Kan ikke lenger bestilles

BORTE: Tesla Model X og Model S kan ikke lenger bestilles i Kina.
BORTE: Tesla Model X og Model S kan ikke lenger bestilles i Kina. Foto: Tesla

Konsekvensene av handelskrigen lar ikke vente på seg.

(Denne artikkelen ble først publisert av Broom).

Mens Donald Trump har satt kraftig økte tollsatser mot stort sett hele resten av verden på pause i 90 dager, eskalerer handelskrigen mellom Kina og USA. Her er det ingen tegn til at hverken pauser eller enighet om veien videre..

Og nå begynner resultatene for bilkjøperne å bli merkbare. Kinesisk elbilsalg er allerede nærmest eliminert i USA, og nå er også amerikansproduserte biler i ferd med å bli borte fra det kinesiske markedet.

Kan ikke lenger bestilles

Nylig forsvant for eksempel Tesla Model S og X fra de kinesiske Tesla-sidene. Det skriver nyhetsbyrået Reuters. Begge modeller produseres i USA og importeres deretter til Kina.

Selskapet har ikke gitt noen forklaring på hvorfor bilene ikke lenger kan bestilles, men dette skjer etter at Kina innførte tollsatser på 85 prosent på amerikanske varer. 11. april økte de den til 125. Det betyr at bilene ville blitt svært mye dyrere for kineserne å kjøpe.

Så stor er Tesla-tilbakegangen

BORTE: Også Model S er fjernet fra Teslas kinesiske nettbutikk. Foto: Tesla
BORTE: Også Model S er fjernet fra Teslas kinesiske nettbutikk. Foto: Tesla

Det er imidlertid Trumps USA som «leder». Tollen på kinesiske varer er for øyeblikket 145 prosent. Her skynder vi oss å legge til at ting endrer seg fort, og ingen vet i øyeblikket hvor dette vil ende.

Kina importerte 1553 Model X og 311 Model S i 2024. Landet har egen produksjon av Model 3 og Model Y, to modeller som har vært svært populære på det kinesiske markedet de siste årene.

Tesla er straffetoll-vinneren

Effektiv stopper

I fjor overtok Kina som verdens største eksportør av biler, men nå ser vi en kraftig nedkjøling i mange markeder.

I februar var eksporten på 92.625 biler. Det er ned 18 prosent ned fra samme periode i fjor. Også EU har innført straffetoll mot Kina-biler, og her var salget ned over 40 prosent.

Det er ingenting mot USA og Canada. Her var nedgangen på hele 97 prosent.

I andre regioner er situasjonen en annen, ikke minst i Russland, der salget av kinesiske biler har opplevd en boost etter at invasjonen av Ukraina.

Les mer om utviklingen i denne saken:

Full Kina-brems: Ned med 97 prosent