Nye elbiler i 2025:Elbilene du bør glede deg til i år

BMW Neue Klasse representerer en helt ny designretning for merket, der de har startet på nytt med blanke ark.
BMW Neue Klasse representerer en helt ny designretning for merket, der de har startet på nytt med blanke ark. Foto: BMW
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sparte du julegaven til deg selv i påvente av en spennende bil du får lyst på? Her er noen av bilfristelsene som skal komme i løpet av 2025.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å være bilprodusent må av og til oppleves som å styre en supertanker ved å sende brevduer til kapteinen. Utslippskrav, uro i verden, ukentlige lanseringer av nye bilmerker fra Kina, og en hel rekke andre kompliserte faktorer gjør bilmarkedet mer usikkert enn noen gang før.

Det tar ganske lang tid å utvikle en ny modell, og derfor kommer det flere fristende elbiler nå, samtidig som mange av de store merkene finner frem forbrenningsmotorene igjen.

BMW Vision Neue Klasse X

BMW spisser blyantene og finner frem strykejernet for den nye klassen.

BMW introduserte Neue Klasse med sedanen til høyre i bildet, men planen er å lansere SUV-en til venstre først. Foto: BMW
BMW introduserte Neue Klasse med sedanen til høyre i bildet, men planen er å lansere SUV-en til venstre først. Foto: BMW

BMW lå nede for telling i 1959, da brødrene Quandt kjøpte seg inn og reddet selskapet fra konkurs. I dag hører blant annet Mini og Rolls-Royce innunder BMW paraplyen, og familien Quandt sitter på en såpass stor del av kaka at de unngår å bli bakt inn i en av de andre store aktørene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW har med jevne mellomrom overrasket, gledet og forarget trofaste kunder ved å kaste bilenes etablerte skisseblokk på bålet, og starte på nytt med spissede blyanter.

BMW Neue Klasse X ser ut til å bli den første modellen med informasjons-stripe nederst på frontruten. Foto: BMW
BMW Neue Klasse X ser ut til å bli den første modellen med informasjons-stripe nederst på frontruten. Foto: BMW

Da Chris Bangle fornyet 7-Serien og 5-Serien skapte det temmelig høy temperatur i kommentarfeltene. Nå Gjør BMW det igjen, med «Neue Klasse».

Den første modellen, foreløpig kun kjent som «Vision Neue Klasse X», ser ut som om de har gått over en av dagens modeller med et strykejern og glattet ut mange av linjene. Fronten har fått et helt nytt uttrykk, der omrisset av den kjente nyregrillen og de skråstilte frontlyktene består av LED-lys.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Linjene på BMW Neue Klasse X minner om dagens modeller, etter at noen har funnet frem strykejernet og glattet dem ut. Foto: BMW
Linjene på BMW Neue Klasse X minner om dagens modeller, etter at noen har funnet frem strykejernet og glattet dem ut. Foto: BMW

På innsiden har BMW plassert en stripe med digital informasjon langs nedre kant av frontruten, noe de først viste frem på sedanen som introduserte Neue Klasse. Hvorvidt det blir å få i den endelige versjonen gjenstår å se, men BMW melder at produksjonen har startet. Nyeste generasjon elmotorer og batteri med runde celler skal sammen med 800 volts arkitektur sørge for høyere effektivitet og lavere forbruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fronten og grillen på BMW Neue Klasse X preges av LED-lys i ny konfigurasjon. Foto: BMW
Fronten og grillen på BMW Neue Klasse X preges av LED-lys i ny konfigurasjon. Foto: BMW

BMW skriver at batterikapasiteten vil øke med 20 prosent, og rekkevidden med 30 prosent, uten å nevne spesifikke tall. På hurtiglader skal det nå bli mulig å øke rekkevidden med 300 kilometer på ti minutter.

Blant andre nyheter i Neue Klasse vil deler av interiøret kles opp med plantebaserte materialer, samt den nå velkjente miksen av gamle tomflasker og fiskegarn. Forvent å se produksjonsutgaven av BMW Neue Klasse X mot slutten av 2025.

Ferrari Purosangue er ifølge produsenten ikke en SUV, men derimot noe som hører til i en helt egen klasse. Den kommende elektriske Ferrari-en ligger an til å benytte mye av den samme formfaktoren. Foto: Ferrari
Ferrari Purosangue er ifølge produsenten ikke en SUV, men derimot noe som hører til i en helt egen klasse. Den kommende elektriske Ferrari-en ligger an til å benytte mye av den samme formfaktoren. Foto: Ferrari

Ferrari EV

Mange ønsker seg en hest til jul eller bursdag, og denne har batterier inkludert.

