Mener én ting er «skandaløst dårlig»

Elmotoren røk etter 30.000 kilometer.

(Denne artikkelen ble først publisert av Broom).

Hovedbatteri som ryker utenfor garanti er nok den største bekymringen for de fleste elbil-eiere, men også selve elmotorene kan by på store utfordringer. Dette gjelder ikke minst fordi disse dekkes av bilens generelle garanti, som vanligvis er begrenset til 5 år eller 100.000 kilometer. Hovedbatteriet, derimot, har en garantitid på minst 8 år, med noe varierende kjørelengde – i lengste fall opp til en million kilometer.

I USA har en del eiere av Audi e-tron opplevd at fremdriftsmotoren bak har hatt overraskende kort levetid, noe som har vært svært synlig i brukergrupper på nettet. Audi har svart på dette med å doble garantien for fremdriftsmotorene fra 5 år og 60.000 miles til 10 år og 120.000 miles, som tilsvarer 193.000 kilometer. «Great news» var en typisk kommentar til dette.

Mange eiere er fornøyd - andre anbefaler å styre unna

Ikke uvanlig

Også i Norge ble første generasjon Audi e-tron svært populær, og den relativt dyre premium bilen presterte sågar å bli landets mest solgte nybilmodell i 2020, med hele 9.183 nyregistreringer! I alt ruller det nærmere 25.000 Audi e-tron på norske veier.

Innlegg i norske brukergrupper viser at elmotorhavari ikke er uvanlig her i landet heller, som disse eksemplene forteller noe om.

SENSASJON: Audi e-tron var en sensasjon da bilen kom - og en bil svært mange strakk seg langt for å få kjøpt. Foto: Frank Williksen
SENSASJON: Audi e-tron var en sensasjon da bilen kom - og en bil svært mange strakk seg langt for å få kjøpt. Foto: Frank Williksen

Bakre motor

«Motorbytte foran 150.000 km, motorbytte bak 115.000 km. Kjørt 40.000, bil utenfor garantitid, dette er latterlig dårlig. NN»

«Har en E-Tron 55 som har gått 190 000. Bilen er 5 1/2 år gammel, så ingen garanti. Drivaksel bak har røket, og merkeverksted antar at både motor bak og girkasse må byttes. Prisestimat er 145.000,- Noen andre med erfaring her? Virker merkelig at både motor og girkasse må byttes fordi drivaksel er gåen ….

Motor bak ble byttet på garanti for 1 år siden.

Er løsning å droppe merkeverksted og bruke brukte deler?»

«Jeg får byttet bakre motor nå. Bilen har gått 174 000 km og er over 5 år. Møller dekker 70 prosent. De gjør dette fordi det er en kjent feil på disse bilene.»

«Min bil har rullet 26k, har byttet motor for 2. gang allerede.»

Brukt Audi e-tron: Dette bør du sjekke

Svakhet

På den samme brukergruppen på Facebook, Audi Etron Owners Norway, er Per Magne Stenseng veldig tydelig. Han var blant de første som kjøpte 2019-modellen av Audi e-tron:

– Dette forumet har mange medlemmer fra Audi og norsk importør. Etterlyser at dere håndterer situasjonen med et stort antall motorbytter og girkassebytter på en skikkelig måte. Slik jeg oppfatter det, så gjelder svakheten et stort antall bileiere som har betalt en premium pris for en skandaløst dårlig bil fra en premium produsent, skriver han her.

BEGREP: e-tron ble tidlig oppfattet som litt av et adelsmerke blant elbil-kunder. Foto: Frank Williksen
BEGREP: e-tron ble tidlig oppfattet som litt av et adelsmerke blant elbil-kunder. Foto: Frank Williksen

Google før kjøp

– Er man «premium» så rydder man opp. Vi e-tron-eiere betaler skandalen gjennom dyre reparasjoner, prisfall og en vanvittig forsikringspris etter garantiperioden på 5 år. Få på plass skikkelig informasjon om skandalen til de som eier bilene, send et skikkelig brev og legg dere flate.

– Innfør 10 års garanti på drivverket på alle bilene med konstruksjonfeilene, så klarer dere kanskje å beholde en del kunder som innerst inne ønsker å støtte europeisk bilindustri. Det gjør jeg så inderlig. Til deg som vurderer å kjøpe ny eller brukt e-tron/Q8 så anbefaler jeg å google e-tron og motorbytter før dere handler, skriver han videre.

Nå får du den snart til under 300.000 kroner

Barnesykdommer

Til Broom forteller Stenseng at han bestilte Audi e-tron så fort det ble åpnet for salg av bilen.

