Starten på en knallsuksess

VARIANTER: Første generasjon Toyota Rav4 kom både i 3- og 5-dørs utgave. Foto: Toyota
VARIANTER: Første generasjon Toyota Rav4 kom både i 3- og 5-dørs utgave. Foto: Toyota
Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyota Rav4 har vært enslig fossil svale midt i elbil-dominansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert av Broom.

Tre tiår er gått siden Toyota i 1994 lanserte sin oppsiktsvekkende nye Rav4. Det var på bilutstillingen i Geneve at den japanske giganten lanserte det som var en ny biltype, en kompakt SUV med firehjulsdrift.

Nykommeren var en allsidig bil som var blant de første som for alvor fridde til «den aktive familie». De gjorde det attpåtil med to forskjellige karosserier over samme lest i den første generasjonen. Det startet med en 2- eller 3-dørs versjon, noe som ble supplert med en 5-dørs utgave to år senere, i 1996.

Nærmere «skuddsikker» bruktbil kommer du nesten ikke

Fortsatt populær

Fellestrekk var god høyde som ga sjåføren ekstra god oversikt, gode offroadegenskaper og allsidige bruksegenskaper. Kjørekomforten var bra, og Toyota leverte de nye modellene sine godt oppdatert på sikkerhet og miljø etter datidens krav.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
ETABLERT: I 2016 var Toyota Rav4 en solid etablert suksess - en SUV veldig mange ville ha. Foto: Frank Williksen
ETABLERT: I 2016 var Toyota Rav4 en solid etablert suksess - en SUV veldig mange ville ha. Foto: Frank Williksen

Dagens Toyota Rav4 er femte generasjon, og bilen står seg fortsatt godt i markedet – selv i elbillandet Norge. Dette skjer til tross for en pris som har vært galopperende de siste årene med stadig nye økninger av engangsavgiften.

2. plass

Fasit så langt er at det er registrert over 80.000 nye Toyota Rav4 i Norge siden starten i 1994, så det er ingen tvil om at modellen har vært en gedigen suksess på det norske markedet! I hele 17 av 30 år har Rav4 vært inne blant ti-på-topp av de mest solgte personbilmodellene her i landet. Mest bemerkelsesverdig var andreplass i et hav av elbiler i 2021, med 8.928 nye Rav4 registrert. Dette ga en markedsandel på drøyt fem prosent!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Også i 2016 tok Rav4 andreplassen på bestselgerlista, og fulgte opp året etter med en sterk tredjeplass.

En av de smarteste bruktbilene du kan kjøpe

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så tok det av

Men fødselen var svært trang, og de første årene var det ingen ting som tydet på at dette var en bestselger i emning. I debutåret 1994 ble det nemlig registrert 21 nye Rav4, året etter var antallet 23, i 1996 økte det med to til, til 25, og i 1997 ble det 175 biler.

VERDENSMESTER: I 2018 og 2019 var dette verdens mest solgte SUV! Foto: Toyota
VERDENSMESTER: I 2018 og 2019 var dette verdens mest solgte SUV! Foto: Toyota

Tallene var beskjedne også de to påfølgende årene, med henholdsvis 243 og 323 biler. Men i år 2000 skjedde det litt mer, med 946 biler – og i 2001 raste Rav4 opp til en 8. plass på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) med 2.214 biler og en markedsandel på solide 2,41 prosent.

Verdens mest solgte SUV

Siden har Rav4 ikke sett seg tilbake, for å si det slik. Etter sin svært beskjedne start har den blitt en klokkeklar favoritt i det norske familiebilmarkedet. Hybrid-utgaven kom med fjerde generasjon i 2016, og i 2020 kom den ladbare hybriden, som raskt ble kjempepopulær med sin lange elektriske kjørelengde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rav4 var verdens mest solgte SUV i 2018 og 2019. Ved utgangen av 2023 var det produsert over 14 millioner Rav4, og drøyt 2,5 millioner av disse hadde funnet veien til Europa.