Enzo Ferrari begynte som racerfører for Alfa Romeo i 1920, med teamet kalt Scuderia Ferrari. Han bestemte seg etter hvert for å starte sitt eget team, for å satse hardere på racing. Alfa Romeo lanserte elbilen Junior i juni 2024, og Ferrari har annonsert at de gjør det samme i 2025.

Artikkelen fortsetter under annonsen
En ny elektrisk modell bygget over samme lest som Ferrari Purosangue kan sende produksjonsvolumet til over 20.000 enheter årlig ifølge Reuters. Foto: Ferrari
En ny elektrisk modell bygget over samme lest som Ferrari Purosangue kan sende produksjonsvolumet til over 20.000 enheter årlig ifølge Reuters. Foto: Ferrari

En ny produksjonslinje er under oppføring i Maranello, der det skal produseres hybridmodeller som SF90, 296GTB og den nye superbilen F80. I tillegg vil altså modellutvalget økes med en helt ny elbil, og den vil mest sannsynlig ha en god del til felles med SUV-en Purosangue.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Den elektriske Ferrari-en vil sannsynligvis ligne en god del på Purosangue, og skal visstnok få et lydbilde verdig en Ferrari selv om det ikke blir noen V8-er eller V12-er å finne under panseret. Foto: Ferrari
Den elektriske Ferrari-en vil sannsynligvis ligne en god del på Purosangue, og skal visstnok få et lydbilde verdig en Ferrari selv om det ikke blir noen V8-er eller V12-er å finne under panseret. Foto: Ferrari

Foreløpig finnes det bare noen kornete spionbilder av en prototyp forkledd som en Maserati Levante, men det forsterker mistanken om at oppskriften med fire dører, baksete, og nok bakkeklaring til å overleve en tur gjennom Oslo sentrum vil bli benyttet. Ferrari Purosangue har allerede økt salgsvolumet betraktelig, og ifølge Reuters vil utgaven med batteri sørge for at Ferrari produserer mer enn 20.000 biler i året.

Ferrari innleder en ny æra i 2025, med merkets første helt elektriske modell. Foto: Ferrari
Ferrari innleder en ny æra i 2025, med merkets første helt elektriske modell. Foto: Ferrari

Reuters oppgir at en anonym kilde med god kjennskap til planene har kommet med den prognosen, og den samme kilden opplyser at prisen vil starte et sted rundt 500.000 euro. Tall for effekt og rekkevidde er så langt ukjent, men de vil nok neppe presentere en firedørs SUV med like høye ytelser som deres nyeste superbil F80.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Range Rover EV

Synes du det har blitt for enkelt å lade bilen? Snart kan du kjøre milevis ut i ødemarken uten en kontakt i sikte.

Range Rover EV gjennomgår grundig testing i områder av verden der veinettet ikke alltid er så godt utbygget. Foto: Range Rover
Range Rover EV gjennomgår grundig testing i områder av verden der veinettet ikke alltid er så godt utbygget. Foto: Range Rover

Det er ikke helt ukjent at gamle Range Rovere kan være litt tunge å starte, og det preger også bilens historie. I 1951 startet Land Rover utviklingen av en modell som skulle kombinere merkets offroad-egenskaper med noe mer raffinement på veien.

Det pågikk helt til 1958, da ledelsen la hele prosjektet i skuffen. Men på midten av 1960-tallet viste Ford Bronco, International Harvester Scout og Jeep Wagoneer at konseptet likevel hadde oppdrift.

Range Rover EV vil gjøre det mulig å oppleve helt nye nivåer av rekkevidde-angst, når du leter etter en stikkontakt i ødemarken. Foto: Range Rover
Range Rover EV vil gjøre det mulig å oppleve helt nye nivåer av rekkevidde-angst, når du leter etter en stikkontakt i ødemarken. Foto: Range Rover

I 1966 begynte Charles Spencer King og Gordon Bashford på det som fire år senere fikk navnet Range Rover. De første utgavene hadde vinylseter, dashbord av plast og gulvmatter av gummi beregnet på at du kunne spyle ut sand og gjørme. Siden den gang har Range Rover blitt stadig mer avansert, og sikret seg plass i den eksklusive klubben for luksusbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Range Rover har etablert seg blant en eksklusiv elite av luksusbiler, og den elektriske utgaven vil nok befeste den posisjonen. Foto: Range Rover
Range Rover har etablert seg blant en eksklusiv elite av luksusbiler, og den elektriske utgaven vil nok befeste den posisjonen. Foto: Range Rover

Så langt har kundene kunnet velge bensin eller diesel, men nå kommer den batteridrevne utgaven. Tekniske detaljer er foreløpig ganske sparsommelige, men når en ser på bildene er det klart at designen ikke vil skille seg de fra de øvrige modellene i vesentlig grad.

