
EU-kontroll:Halvparten får stryk – kan være farlig

Og har du elbil, er det større risiko for én spesiell feil.
(Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no)
I fjor gjennomgikk 1,4 millioner lette kjøretøy EU-kontroll i Norge. Nesten halvparten, eller hele 676.000 av dem, hadde mangler som måtte utbedres før de kunne godkjennes. Det viser fersk statistikk fra Statens vegvesen.
– Mange av disse manglene kunne vært unngått om bileier hadde fulgt opp vedlikeholdet av bilen bedre før EU-kontrollen, sier Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.
Det var særlig bremsefeil som gikk igjen. Hele 27 prosent hadde mangler ved bremsene, for eksempel slitte bremseklosser, slitte og rustne bremseskiver, rust på bremserør eller svak bremseeffekt.
Elbiler overrepresentert
Dessuten viser statistikken at elbilene oftere hadde bremsefeil enn biler med forbrenningsmotor.
– Dette kan skje fordi elbilsjåfører på grunn av regenerering bruker bremsene mindre slik at bremsene ruster. Det er viktig for trafikksikkerheten å avdekke slike feil, sier Halvorsen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet som i praksis skjer når du slipper gasspedalen eller tråkker på bremsepedalen i en elbil, er at bilen bruker motstand i motoren til å senke farten. Først ved hardere oppbremsing, brukes de fysiske bremsene.
Les også: 342.000 fikk brev: Får ikke bruke bilen
– Bruk bremsene
I praksis kan man kjøre lange turer i elbil uten at bremseklosser og -skiver brukes i det hele tatt. Da kan det raskt oppstå rust og korrosjon på skivene.
– Vær bevisst og bruk bremsene mer enn du gjør i sommerhalvåret. I tillegg gjelder det å ta noen skikkelig kraftige nedbremsinger med jevne mellomrom. Men husk å gjøre dette i trygge omgivelser på en øde strekning. Og ikke gjør det når det er veldig glatt på veiene, sier seniorrådgiver i NAF, Nils Sødal.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Mange har feil på hengerfeste
Andre typiske feil
Videre viser statistikken at 25 prosent av de kontrollerte kjøretøyene hadde feil på lykter, reflekser og elektrisk utstyr. 22 prosent hadde feil på aksler, hjul og hjuloppheng.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Deler som er i bevegelse blir slitt på alle biler. Ved å følge bilens vedlikeholdsprogram, sjekke mønsterdybden på dekkene jevnlig, og å oppsøke et godkjent verksted ved unormale lyder fra bilen på ujevnt underlag, kan man oppdage slike feil fortløpende. Ta også en ekstra sjekk av lys og få rettet eventuelle feil før EU-kontrollen, avslutter Halvorsen.