller ikke mye å skryte av.
Enda mer bil for pengene - men en ting må du huske
Ikke like unik
Samtidig med at konkurrenter tilbød mye lengre rekkevidde og stadig bedre priser, sank salgstallene for ZS EV jevnt og trutt ned til dagens beskjedne nivå.
Litt urettferdig er det kanskje. Bilen har aldri vært bedre enn nå, og rekkevidden er i dag på nivå med mange av konkurrentene i klassen. Men mange andre har også oppdaget hvor effektiv prisen er som konkurransemiddel, så MGs unike kombinasjon i 2020 er ikke lenger så unik.
MG ZS EV ligger nå ute med priser fra litt under 140.000 til ca. 340.000 kroner på bruktmarkedet, avhengig av årsmodell, kjørelengde og tilstand. Dette betyr at MG ZS EV er innen rekkevidde for svært mange. Tyngden av denne modellen som ligger til salgs, er rimeligvis biler av de to første årgangene.

Hva synes eierne
Fem år etter at modellen ble lansert, er spørsmålet om denne bilen kan sies å være et smart kjøp brukt? For å finne ut litt mer om det, har vi gått til seksjonen her på Broom som heter «Eierne mener.»
Her har mer enn 14.000 norske bileiere lagt igjen en vurdering av sin bil. Noen med korte kommentarer i tillegg – andre igjen utdyper mye om hvordan eierforholdet har vært.
Hva mener så de som har valgt MG ZS EV om bilen sin? Jo, de aller fleste er godt fornøyde, men det finnes noen unntak. Typisk for denne modellen er det ut til å være at de som er misfornøyd, er helt voldsomt misfornøyd!
Bilen oppnår en gjennomsnittskarakter på 7,8 av 10 oppnåelige poeng.
En av Norges billigste elbiler - her er dommen
Helt konge bil!
De fleste eierne av MG ZS EV som har sagt sin mening her på «Eierne mener» er rimelig godt fornøyde med bilen sin, ikke minst i forhold til den gunstige prisen.
«Veldig mye bil for pengene. Super familiebil hvis man trenger god plass. God rekkevidde, og man får den rekkevidden som er annonsert. God byggekvalitet».
«Mye bil for pengene. God plass, gode seter. Driftssikker, og gjerrig på strømmen ved normal kjøring».
«Har hatt 2021-modell i snart tre år. Kjempefornøyd med bilen. Den eneste feilen jeg har hatt med den, er at lyset på ladeuken har sluttet å virke».
«Kjørt 50.000 km på tre år uten noen problemer. Litt lav rekkevidde, men du får hva du betaler for».
«Veldig fornøyd. Ingen problemer».
«Helt konge bil! Ingen ting å utsette på denne i forhold til hva man får for pengene».

Styr unna!
Litt typisk for modellen er det at noen av de som er mindre fornøyde, er virkelig veldig misfornøyde!
«En totalt elendig bil, STYR UNNA!! Kinadritt på sitt verste!!»
«God bil å kjøre, god plass, men skal du ha en bil du kan stole på og som ikke skrangler så er ikke dette bilen for deg».
«Livsfarlig på vinterføre. Elendig rekkevidde.» «Ekstremt mange feilmeldinger. Når det er kaldt lader bilen dårlig. Elendig rekkevidde om vinteren, og vi har ca 3 vintermåneder i Norge, så det sier alt. Ikke kjøp denne bilen».
«I utgangspunktet mye bil for pengene, men den bruker mye strøm pr mil samt at det er ufattelig mange feil på bilen».
«Billig, men ikke verd prisen. Kinakvalitet er dessverre verre enn jeg fryktet. Stadig problemer og ulyder. Verkstedet fikser det - men det tar månedsvis å vente på deler».
Klikk her for å lese hva alle eierne av MG ZS EV mener
Masse bil for pengene
Noen tar seg god tid til å dele erfaringene sine, se bare her:
«Masse bra bil for pengene. 100.000 kroner billigere enn konkurrentene. MG på laveste utstyrsnivå har ryggesensor og ryggekamera, cruise kontroll, MG pilot, LED-lykter. Lakkjobben hos MG kostet 6000,- for alle farger. Det eneste de var skikkelig overpriset på, var tilhengerfeste, som kostet 17.500 kroner. Så den danker ut flere toppmodeller på utstyr for min del. Rekkevidden er ærlig, fikk nesten 50 mil på en god sommerdag, og ned i 35 mil på vinterføre - kjører aldri ned til 0 prosent så får jo aldri vite helt nøyaktig. God å kjøre, jeg har sett en del kritikk på at den er litt hoppete, men jeg aner helt ærlig ikke hva de snakker om. Ligger godt på veien, føler at jeg og barna er trygge. Masse bagasjeplass. Setene er en smaksak, så ikke kjøp denne usett, setene kan jeg være enig i føles trange, men kjørte 80 mil en dag og det gikk kjempefint.
Synes bilen er kjempegod å kjøre og holder seg godt på veien.
Dette er ikke kremen av kremen, men alt er solid og slitesterkt. Den knuser jo konkurrentene om man skal tenke pris. Virkelig masse bil for pengene, og overraskende lite forbruk til å være en så stor bil.»