Nye elbiler i 2025:Elbilene du bør glede deg til i år
Sparte du julegaven til deg selv i påvente av en spennende bil du får lyst på? Her er noen av bilfristelsene som skal komme i løpet av 2025.
Å være bilprodusent må av og til oppleves som å styre en supertanker ved å sende brevduer til kapteinen. Utslippskrav, uro i verden, ukentlige lanseringer av nye bilmerker fra Kina, og en hel rekke andre kompliserte faktorer gjør bilmarkedet mer usikkert enn noen gang før.
Det tar ganske lang tid å utvikle en ny modell, og derfor kommer det flere fristende elbiler nå, samtidig som mange av de store merkene finner frem forbrenningsmotorene igjen.
BMW Vision Neue Klasse X
BMW spisser blyantene og finner frem strykejernet for den nye klassen.
BMW lå nede for telling i 1959, da brødrene Quandt kjøpte seg inn og reddet selskapet fra konkurs. I dag hører blant annet Mini og Rolls-Royce innunder BMW paraplyen, og familien Quandt sitter på en såpass stor del av kaka at de unngår å bli bakt inn i en av de andre store aktørene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBMW har med jevne mellomrom overrasket, gledet og forarget trofaste kunder ved å kaste bilenes etablerte skisseblokk på bålet, og starte på nytt med spissede blyanter.
Da Chris Bangle fornyet 7-Serien og 5-Serien skapte det temmelig høy temperatur i kommentarfeltene. Nå Gjør BMW det igjen, med «Neue Klasse».
Den første modellen, foreløpig kun kjent som «Vision Neue Klasse X», ser ut som om de har gått over en av dagens modeller med et strykejern og glattet ut mange av linjene. Fronten har fått et helt nytt uttrykk, der omrisset av den kjente nyregrillen og de skråstilte frontlyktene består av LED-lys.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPå innsiden har BMW plassert en stripe med digital informasjon langs nedre kant av frontruten, noe de først viste frem på sedanen som introduserte Neue Klasse. Hvorvidt det blir å få i den endelige versjonen gjenstår å se, men BMW melder at produksjonen har startet. Nyeste generasjon elmotorer og batteri med runde celler skal sammen med 800 volts arkitektur sørge for høyere effektivitet og lavere forbruk.
Artikkelen fortsetter under annonsenBMW skriver at batterikapasiteten vil øke med 20 prosent, og rekkevidden med 30 prosent, uten å nevne spesifikke tall. På hurtiglader skal det nå bli mulig å øke rekkevidden med 300 kilometer på ti minutter.
Blant andre nyheter i Neue Klasse vil deler av interiøret kles opp med plantebaserte materialer, samt den nå velkjente miksen av gamle tomflasker og fiskegarn. Forvent å se produksjonsutgaven av BMW Neue Klasse X mot slutten av 2025.
Ferrari EV
Mange ønsker seg en hest til jul eller bursdag, og denne har batterier inkludert.
Enzo Ferrari begynte som racerfører for Alfa Romeo i 1920, med teamet kalt Scuderia Ferrari. Han bestemte seg etter hvert for å starte sitt eget team, for å satse hardere på racing. Alfa Romeo lanserte elbilen Junior i juni 2024, og Ferrari har annonsert at de gjør det samme i 2025.
Artikkelen fortsetter under annonsenEn ny produksjonslinje er under oppføring i Maranello, der det skal produseres hybridmodeller som SF90, 296GTB og den nye superbilen F80. I tillegg vil altså modellutvalget økes med en helt ny elbil, og den vil mest sannsynlig ha en god del til felles med SUV-en Purosangue.
Artikkelen fortsetter under annonsenForeløpig finnes det bare noen kornete spionbilder av en prototyp forkledd som en Maserati Levante, men det forsterker mistanken om at oppskriften med fire dører, baksete, og nok bakkeklaring til å overleve en tur gjennom Oslo sentrum vil bli benyttet. Ferrari Purosangue har allerede økt salgsvolumet betraktelig, og ifølge Reuters vil utgaven med batteri sørge for at Ferrari produserer mer enn 20.000 biler i året.
Reuters oppgir at en anonym kilde med god kjennskap til planene har kommet med den prognosen, og den samme kilden opplyser at prisen vil starte et sted rundt 500.000 euro. Tall for effekt og rekkevidde er så langt ukjent, men de vil nok neppe presentere en firedørs SUV med like høye ytelser som deres nyeste superbil F80.
Artikkelen fortsetter under annonsenRange Rover EV
Synes du det har blitt for enkelt å lade bilen? Snart kan du kjøre milevis ut i ødemarken uten en kontakt i sikte.
Det er ikke helt ukjent at gamle Range Rovere kan være litt tunge å starte, og det preger også bilens historie. I 1951 startet Land Rover utviklingen av en modell som skulle kombinere merkets offroad-egenskaper med noe mer raffinement på veien.
