Dette har Porsche aldri gjort før
Porsches T-modeller skal stå for lav vekt og ekstra mye moro bak rattet. Nå inkluderes en ny karosserivariant for første gang.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
I Porsches verden står «T» står for Touring. Opphavet stammer fra slutten av 60-stallet, da Porsche måtte produsere gateregistrerte versjoner av løpsbiler for å kunne delta i bilsport.
I senere tid har Porsche plassert T-modellene mellom en «vanlig» 911 Carrera, og den mer sportslige og motorsterke 911 Carrera S.
For første gang
Med utvidelsen av 911 familien, til nå å inkludere en ny Carrera T, dukker det samtidig opp en kabrioletutgave for aller første gang.
Det kan muligens sees på som litt pussig, siden en toppløs bil ofte veier mer enn alternativet med fast tak.
Tyskerne skryter nemlig av at en 911 Carrera T Coupé veier 1.478 kilo i sin letteste form – 42 kilo mindre enn den «vanlige» 911 Carrera. Hva kabrioletutgaven veier, nevnes ikke i pressemeldingen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFor å gjøre bilen lettere er det blant annet brukt ekstra lette vinduer og støyisoleringen er redusert. Begge de nye T-modellene har bakhjulsdrift.
Dette får du med på kjøpet
Uansett om du velger en kupé eller kabriolet, kommer T-modellen med den samme motoren som i 911 Carrera (uten T). Den twin-turboladede boksersekseren på 3,0 liter yter 394 hestekrefter og 450 Nm. 0 til 100 skal gå unna på henholdsvis 4,5 eller 4,7 sekunder. Toppfarten er på 295 eller 293 kilometer i timen.
Blant standardutstyret finnes Porsches adaptive understell (PASM) som gjør at bilen er senket med 10 millimeter. Dette er kjent farvann for Porsche-nerder, men nytt på denne generasjonen Carrera T er at bakhjulsstyring også er standardutstyr. Dette systemet skal visstnok være spesialutviklet for de to T-modellene, ifølge Porsche.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVidere skal stabilisatorstagene være satt opp for «nøytrale kjøreegenskaper» og Carrera T-modellene får hjulene fra Carrera S med 20-tommers felger foran og 21-tommers felger bak. Hjulene måler 245/30 foran og hele 305/30 bak. Den aerodynamisk optimaliserte spoilerleppen fra 911 GTS er forøvrig også standardutstyr.
Artikkelen fortsetter under annonsenManuell glede
Porsche 911 Carrera T fås med manuell girkasse. Den korte girspaken er av laminert tre og skal gi en «taktil opplevelse», lover tyskerne. Foran girspaken er en egen, liten logo der det står «MT» for Manual Transmission. Selve girmønsteret (hvilken posisjon de forskjellige girene har) får sin egen logo på dashbordet foran passasjeren.
Videre er det flere såkalte «designpakker» å velge mellom for både interiør og eksteriør, som er ment å lage iøynefallende fargekontraster.
En vanlig Porsche 911 Carrera starter på 1.914.271 kroner. Nye Carrera T koster fra 2.087.944 kroner som kupé og 2.289.873 som kabriolet.