
Snart er skiltene brukt opp

EJ forsvant i en fei.
Denne saken ble først publisert på Broom.no.
EL, EK, EV, EB, EC, ED, EE, EF, EH – og nå EJ.
Vi snakker naturligvis om elbil-skilter, først introdusert for over 20 år siden, for å gjøre det enkelt å identifisere kjøretøyene som skulle ha flere særfordeler i trafikken.
Men med den registreringstakten vi har og har hatt de siste årene, går det bare noen måneder før en ny serie er oppbrukt. EE og EF ble for eksempel borte i løpet av ett år.
Og nå er det ikke lenge før de siste bilene med EJ blir registrert, etter å ha vært i bruk siden mai i fjor. Nå er det duket for etterfølgeren, som blir EN.
EK og EL er som kjent allerede brukt, og vi hopper galant over EM, rett og slett fordi M ikke brukes på norske bilskilt. En av årsakene er at bokstaven tar for stor plass, ifølge Statens vegvesen.
Av samme årsak har vi heller ikke W. Bokstavene I, O eller Q brukes heller ikke – fordi de lett kan forveksles med null og ett.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDen første bilen som fikk EN-skilt, ble registrert 6. januar. Den fikk skiltet EN 10006, ifølge Elbil24.
Kommer til å gå tom
Når alle EN-kombinasjoner er brukt, kommer EP og deretter ER. Men med den registreringstakten vi har nå, vil vi om få år støte på et problem med dagens elbilskilter: Vi vil rett og slett gå tom for bokstavkombinasjoner.
– Vi har ikke gjort noen vurdering av dette på nåværende tidspunkt. Det er ting vi kommer til å diskutere sammen med Samferdselsdepartementet, uttalte kontorsjef Tonje Sulland Mogensen hos Statens vegvesen til Broom i forbindelse med en tidligere sak.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDe har fortsatt litt tid på seg. Høsten 2023 regnet Elbilforeningen seg fram til at vi fortsatt hadde nok kombinasjoner til rundt seks år med nybilregistreringer.
Det betyr at en ny løsning bør være på plass senest om fire år.
Dropper E-skilt: Se de kreative løsningene
Artikkelen fortsetter under annonsenNy teknologi gjør det mindre viktig

Det ikke alle er klar over, er at det er valgfritt om man vil utstyre elbilen sin med E-skilter, eller heller bruker vanlige, regionale bokstav- og nummerserier. Det er en løsning mange velger, særlig eiere av litt dyrere biler.
For eksempel ruller nesten én av fire Porsche Taycan rundt med vanlige bilskilt.
Dette har blant annet politiet advart om tidligere. En av årsakene er at det blir vanskeligere å skille elbiler fra fossilbiler, for eksempel i kontroller.
Ny teknologi kan imidlertid gjøre det enklere i fremtiden.
– Nå er det oftere teknisk utstyr som leser av skiltene og henter opp riktig informasjon, slik at misforståelser ikke oppstår, har Jon Terje Presthus i Statens vegvesen tidligere uttalt.