Det pågikk helt til 1958, da ledelsen la hele prosjektet i skuffen. Men på midten av 1960-tallet viste Ford Bronco, International Harvester Scout og Jeep Wagoneer at konseptet likevel hadde oppdrift.
I 1966 begynte Charles Spencer King og Gordon Bashford på det som fire år senere fikk navnet Range Rover. De første utgavene hadde vinylseter, dashbord av plast og gulvmatter av gummi beregnet på at du kunne spyle ut sand og gjørme. Siden den gang har Range Rover blitt stadig mer avansert, og sikret seg plass i den eksklusive klubben for luksusbiler.
Artikkelen fortsetter under annonsenSå langt har kundene kunnet velge bensin eller diesel, men nå kommer den batteridrevne utgaven. Tekniske detaljer er foreløpig ganske sparsommelige, men når en ser på bildene er det klart at designen ikke vil skille seg de fra de øvrige modellene i vesentlig grad.
Firehjulstrekk blir nok besørget av to eller tre elmotorer, og plattformen vil ha 800 volts arkitektur.
Størrelse på batteriet, rekkevidde og ytelser er foreløpig ikke kjent, men den elektriske Range Rover-en skal ha testet vadedybden i 84 centimeter vann, og kommet opp igjen på den andre siden. Dersom du blir fristet, kan du sette deg på venteliste nå for å komme først i køen. Lansering forventes i løpet av 2025.
Audi RS6 e-tron
Den tyske familieraceren kommer nå som elbil.
De fire ringene i grillen representerer Audi, Horch, Wanderer og DKW som slo seg sammen til Auto Union AG, nå kjent som Audi AG. Selskapet omfavnet et nytt slagord i 1971 - «Vorsprung Durch Technic», og siden har de presentert en jevn strøm med mekanisk og digital innovasjon.
Artikkelen fortsetter under annonsenMen nå er det nye elektriske tider, og Audi lanserer det som var en bensindrevet familierakett i ny innpakning og batterier inkludert. Audi har allerede S6 e-tron med 503 hk, 0-100 km/t på 3,9 sekunder og en toppfart på 240 km/t. Det burde være nok til å komprimere dagligvarene mot innsiden av bakluken, men for enkelte er det ikke gøy før passasjerene hyler.
Artikkelen fortsetter under annonsenAudi RS6 e-tron kan i så fall være et glimrende alternativ, som gjør enhver kjøretur til et slags tivoli-besøk. Quattro er selvskrevent, og vil bli besørget av to elmotorer. Den samlede effekten ryktes å skulle være på over 800 hk, og dersom de plukker fra hyllene til Audi RS e-tron GT Performance, kan det være snakk om over 900 hk.
Digitale godbiter det går an å håpe på inkluderer boost-knappen for ekstra ytelse ved forbikjøringer, og avansert fjæring som hindrer at bilen krenger i svingene. Ladeeffekt vil sannsynligvis ligge på 320 kW, og det er rimelig å anta at batteriet vil ha en kapasitet på 100 kWh.
Artikkelen fortsetter under annonsenPrisen vil nok øke i samme takt som effekten, men er foreløpig ikke kjent.
Porsche Boxster EV
Porsche lanserer elektrisk Boxster og Cayman, samtidig som ledelsen ymter frempå om å utvide satsingen på forbrenningsmotorer.
Porsche Taycan var på et tidspunkt i 2022 en av de mest solgte bilene her i landet, inkludert alt som gikk på bensin og diesel.
Det lå vel i kortene at en slags topp var nådd, og hardere økonomiske tider ventet rundt hjørnet. I et intervju med Automotive News sa Lutz Meschke nylig at Porsche var i ferd med å revurdere strategien, og så på muligheten for å benytte både elektriske og fossile drivlinjer i modeller som i utgangspunktet kun var tiltenkt batteridrift.
Det vil nok i så fall være snakk om biler som ligger lengre frem i løypa enn den kommende elektriske Porsche Boxster. Som nevnt helt i starten av artikkelen, tar det lang tid å utvikle nye modeller, og elbiler bygges generelt på plattformer som i stor grad skiller seg fra de med bensin og dieselmotorer.
Artikkelen fortsetter under annonsenFlere ivrige spionfotografer har lagt ut forskjellige klipp på nettet, der en kan se en forkledd utgave av Porsche Boxster EV presse rundetider på Nürburgring.
Proporsjonene ser omtrent like ut som dagens 718, selv om det nok skjuler seg noen nye blyantstreker under kamuflasjen. Foreløpig er det nærmest en kommer den elektriske konseptbilen Mission R. Den skal gi en forsmak på hvordan racing-utgaven av den elektriske Cayman kommer til å se ut. Konseptet har to elmotorer, firehjulstrekk og 670 hk, men det blir neppe så heftig i starten når Boxster og Cayman kommer som elbiler en gang i 2025.
