Kan erstatte rådyrt batteribytte

BILLIGERE: – Elbilbatterier kan ofte repareres og bli fullgode for en brøkdel av prisen for nytt batteri, sier Thor Nilsen i Mandal Bilteknikk. Her jobber han på en junction box, som er en viktig del av batterisystemet. Foto: Privat
BILLIGERE: – Elbilbatterier kan ofte repareres og bli fullgode for en brøkdel av prisen for nytt batteri, sier Thor Nilsen i Mandal Bilteknikk. Her jobber han på en junction box, som er en viktig del av batterisystemet. Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stor forskjell på å bytte ut noen celler i stedet for hele batteriet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert av Broom.

Med det raskt økende antallet elbiler i Norge, øker også antallet skrekkhistorier om astronomiske priser for bytte av hovedbatteri. I noen tilfeller kreves det faktisk mer for det nye batteriet enn hva hele bilen kostet ny, og da ligger ofte kondemnering farlig nær.

Denne situasjonen skaper nå et marked for aktører som kan levere alternative løsninger med reparasjon i stedet for utskiftning – og til en brøkdel av prisen for nytt batteri. Ofte handler dette om mindre, frittstående verksteder som har spesialisert seg på såkalt høyvolt-jobbing.

Forventer prisras

Skyhøye priser

Mandal Bilteknikk, som inngår i BilXtra-kjeden, er et eksempel på et slikt verksted. Mekaniker Thor Nilsen jobber spesielt med elbilreparasjoner.

– Dette er et relativt nytt tilbud hos oss, og etterspørselen øker jevnt og trutt, både for batterijobber og for andre typer høyvolts-reparasjoner, sier Thor Nilsen til Broom.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han bekrefter at skyhøye priser på nye hovedbatterier er en sterk driver for å finne alternative løsninger for elbil-eiere som får batteriproblemer.

Noen få celler

– Hos de fleste elbilforhandlere får kunden gjerne bare tilbud om å bytte til nytt batteri, noe som er svært dyrt. Slik jeg har forstått det, er det bare unntaksvis kunden får tilbud om reparasjon av batteriet, noe som ellers er helt kurant.

– Hva er et vanlig scenario her?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ofte er det bare en av kanskje ti moduler som har feil på noen få celler. Når vi tenker på at en slik modul koster rundt 10.000 kroner, mens et nytt batteri koster minimum 150.000 kroner og gjerne atskillig mer, så er det selvsagt klart at det her er mange penger å spare for kunden. Selv medregnet arbeid blir ikke kostnaden for batterireparasjonen dyrere enn mellom ca. 30.000 og 60.000 kroner – oftest blir summen nærmere 30.000 enn 60.000.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Advarer om batteriene: Kan gi milliardsmell

Kan vare lenge

– Det gir seg selv at det er noe helt annet å bytte ut noen celler i en modul enn å skulle bytte ut hele batteriet. Særlig bærekraftig er det heller ikke med en slik form for bruk-og-kast. I dag snakkes det om gjenbruk i de fleste sammenhenger, og da blir reparasjon et atskillig riktigere alternativ enn full utskiftning av noe som enkelt kan utbedres til å vare lenge ennå, legger han til.

MODERNE: Batteripakke under produksjon i en moderne fabrikk for elbil batterier. Foto: Shutterstock
MODERNE: Batteripakke under produksjon i en moderne fabrikk for elbil batterier. Foto: Shutterstock

Modulen er problemet

– Hvilke biler jobber dere mest med?

– Vi har hatt en del batterireparasjoner på Tesla Model S, men ser nå at også andre merker dukker opp stadig oftere, sier han.

– Ofte snakkes det om at man bare bytter ut et par battericeller, så er alt klart igjen?

– Det er nok litt forenklet. Det sitter 100 – 200 celler i hver enkelt batterimodul, og om et par celler ryker så merker man knapt noe til dette. Det eneste som skjer er at batterikapasiteten blir bitte litt mindre. Det er modulen som er problemet, men først når tilstrekkelig mange celler har røket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nytt superbatteri: 100 mil uten å lade

Fuktskade eller korrosjon

– I tillegg har vi også vært borti kretskort som har irret, og temperatursensorer som gir etter på grunn av vann i batteriet. Som regel når det er fukt/vann i batteriet må vi nesten alltid bytte ut et kretskort eller en sensor som har tatt fuktskade.

– Noen ganger kan det også være så enkelt som at man har fått litt vann inn som kan ha forårsaket litt fuktskade eller korrosjon, noe som ordnes enkelt ved og tørke opp batteriet, sier Thor Nilsen videre.

Bilen kostet 330.000 kroner. Ny batteripakke: 1 million!

Garanti

– Dette er et ganske nytt tilbud hos oss, vi har tilbudt slike reparasjoner i noe over to år nå. Vi opplever veldig tydelig at folk reagerer på prisene på nye hovedbatterier, og merker at etterspørselen etter rimeligere løsninger helt klart øker. Dette ser vi også ved at det dukker opp stadig flere verksteder som tilbyr disse tjenestene, legger han til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det blir jo litt feil å tilby nytt batteri når det bare er en liten reparasjon som er nødvendig, fastslår han.

– Tilbyr dere garanti for batterireparasjoner?

– Vi følger vanlig norsk praksis for slike typer garantier. En forutsetning for garanti, er at vi får sjekke hele batteriet slik at vi kan se om det noe sted finnes vann, eller om det er andre moduler som kan nærme seg defekt, sier Thor Nilsen til slutt.

Garanterer minimum en million kilometer