
Må kutte: 4000 mister jobben

Tøffe tak hos Porsche.
(Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no)
Det er tøffe tider for veldige mange av verdens bilprodusenter. Og noen av dem som har det aller mest krevende nå, er de europeiske.
De har havnet i en skvis mellom tøffe utslippskrav i EU og stadig sterkere konkurranse fra Kina. Samtidig skaper USAs mange utspill om straffetoll stor usikkerhet. Salget svikter også på flere markeder.
I sum er dette en situasjon som skaper store utfordringer. Mange er nødt til å kutte kostnader nå, og de er nødt til å gjøre det raskt.
Mange har vært misunnelige
En av dem er Porsche. Historisk sett et merke mange av konkurrentene har vært misunnelige på. Porsche har gått fra å være en liten nisjeprodusent av sportsbiler, til å bli en av verdens ledende luksusbilprodusenter. Og de har hatt marginer som andre bare har kunnet drømme om.
Men nå butter det kraftig imot også hos Porsche. Nyhetsbyrået Reuters rapporterer at Porsche har sendt ut «farevarsel» om at lavere salg, høyere kostnader og handelsusikkerhet, vil gjøre 2025-resultatene deres svakere enn tidligere beregnet.
Les også: Den første SUV-en: Nå tar det 113 dager å selge

Særlig dårlig i Kina
Samtidig er Porsche i gang med omfattende nedbemanning: 4000 ansatte må gå, samtidig planlegges det ytterligere kutt.
Dette kommer etter at Porsche-salget falt med 3 prosent i fjor. I år regner selskapet med ytterligere nedgang. Det er særlig i Kina det går dårlig. Dette markedet har på relativt kort tid blitt svært viktig for Porsche.
Les også: Porsche: Elbil-smell kan koste milliarder
Ikke bare elbiler
Men salget av kostbare biler har falt betydelig i Kina, samtidig som flere lokale merker nå for alvor begynner å utfordre de utenlandske. Porsche-salget i Kina falt hele 28 prosent i fjor, det svir for selskapet.
Svakere etterspørsel etter elbiler gjør at Porsche som flere andre bilprodusenter satser videre på andre drivlinjer. Det koster definitivt penger. Porsche kunngjorde forrige uke at en investering på 800 millioner euro (rundt 9,3 milliarder kroner) i bensinmotor- og hybridteknologi også vil gå ut over driftsresultatet deres.