En epoke er over: Stopper produksjonen

Denne bensinmotoren går nå over i historibøkene. Nissan GT-R R35 er den siste generasjonen av Nissans sportsbil. Slik vi kjenner den, i alle fall. For det er noen planer for framtiden.
Denne bensinmotoren går nå over i historibøkene. Nissan GT-R R35 er den siste generasjonen av Nissans sportsbil. Slik vi kjenner den, i alle fall. For det er noen planer for framtiden.

- Takk for støtten.

Denne saken ble først publisert på Broom.no.

18-årsdagen er en milepæl, som gjerne bekrefter at man er voksen. Men for den siste generasjonen av Nissan populære sportsbil – GT-R R35 – betyr det også slutten.

Torsdag 28. februar kunngjorde nemlig Nissan at de ikke lenger tar imot bestillinger på modellen i hjemlandet Japan. 18 år etter at den ble «født».

– Vi har mottatt mange bestillinger på Nissan GT-R og har nå avsluttet ordremottak for den planlagte produksjonsmengden. Vi vil uttrykke vår oppriktige takknemlighet til alle våre kunder for deres støtte siden lanseringen i 2007, heter det i en uttalelse fra Nissan.

Denne kjører fletta av superbilene

Blir elektrisk

Meldingen bekrefter det mange har mistenkt en stund – at 2025-modellen blir den siste for den aldrende sportsbilen.

Mange vil savner Nissan GT-R. Disse bilene har en unik status blant mange bilentusiaster.
Mange vil savner Nissan GT-R. Disse bilene har en unik status blant mange bilentusiaster.

I Australia og New Zealand var det kroken på døra allerede i oktober 2021, mens leveringene stanset i Europa og Storbritannia i mars 2022.

Forklaringen på dette har du sikkert gjettet, allerede. Men det handler altså om utslipp, miljø, sikkerhet og støy.

I USA har GT-R R35 en spesiell status, blant annet takket være The Fast and the Furious-filmene. I tillegg har man mer restriktive regler for utslipp.

Men selv her var det slutt i oktober 2024. Avslutningen der var spesialutgavene T-Spec Takumi og Skyline.

Nissan GT-R: Historien, del 1

Godzilla

GT-R R35, også kjent som «Godzilla», har vært i produksjon siden den ble avduket på Tokyo Motor Show i 2007.

I løpet av sine 18 år på markedet har bilen gjennomgått flere oppdateringer, inkludert ansiktsløft i 2010, 2016 og senest i 2023.

Nissan GT-R rir inn i solnedgangen for siste gang. Alt tyder på at oppfølgeren blir elektrisk.
Nissan GT-R rir inn i solnedgangen for siste gang. Alt tyder på at oppfølgeren blir elektrisk.

Hjertet i GT-R har alltid vært 3,8-liters twinturbo V6-motoren, som har sett betydelige forbedringer gjennom årene.

Nissan GT-R: Historien, del 2

565 hestekrefter

Den opprinnelige effekten på 473 hestekrefter har økt til 565 etter ansiktsløftet i 2023, mens den høytytende Nismo-versjonen presser dette tallet opp til 600 hestekrefter.

Ifølge Carscoops kan fremtiden for GT-R-serien bli elektrisk. Nissan har allerede gitt et glimt av hva som kan komme gjennom 2023 Hyper Force Concept.

Denne futuristiske superbilen forventes å utvikle seg til R36 GT-R, som sannsynligvis vil ta over som Nissans flaggskip og vise frem deres mest avanserte teknologi.

– Noen finner drømmedama – andre finner drømmebilen

Elbil

Den neste generasjonen GT-R antas å bli en helelektrisk modell drevet av høyteknologiske faststoffbatterier.

Disse batteriene forventes imidlertid ikke å være klare før 2028, så vi må trolig vente noen år før R36 ruller ut på veiene.

I mellomtiden kan Nissan overraske fansen med flere konsepter for å holde interessen oppe frem mot lanseringen av produksjonsmodellen.

Test Nissan GT-R R35: Dette er en av verdens råeste biler