Lucid Gravity
Lucid Motors kommer endelig med en modell som drar nytte av den endeløse appetitten på SUV-er.
Lucid Motors har så langt møtt på noen solide motbakker i lanseringen av deres foreløpig eneste modell kalt Air. I et intervju med Finansavisen innrømmet den nyutnevnte Europa-sjefen for merket Alexander Lutz at en modell ikke er nok for å sikre markedsandeler, men føyde til at SUV-en Gravity blir deres bro til fremtiden.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet er en skikkelig rugg på over fem meter i lengde, mer enn tre meter akselavstand og 2,2 meter i bredden inkludert sidespeil.
Firehjulstrekk besørges av to elmotorer som skal ha en samlet effekt på over 800 hk. 0-100 km/t oppgis å gå unna på 3,7 sekunder, ikke dårlig for en såpass solid syvseter. Batteriets kapasitet er foreløpig ikke kjent, men Lucid har allerede et på 112 kWh og det vil være naturlig å tenke at det videreføres i den nye modellen.
Artikkelen fortsetter under annonsenRekkevidden oppgis til 700 km WLTP som et foreløpig anslag, og dersom du finner en hurtiglader med 350 kW effekt skal rekkevidden kunne økes med 400 km på 20 minutter. Prisen i USA starter på 80.000 dollar, ca. 880.000 kroner på dagens kurs.
Det kommer selvsagt også noen andre spennende nyheter, i betydelig lavere prisklasse enn de du har lest om hittil.
Artikkelen fortsetter under annonsenVolkswagen ID.2
Volkswagens kommende ID-modell skal være kompakt som en Polo, og romslig som en Golf.
Volkswagen ID.2 lover like mye innvendig plass som en Golf, med de ytre målene til en Polo. Den skal bygges på en videreutvikling av MEB-plattformen, som har fått tilnavnet Entry. Dette blir den første Volkswagen ID-modellen med forhjulsdrift, med en elmotor på 166 kW under panseret.
På innsiden har de lånt flere godbiter fra de større modellene, og Volkswagen ID.2 skal blant annet få Travel Assist, en av de bedre systemene som lar bilen følge trafikken uten at du trenger å gjøre så mye.
Størrelsen på batteriet er ikke kjent, men rekkevidden ligger på 450 km, og opplading fra 10-80 prosent skal ta 20 minutter. Prisen oppgis foreløpig til under 25.000 euro i Tyskland, noe som kan indikere en startpris på under 300.000 kroner her i landet.
Artikkelen fortsetter under annonsenHyundai Inster
Hyundais nye elbil blir temmelig smal, men kan få bred aksept i et stadig tøffere marked.
En av de smaleste nyhetene i 2025 blir Hyundai Inster. Den er like bred som den er høy, og velegnet til å smyge seg gjennom morgenrushet.
Artikkelen fortsetter under annonsenVed å flatpakke alt unntatt førersetet skal du kunne få med deg en garderobe fra Ikea, og baksetene kan flyttes frem og tilbake for å tilpasse plassen til store kofferter eller lange passasjerer.
Det største batteriet på 49 kWh skal rekke til 370 km WLTP, og kunne lades fra 10-80 prosent på 30 minutter. Den smale formfaktoren gjenspeiles også i prisen, som forventes å ligge rundt 250.000 kroner. For de eventyrlystne som gjerne vi utforske smale skogsveier skal det også komme en versjon kalt Hyundai Inster Cross, med koffertstativ på taket og flere sorte plastbiter.
Ford Puma Gen-E
Ford lanserer en småbil med imponerende stort bagasjerom.
Artikkelen fortsetter under annonsenFord har fått fart på elbilsatsingen, og lanserte den elektriske Capri på slutten av 2024. Nå kommer den mindre Ford Puma Gen-E, med et batteri på 43 kWh og opptil 376 km rekkevidde WLTP. Bilen er litt over 4,2 meter lang, men til tross for størrelsen skal den kunne ta 574 liter bagasje takket være en dyp brønn nede i bagasjerommet.
Det er vel å merke målt helt opp til taket, men 523 liter til toppen av baksetene er fremdeles smått imponerende for en bil i denne klassen.
Elmotoren yter 123,5 kW, tilsvarende 168 hk, og 290 Nm. Det skal gi en akselerasjon fra 0-100 km/t på 8,0 sekunder en toppfart på 160 km/t. Opplading fra 10-80 prosent tar 23 minutter, og maksimal ladeeffekt oppgis til 100 kW. På innsiden lover Ford en god del standard utstyr plukket fra de større modellene, og en pris som starter på 329.900 kroner for den rimeligste utgaven. Levering skal skje fra sommeren 2025.