Firehjulstrekk blir nok besørget av to eller tre elmotorer, og plattformen vil ha 800 volts arkitektur.

Det går an å sette seg på venteliste for å være først i køen når Range Rover EV kommer på markedet. Foto: Range Rover
Det går an å sette seg på venteliste for å være først i køen når Range Rover EV kommer på markedet. Foto: Range Rover

Størrelse på batteriet, rekkevidde og ytelser er foreløpig ikke kjent, men den elektriske Range Rover-en skal ha testet vadedybden i 84 centimeter vann, og kommet opp igjen på den andre siden. Dersom du blir fristet, kan du sette deg på venteliste nå for å komme først i køen. Lansering forventes i løpet av 2025.

Audi RS6 e-tron

Den tyske familieraceren kommer nå som elbil.

Audi A6 e-tron ser allerede tøff ut i standard utgave, men RS6 e-tron vil nok få skjerpet uttrykket enda et par hakk før lansering. Foto: Audi
Audi A6 e-tron ser allerede tøff ut i standard utgave, men RS6 e-tron vil nok få skjerpet uttrykket enda et par hakk før lansering. Foto: Audi

De fire ringene i grillen representerer Audi, Horch, Wanderer og DKW som slo seg sammen til Auto Union AG, nå kjent som Audi AG. Selskapet omfavnet et nytt slagord i 1971 - «Vorsprung Durch Technic», og siden har de presentert en jevn strøm med mekanisk og digital innovasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
CockpitAudi RS6 e-tron blir det foreløpig nyeste uttrykket for slagordet Audi lanserte i 1971. Foto: Audi
CockpitAudi RS6 e-tron blir det foreløpig nyeste uttrykket for slagordet Audi lanserte i 1971. Foto: Audi

Men nå er det nye elektriske tider, og Audi lanserer det som var en bensindrevet familierakett i ny innpakning og batterier inkludert. Audi har allerede S6 e-tron med 503 hk, 0-100 km/t på 3,9 sekunder og en toppfart på 240 km/t. Det burde være nok til å komprimere dagligvarene mot innsiden av bakluken, men for enkelte er det ikke gøy før passasjerene hyler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Audi RS6 e-tron blir en elektrisk familierakett som kan gjøre enhver biltur til et besøk i ditt private tivoli. Foto: Audi
Audi RS6 e-tron blir en elektrisk familierakett som kan gjøre enhver biltur til et besøk i ditt private tivoli. Foto: Audi

Audi RS6 e-tron kan i så fall være et glimrende alternativ, som gjør enhver kjøretur til et slags tivoli-besøk. Quattro er selvskrevent, og vil bli besørget av to elmotorer. Den samlede effekten ryktes å skulle være på over 800 hk, og dersom de plukker fra hyllene til Audi RS e-tron GT Performance, kan det være snakk om over 900 hk.

Det er lov å håpe at Audi RS6 e-tron får noen av de gøyale knappene til sportsbilen RS e-tron GT, som for eksempel boost knappen til bruk når du skal kjøre forbi. Foto: Audi
Det er lov å håpe at Audi RS6 e-tron får noen av de gøyale knappene til sportsbilen RS e-tron GT, som for eksempel boost knappen til bruk når du skal kjøre forbi. Foto: Audi

Digitale godbiter det går an å håpe på inkluderer boost-knappen for ekstra ytelse ved forbikjøringer, og avansert fjæring som hindrer at bilen krenger i svingene. Ladeeffekt vil sannsynligvis ligge på 320 kW, og det er rimelig å anta at batteriet vil ha en kapasitet på 100 kWh.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisen vil nok øke i samme takt som effekten, men er foreløpig ikke kjent.

Porsche Boxster EV

Porsche lanserer elektrisk Boxster og Cayman, samtidig som ledelsen ymter frempå om å utvide satsingen på forbrenningsmotorer.

Porsche Mission R skal være en forsmak på racing-versjonen av den kommende elektriske Porsche Cayman, og dermed cabrioleten Boxster. Foto: Porsche
Porsche Mission R skal være en forsmak på racing-versjonen av den kommende elektriske Porsche Cayman, og dermed cabrioleten Boxster. Foto: Porsche

Porsche Taycan var på et tidspunkt i 2022 en av de mest solgte bilene her i landet, inkludert alt som gikk på bensin og diesel.