50.000 mer i avgift - men blir (nesten) ikke dyrere

Litt for dyr

De første årene var det likevel svært få som ville bruke pengene sine på en ny Toyota Rav4 her i landet. Det hjalp ikke mye at modellen stort sett hadde fått en svært god mottakelse i media, og solgte godt på flere store markeder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er vanskelig å si akkurat hva som var årsaken til dette. Trolig var det flere ting som spilte inn, men at bilen de første årene kom bare som 3-dørs var ikke noe godt salgsargument i Norge. Jeg husker også at vi var litt kritiske til setene, der seteputen var ganske kort, og i tillegg ga lite sidestøtte. Prismessig var den nye modellen heller litt i dyreste laget, og det innvendige støynivået kunne dessuten vært noe lavere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

El-Rav i 1997

DESIGN: Toyota bød på et friskt og særpreget design på 3-dørs Rav4. Foto: Toyota
DESIGN: Toyota bød på et friskt og særpreget design på 3-dørs Rav4. Foto: Toyota

Det nye og friske designet høstet derimot mye ros, og de kompakte målene – lengden var bare 3,69 meter på de første utgavene - gjorde bilen svært hendig og manøvrerbar. Da 5-dørsversjonen kom i 1996, var denne 41 cm lengre og var plutselig blitt en mye rommeligere bil. Samtidig ble den tilgjengelig med bare forhjulsdrift.

Mindre kjent er det at Toyota faktisk også kom med en batterielektrisk Rav4 i 1997. Effekten var beskjedne 45 kW, mens rekkevidden var anslått til ca. 200 kilometer.

Den viktigste modellen på lenge - og den leverer

Diesel i 2001

Det var med andre generasjon, som ble lansert i 2000, at Rav4 for alvor festet grepet om norske bilkjøpere. Plattformen var ny, og det samme var hjulopphengene og firehjulsdriften. Innvendig design og materialvalg fikk et synlig løft, og vi opplevde en bedre lydisolert kabin.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den opprinnelige bensinmotoren på 129 hk ble erstattet med to alternativer – 123 hk eller 150 hk. Både tre- og femdørs modeller hadde vokst litt, og i 2001 kom Rav4 for første gang med en dieselmotor, 2,0 liter med 116 hk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
STØRRE: Med tredje generasjon var Rav4 blitt atskillig større - og interessant for enda flere. Foto: Toyota
STØRRE: Med tredje generasjon var Rav4 blitt atskillig større - og interessant for enda flere. Foto: Toyota

Flere motorer

Da tredje generasjon kom i 2006, var dette kun som femdørs modell. Igjen var plattformen ny, og bilen var blitt hele 19 cm lengre. Firehjulsdriftsystemet var kraftig modernisert, og bilen fikk nå både elektronisk hjelp ved kjøring nedover bakke (Downhill Assist Control) og til bakkestart (Hillstart Assist Control). Kundene fikk også flere motoralternativer å velge blant.

Nå blir bestselgeren tøffere

Første hybrid

Med fjerde generasjon Toyota Rav4 i 2013, hadde bilen blitt hele 23,5 cm lengre, noe som blant annet ga en økning av bagasjeplassen på nærmere 50 prosent. Det meste var elles nytt, fra hjuloppheng gil firehjulsdrift og motorutvalg. En veldig viktig nyhet kom med den første hybrid-modellen i 2016, med en systemeffekt på gode 197 hk og E-Four elektronisk firehjulsdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lover rekordmye - og det holder den

Knallsuksess

Dagens Rav4 er femte generasjon, lansert i 2018, og stadig forbedret frem til nå – blant annet med den populære ladbare hybriden som kom i 2020, og som er den klart sterkeste Rav4 som hittil har sett dagens lys med sine 306 hk. Lang elektrisk rekkevidde ble også lagt godt merke til av Rav4-kundene.

Spesielt det siste drøye tiåret har Rav4 vært en knallsuksess for Toyota i Norge, ses bare her:

2013: 3.395 biler – 7.plass med 2,39 prosent andel

2014: 3.614 biler – 8.plass med 2,51 prosent andel

2015: 3.755 biler – 6.plass med 2,49 prosent andel

2016: 4.955 biler – 2. plass med 3,20 prosent andel

2017: 4.821 biler – 3. plass med 3,04 prosent andel

2018: 3.627 biler – 9. plass med 2,45 prosent andel

2019: 4.978 biler – 6. plass med 3,50 prosent andel

2020: 4.412 biler – 7. plass med 3,12 prosent andel

2021: 8.928 biler – 2. plass med 5,07 prosent andel

2022: 4.078 biler – 11. plass med 2,34 prosent andel

2023: 3.457 biler – 7. plass med 2,72 prosent andel

2024: 1.377 biler – 15. plass med 1,50 prosent andel (ut september).