– Jeg hadde sett på elbiler lenge, men ønsket meg en europeisk bil – og aller helst tysk. Jeg kjøpte bilen uprøvd, og var fornøyd med det jeg fikk – en stor og solid og godt utstyrt bil, som innfridde på både kjøreopplevelse og komfort.

– Så det begynte bra?

– Ja visst. Noen barnesykdommer var det jo, for eksempel på baklykter og dørmekanismer – og mange software-utfordringer måtte jeg leve med i noen år, også i appen. Selv kjører jeg en del på grusveier, og oppdaget snart at det kom sand og støv inn i baksetet. Det skal da virkelig ikke være utette dører i en Audi til en million, men den saken har jeg faktisk bare gitt opp å få orden på, sier Per Magne Stenseng.

STOR: At Audi e-tron er en stor bil, er ikke minst godt synlig bakfra. Foto: Frank Williksen
STOR: At Audi e-tron er en stor bil, er ikke minst godt synlig bakfra. Foto: Frank Williksen

Forbauset

– Som tidlig kunde av denne modellen føler jeg at den kom på markedet for tidlig – og at Audi heller ikke har tatt barnesykdommene tilstrekkelig på alvor.

– Dette gjelder også elmotoren bak, som på min bil er skiftet to ganger allerede. Jeg ble forbauset da den røk første gang etter ca. 30.000 kilometer – det skal jo bare ikke skje. Jeg så snart at flere og flere snakket om dette på bruker-forum, så det er tydelig at dette er en svakhet, sier Stenseng.

Alt du må vite om Audis nye storselger

Ny 5 års garanti

– Andre gang denne motoren ga seg, var for halvannet år siden. Begge ganger var innenfor garanti, så den siden av saken var jo grei – men når den samme elmotoren ryker to ganger på såpass kort tid stiller man jo spørsmål. Jeg ser også at mange forteller om tilsvarende motorbytter. Det er klart at de som opplever dette begynner å lure, sier han videre.

– Hva slags svar har du fått selv?

– Siste gang motoren ble skiftet, snakker jeg med en verksmester hos en merkeforhandler, og spurte rett ut hva som ville skje om den samme motoren ryker en tredje gang og utenfor garantitid. Han beroliget meg med at deler som er byttet får ny 5 års garanti.

Negativt

– Men siste gang det skjedde var det diskusjoner om årsaken – kunne det ha noe med giroverføring å gjøre? Jeg blir da usikker på utfallet om dette skjer igjen. Må man da betale for en slik reparasjon selv? I så fall blir det jo fryktelig dyrt, i verste fall snakker vi om hundretusener for noe som faktisk er en betydelig svakhet ved bilen. En slik svakhet påvirker i tillegg bruktbilprisen negativt, understreker Per Magne Stenseng overfor Broom.

NYHET: Audi e-tron kunne leveres med denne nyheten, et digitalt speil som viste speilbildet i øvre fremre hjørne av fordørene. Foto: Frank Williksen
NYHET: Audi e-tron kunne leveres med denne nyheten, et digitalt speil som viste speilbildet i øvre fremre hjørne av fordørene. Foto: Frank Williksen

Ikke lurt

– Hvilke planer har du for denne bilen videre?

– Jeg vil prøve å beholde den med forhåpentlig normale reparasjonsbehov i 10-12 år, og så selge den billig. Da kan jeg ha et håp om å ende opp med en akseptabel biløkonomi over tid, sier han. Moralen er jo at biler ofte pushes for fort ut på markedet. Det er ikke lurt å kjøpe første generasjon av en slik modell med de garantiene som her gis, legger han til.

Dette reagerer mange på

Under Audi-standard

– Hva mener du Audi bør gjøre med dette?

– På Facebook ser vi nå begeistrede omtaler av at Audi har innført en betydelig forbedret garantidekning i USA, garantien på elmotorene er doblet til 10 år eller 193.000 kilometer. Dette ville vært en fornuftig justering også i Norge.

– Biler som har en slik stor svakhet – som er langt under Audi-standard – bør man vurdere å dekke de aktuelle skadene på, eller utvide garantien tilsvarende USA. Det ville vært interessant å få vite hvorfor det skal være forskjellige vurderinger i USA og Europa om den samme typen feil, undrer Per Magne Stenseng.

Slik følger de opp Norges mest solgte bil - her er prisen mye lavere

Fem års garanti i Norge

Broom har spurt den norske Audi-importøren i Møller Mobility om en garantiutvidelse tilsvarende USA er aktuell for Norge. Til dette svarer Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef for Audi i Møller Mobility:

«For oss er fem års garantiordning gjeldende. Så kan våre kunder ta kontakt med forhandler dersom de opplever utfordringer, og for en vurdering av hver enkelt sak.»

Offisielt: Ble Norges mest solgte bil - utenkelig for bare noen få år siden