Det lå vel i kortene at en slags topp var nådd, og hardere økonomiske tider ventet rundt hjørnet. I et intervju med Automotive News sa Lutz Meschke nylig at Porsche var i ferd med å revurdere strategien, og så på muligheten for å benytte både elektriske og fossile drivlinjer i modeller som i utgangspunktet kun var tiltenkt batteridrift.

Porsche Mission R får 670 hk og firehjulstrekk, noe som kanskje også blir tilgjengelig på den elektriske Boxster og Cayman. Foto: Porsche
Porsche Mission R får 670 hk og firehjulstrekk, noe som kanskje også blir tilgjengelig på den elektriske Boxster og Cayman. Foto: Porsche

Det vil nok i så fall være snakk om biler som ligger lengre frem i løypa enn den kommende elektriske Porsche Boxster. Som nevnt helt i starten av artikkelen, tar det lang tid å utvikle nye modeller, og elbiler bygges generelt på plattformer som i stor grad skiller seg fra de med bensin og dieselmotorer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere ivrige spionfotografer har lagt ut forskjellige klipp på nettet, der en kan se en forkledd utgave av Porsche Boxster EV presse rundetider på Nürburgring.

Porsche Mission R gir en forsmak på den kommende elektriske Porsche Boxster og Cayman. Det ser ut til at designavdelingen har trukket noen nye streker. Foto: Porsche
Porsche Mission R gir en forsmak på den kommende elektriske Porsche Boxster og Cayman. Det ser ut til at designavdelingen har trukket noen nye streker. Foto: Porsche

Proporsjonene ser omtrent like ut som dagens 718, selv om det nok skjuler seg noen nye blyantstreker under kamuflasjen. Foreløpig er det nærmest en kommer den elektriske konseptbilen Mission R. Den skal gi en forsmak på hvordan racing-utgaven av den elektriske Cayman kommer til å se ut. Konseptet har to elmotorer, firehjulstrekk og 670 hk, men det blir neppe så heftig i starten når Boxster og Cayman kommer som elbiler en gang i 2025.

Lucid Gravity

Lucid Motors kommer endelig med en modell som drar nytte av den endeløse appetitten på SUV-er.

Lucid Motors har så langt møtt på noen solide motbakker i lanseringen av deres foreløpig eneste modell kalt Air. I et intervju med Finansavisen innrømmet den nyutnevnte Europa-sjefen for merket Alexander Lutz at en modell ikke er nok for å sikre markedsandeler, men føyde til at SUV-en Gravity blir deres bro til fremtiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Lucid Gravity kommer sent til SUV-selskapet, men bringer imponerende ytelser på papiret. Foto: Lucid Motors
Lucid Gravity kommer sent til SUV-selskapet, men bringer imponerende ytelser på papiret. Foto: Lucid Motors

Det er en skikkelig rugg på over fem meter i lengde, mer enn tre meter akselavstand og 2,2 meter i bredden inkludert sidespeil.

Lucid Gravity får en massiv frunk på 220 liter, som kan benyttes som benk. Foto: Lucid Motors
Lucid Gravity får en massiv frunk på 220 liter, som kan benyttes som benk. Foto: Lucid Motors

Firehjulstrekk besørges av to elmotorer som skal ha en samlet effekt på over 800 hk. 0-100 km/t oppgis å gå unna på 3,7 sekunder, ikke dårlig for en såpass solid syvseter. Batteriets kapasitet er foreløpig ikke kjent, men Lucid har allerede et på 112 kWh og det vil være naturlig å tenke at det videreføres i den nye modellen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Lucid Gravity blir en stor SUV med syv seter, bygget for å tilfredsstille det amerikanske markedet med god plass og mye utstyr. Foto: Lucid Motors
Lucid Gravity blir en stor SUV med syv seter, bygget for å tilfredsstille det amerikanske markedet med god plass og mye utstyr. Foto: Lucid Motors

Rekkevidden oppgis til 700 km WLTP som et foreløpig anslag, og dersom du finner en hurtiglader med 350 kW effekt skal rekkevidden kunne økes med 400 km på 20 minutter. Prisen i USA starter på 80.000 dollar, ca. 880.000 kroner på dagens kurs.

Det kommer selvsagt også noen andre spennende nyheter, i betydelig lavere prisklasse enn de du har lest om hittil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen ID.2

Volkswagens kommende ID-modell skal være kompakt som en Polo, og romslig som en Golf.

Volkswagen ID.2 får kompakte ytre mål, på linje med dagens Polo, men innvendig lover de at den blir romslig som en Golf. Foto: Volkswagen AG
Volkswagen ID.2 får kompakte ytre mål, på linje med dagens Polo, men innvendig lover de at den blir romslig som en Golf. Foto: Volkswagen AG

Volkswagen ID.2 lover like mye innvendig plass som en Golf, med de ytre målene til en Polo. Den skal bygges på en videreutvikling av MEB-plattformen, som har fått tilnavnet Entry. Dette blir den første Volkswagen ID-modellen med forhjulsdrift, med en elmotor på 166 kW under panseret.

På innsiden har de lånt flere godbiter fra de større modellene, og Volkswagen ID.2 skal blant annet få Travel Assist, en av de bedre systemene som lar bilen følge trafikken uten at du trenger å gjøre så mye.

Volkswagen ID.2 skal få flere digitale godbiter fra de større ID-modellene. Foto: Volkswagen AG
Volkswagen ID.2 skal få flere digitale godbiter fra de større ID-modellene. Foto: Volkswagen AG

Størrelsen på batteriet er ikke kjent, men rekkevidden ligger på 450 km, og opplading fra 10-80 prosent skal ta 20 minutter. Prisen oppgis foreløpig til under 25.000 euro i Tyskland, noe som kan indikere en startpris på under 300.000 kroner her i landet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Volkswagen ID.2 får kompakte ytre mål, på linje med dagens Polo, men innvendig lover de at den blir romslig som en Golf. Foto: Volkswagen AG
Volkswagen ID.2 får kompakte ytre mål, på linje med dagens Polo, men innvendig lover de at den blir romslig som en Golf. Foto: Volkswagen AG

Hyundai Inster

Hyundais nye elbil blir temmelig smal, men kan få bred aksept i et stadig tøffere marked.

En av de smaleste nyhetene i 2025 blir Hyundai Inster. Den er like bred som den er høy, og velegnet til å smyge seg gjennom morgenrushet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Hyundai Inster Cross blir offroad-versjonen av Hyundai Inster, en av de smaleste nyhetene i 2025. Foto: Hyundai
Hyundai Inster Cross blir offroad-versjonen av Hyundai Inster, en av de smaleste nyhetene i 2025. Foto: Hyundai

Ved å flatpakke alt unntatt førersetet skal du kunne få med deg en garderobe fra Ikea, og baksetene kan flyttes frem og tilbake for å tilpasse plassen til store kofferter eller lange passasjerer.

Det forventes at Hyundai Inster blir en av de rimeligste bilene på markedet i 2025. Foto: Hyundai
Det forventes at Hyundai Inster blir en av de rimeligste bilene på markedet i 2025. Foto: Hyundai

Det største batteriet på 49 kWh skal rekke til 370 km WLTP, og kunne lades fra 10-80 prosent på 30 minutter. Den smale formfaktoren gjenspeiles også i prisen, som forventes å ligge rundt 250.000 kroner. For de eventyrlystne som gjerne vi utforske smale skogsveier skal det også komme en versjon kalt Hyundai Inster Cross, med koffertstativ på taket og flere sorte plastbiter.

Ford Puma Gen-E

Ford lanserer en småbil med imponerende stort bagasjerom.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Ford Puma Gen-E får ny front, som gjør slektskapet til Mustang Mach-E tydelig. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Ford Puma Gen-E får ny front, som gjør slektskapet til Mustang Mach-E tydelig. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen

Ford har fått fart på elbilsatsingen, og lanserte den elektriske Capri på slutten av 2024. Nå kommer den mindre Ford Puma Gen-E, med et batteri på 43 kWh og opptil 376 km rekkevidde WLTP. Bilen er litt over 4,2 meter lang, men til tross for størrelsen skal den kunne ta 574 liter bagasje takket være en dyp brønn nede i bagasjerommet.

Det er vel å merke målt helt opp til taket, men 523 liter til toppen av baksetene er fremdeles smått imponerende for en bil i denne klassen.

Elmotoren yter 123,5 kW, tilsvarende 168 hk, og 290 Nm. Det skal gi en akselerasjon fra 0-100 km/t på 8,0 sekunder en toppfart på 160 km/t. Opplading fra 10-80 prosent tar 23 minutter, og maksimal ladeeffekt oppgis til 100 kW. På innsiden lover Ford en god del standard utstyr plukket fra de større modellene, og en pris som starter på 329.900 kroner for den rimeligste utgaven. Levering skal skje fra sommeren 2025.

Ford Puma Gen-E får et imponerende stort bagasjerom på 574 liter opp til taket. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen
Ford Puma Gen-E får et imponerende stort bagasjerom på 574 liter opp til taket. Foto: Ragnvald Johansen / Finansavisen